De Zweedse band In Flames met 60 % Amerikanen in haar gelederen heeft zopas op vrijdag 10 februari met Foregone een nieuwe langspeler uitgebracht, inmiddels de 14de in hun 33-jarige bestaan met de belofte dat deze opnieuw meer metal zou worden nadat die twee decennia hun melodische death metal roots of de “Gothenburg Sound”, pioniers in het genre, toch enigszins verwaarloosden in hun zoektocht naar een nieuw identiteit en zo toch ook nieuwe fans aantrokken terwijl andere hen de rug toekeerden net omdat die polyvalenter waren geworden.
Een eerste luisterbeurt leerde me dat dit album dat gecomponeerd werd in een gehuurde woning in de VS zodra de pandemie dit toeliet toch wel iets anders is dan het vorige handvol albums die ik ook wel apprecieerde, de ene al meer dan de andere. Dit is precies een gedeeltelijke terugkeer naar de jaren 90 zoals labelgenoten The Halo Effect dat afgelopen zomer brachten, met uitsluitend voormalige In Flames leden in hun gelederen. De show in Ancienne Belgique toonde al aan wat we mochten verwachten van Foregone met een set vol ouder materiaal.
Met Chris Broderick (ex-Megadeth en voormalig live gitarist van Nevermore), de nestor van de huidige band, die voor het eerst op een plaat van In Flames zijn aandeel kreeg met een aantal soli, heeft de band uiteraard een klassieke en meesterlijke metal gitarist in hun rangen.
Bij het begin van het eerste écht nummer na de intro hoor je meteen de In Flames stempel zodat je zeker bent naar wie je aan het luisteren bent. De eerste single State of Slow Decay brengt meteen punch, precies een middenvinger naar hun meer recent werk waarin je toch een andere Anders Fridén hoort die harsh en clean vocals combineert. De muziek is ook een stuk agressiever dan wat de afgelopen jaren gebracht werd. Een volledige flashback naar de nineties is het niet en gelukkig maar, we leven nu tenslotte in 2023. Modern metal meets classic melodeath.
Het groovy Meet Your Maker toont van meet af aan de invloed van Chris Broderick maar de modernere versie van het kwintet blijft evenmin achterwege.
De tweede single die afgelopen zomer uitgebracht werd, The Great Deceiver, is ongetwijfeld geïnspireerd op de invasie door Rusland – lees despoot en tiran Poetin – op Oekraïne. Dé single die ons begin augustus verzekerde dat er iets gaande was bij In Flames.
Heel Foregone handelt tekstueel over vervlogen tijden sinds de pandemie en over ons tijdelijk bestaan op deze aardkloot. Foregone Pt 1 dat niet toevallig ook een single werd is een andere heel sterke creatie in pure melodeath stijl.
Wie nog mocht twijfelen, le nouveau In Flames est arrivé en het gaat hier niet over Beaujolais wijn. In Flames 3.0 is geboren tijdens de pandemie met de creatie van Foregone, de jonge spruit wandelt en praat inmiddels en doet dat voortreffelijk zonder erg om te kijken naar oudere broers en zussen. Wie de eerste stappen van 3.0 mocht gemist hebben in Brussel of Tilburg kan zijn evolutie komende zomer waarnemen op uiteenlopende familiebijeenkomsten in onder andere Dessel en Eindhoven.
Tracklist:
- The Beginning Of All Things That Will End
- State Of Slow Decay
- Meet Your Maker
- Bleeding Out
- Foregone, Pt. 1
- Foregone, Pt. 2
- Pure Light Of Mind
- The Great Deceiver
- In The Dark
- A Dialogue In B Flat Minor
- Cynosure
- End The Transmission
0 reacties