MONO – Beyond the Past – Live in London with the Platinum Anniversary Orchestra
Label: Pelagic Records
90
Hughes Vanhoucke

Drie dagen na hun show in de Brusselse Orangerie van de Botanique gaven de ongekroonde meesters van de post-rockbeweging een buitengewone show in de historische Londense Barbican Centre om hun Europese tour rond hun 20 jarig bestaan af te sluiten met een homogene mix van nummers uit hun recentste album en ouder werk. Deze lekkere release is een getrouwe kopie van wat een liveshow van de Japanners is, een vat vol emoties die het publiek in trance brengt.

Zet alvast 2 maart 2022 in je agenda, dan zakt MONO af naar Zappa in Antwerpen en de dag nadien naar het Rijselse L’Aéronef samen met de onvolprezen A.A. Williams die net voor de coronapandemie uitbrak nog in Trix stond als opener voor Cult of Luna en tevens een ep uitbracht met MONO.

MONO @ L’Orangerie du Botanique – Brussel – December 2019

Wie al naar optredens geweest is van MONO begrijpt meteen wat ik bedoel op gebied van het emotionele.
Je wordt meegesleept in een set klassieke muziek gebracht door een rockband die haar shows zo weet op te bouwen dat die je op sleeptouw meesleurt door een instrumentale trip die afloopt bij een geestgesteldheid van exaltatie.
Veel woorden worden er niet uitgewisseld met het publiek tijdens deze slotshow van het Europese luik van hun 20 Year Anniversary World Tour, op geen enkele van hun shows trouwens, de dame en drie heren van het Japanse kwartet focussen zich op het muzikale.

Het eerste luik van de Beyond The Past – Live in London with the Platinum Anniversary Orchestra bestaat uit vier voortreffelijke tracks uit het jongste album, Nowhere Now Here, goed voor 23 minuten die je al meteen in de sfeer brengen. Het is daarna verre van gedaan.
After You Comes The Flood illustreert goed hoe een optreden van MONO in elkaar zit en wordt gevolgd door het ontzettend mooie en rustige Breathe, één van de twee nummer met vocals van de avond en tevens het enige nummer van het oeuvre van MONO waarbij bassiste Tamaki Kunishi de zangpartijen invult of er warempel iemand anders zingt op uitzondering van collaboraties met andere artiesten.

De Tokioërs brachten dit eenmalige event niet alleen maar waren vergezeld van zowel het Platinum Anniversary Orchestra en het Britse National Youth String Orchestra voor een uitverkochte zaal met 2000 gelukkigen die opgewarmd werden door Alcest. Waar voor hun geld dus. Het titelnummer van de laatste worp van MONO sluit voorlopig het Nowhere, Now Here luik af.

Takaakira “Taka” Goto – MONO @ L’Orangerie du Botanique – Brussel – December 2019

Twintig jaar carrière en tien full albums vieren doe je uiteraard niet enkel met werken van je laatste plaat.
Zes andere stukken komen eveneens aan bod, elkeen afkomstig van een andere release. Death in Rebirth uit Requiem for Hell en het rustige Dream Odyssey uit For My Parents zijn de volgende werken alvorens terug te keren naar Nowhere, Now Here met twee laatste songs van dit meesterwerk, Sorrow en het bovenaardse Meet Us Where the Night Ends dat het tweede onderdeel afsluit.

Met het derde en laatste part van de show krijgen we het gedeelte waarbij we wat verder in de tijd terugkeren met Halcyon (Beautiful Days) uit 2004 waarbij MONO het gezelschap krijgt van de ravissante celliste en loopingartieste Jo Quail die hier een thuisshow speelt.
Klassieker Ashes in the Snow was op die avond de afsluiter van de reguliere show maar het was uiteraard nog niet gedaan.

Als eerste encore krijgen we het meest recente nummer van MONO, een samenwerking met de Britse zangeres en pianiste A.A. Williams die niet eens anderhalf jaar geleden uitgebracht werd, het tweede en laatste nummer op Beyond The Past – Live in London with the Platinum Anniversary Orchestra met ingetoomde vocals.
A.A. Williams wordt niet voor niet op handen gedragen in Engeland. Het nummer werd toen in december 2019 voor het eerst live gebracht, met Jo Quail op cello en A.A. Williams achter de vleugelpiano.

Com(?) uit 2002 is het laatste nummer van dit werk en tevens een reguliere afsluiter van MONO-shows in 2019, jammer dat je op plaat niet ziet hoe de gitaristen uit de bol gaan tijdens deze apotheose met een hoofdletter waarbij zowel A.A. Williams als Jo Quail op cello’s musiceren.

De Britse celliste Jo Quail @ L’Orangerie du Botanique – Brussel – December 2019

Amateurs van vinylplaten krijgen met dit werk een echt chef d’œuvre uitgebracht bij Pelagic Records. Verpakt in een drievoudige gatefold kaft met vinylplaten in verschillende kleuren vergezeld van een 40 bladzijden fotoboek van de show is dit een waardige collectorsitem.
De eerste editie is inmiddels in voorverkoop uitverkocht, de tweede editie wordt momenteel klaargestoomd met keuze uit drie verschillende uitvoeringen op gebied van vinylkleur.
Check hiervoor de shop van de label, het gaat om beperkte oplages van 150 en 200 stuks, de zwarte vinyls zijn onbeperkt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X