Een-Tweetje met Simon Olsen van Baest!
Ashley Bickx

Met Baest is de metalwereld een nieuwe diamant rijker. Ik heb het de voorbije drie jaar al meermaals aangehaald, maar het kan niet genoeg gezegd worden. Herhaling is namelijk de moeder van alle wijsheid, zei een wijs man ooit. Nog geen twee jaar na het sterke Venenum, schotelen deze Denen ons op 5 maart hun nieuwste werkstuk Necro Sapiens voor. De ideale gelegenheid om een gesprek aan te knopen met Simon Olsen, de frontman aka brulboei van de bende.

AU: Hallo Simon, de meest prangende vraag van allemaal: hoe gaat het ermee?

Simon: Goed, zeer goed zelfs. Ik ben er net in geslaagd om mijn avondeten te bereiden, dus ik ben een gelukkig man. Bovendien ben ik op dit eigenste moment (woensdag 17 februari 2021) in vakantie voor een weekje. Ik ben namelijk naast de vocalist van Baest ook nog gewoon leerkracht. Alhoewel er naast thuis zitten natuurlijk niet al te veel te beleven valt de dag van vandaag.

AU: Weten jouw leerlingen dat jij de vocalist bent van een vrij extreme metalband?

Simon: Ik ben hun leerkracht en alleen al daarvoor haten ze mij. Neenee, ze weten natuurlijk af van het bestaan van Baest en ze vinden het zeker en vast wel cool. Heel af en toe vertel ik wel eens wat dingen over het leven als vocalist van een metalband en dat appreciëren ze wel. Wanneer Baest bijvoorbeeld een nieuwe videoclip lanceert en de leerlingen krijgen deze te zien, stellen ze soms wel eens luidop de vraag: “bent u dit echt?”

AU: hoe verloopt de hele gezondheidscrisis voor Baest? 

Simon: Vrij goed om eerlijk te zijn. We zijn natuurlijk lang bezig geweest met het nieuwe album. In eerste instantie waren we natuurlijk zeer bang voor de toekomst, maar net als iedereen proberen we er het beste van te maken en profiteren we van de extra tijd die we ter beschikking krijgen om nieuwe ideeën te laten rijpen en nieuwe dingen uit te proberen. We hebben de tijd om wat tot rust te komen en op het gemak, zonder al te veel stress, de zaken aan te pakken. Het is eens iets anders…

AU: Hebben jullie de mogelijkheid om nog samen te komen als band?

Simon: We zien elkaar zeker en vast nog, ja! Iedere maandag komen we samen om te repeteren en bepaalde zaken te bespreken. We beschikken over een vrij afgesloten oefenruimte dus hebben we alle ruimte om daadwerkelijk de koppen bijeen te steken. Gelukkig maar, want in de rest van Europa is het een pak minder, heb ik mij laten vertellen.

 

AU: Met Necro Sapiens is Baest toe aan album nummer drie in evenveel jaar tijd: hoe slagen jullie er in om zo productief voor de dag te komen?

Simon: we zijn altijd zeer creatief geweest. We zien niet in waarom we het ijzer niet zouden smeden als het heet is. Waarom zouden we moeten wachten met het uitbrengen van een nieuwe plaat louter en alleen om de albums te spreiden over de tijd? We houden er van om in een creatieve flow te zitten en dat uit zich in drie albums over een drietal jaar tijd. Baest is ook altijd een band geweest die tracht te evolueren en nieuwe dingen probeert te verwerken in haar muzikale composities. We zitten in een goed, creatieve flow en we hopen dat deze flow nog lang mag aanhouden.

AU: is het correct dat de nieuwe plaat enerzijds een pak melodieuzer is dan de twee voorgaande albums, maar tegelijkertijd ook misschien wel het meest agressieve album tot nu toe is. Ik denk hierbij spontaan aan de allesverwoestende eerste dertig seconden van het nummer Meathook Massacre

Simon: absoluut! We proberen het geheel steeds zo dynamisch mogelijk te houden en te experimenteren met onze sound. Onze gitaristen hebben sterk de nadruk gelegd om een gelaagde sound en de Boss HM2-sound is minder op de voorgrond te plaatsen. Hierdoor denk ik oprecht dat de sound van Necro Sapiens meer verfijnd en daardoor ook meer melodie bevat dan dit op Danse Macabre en Venenum het geval was. Daarnaast wouden we ook gewoon nog brutaler voor de dag komen, zoals inderdaad op Meathook Massacre wat misschien wel onze snelste song tot op heden is. in de studio moesten we het tempo iets laten zakken, omdat de drummer het tempo niet kon volgen. We kunnen niet wachten om de nieuwe songs live te kunnen en mogen spelen.

 

AU: ruim drie jaar geleden zag ik Baest de toenmalige Camel Stage van Summer breeze 2018 met de grond gelijk maken. Hoe kijken jullie terug op de eerste jaren van Baest.

Simon: Het was een zeer intense periode. Na de release van onze debuut-ep mochten we direct aantreden op Roskilde en Coppenhel, de twee grootste metalfestivals van Denemarken. Direct daarna kwamen we dan in contact met Century Media Records en al snel volgde de release van ons debuut Danse Macabre. Het matchte met onze ambities, maar we hadden nooit gedacht dat het zo zou exploderen op zo een korte tijd. Ik weet nog dat ik na ons eerste jaar zo iets had van: “we hebben het allemaal al gezien en we zijn nog geen jaar bezig”. Gelukkig bleek dit niet het geval te zijn en vallen we zeg maar nog steeds van de ene verbazing in de andere. Nu met de actuele gezondheidscrisis hebben we voor het eerst ook de mogelijkheid om wat tot rust te komen, terug te kijken op de eerste jaren van Baest en eveneens vooruit te kijken richting de komende jaren.

AU: Met het livestream festival Isolation Fest dat werd georganiseerd in mei vorig jaar hebben jullie heel wat nieuwe zieltjes gewonnen. Ik neem aan dat Baest wel in zekere mate een positieve kijk heeft richting het online gebeuren…

Simon: Zeker en vast! We wouden na het uitbreken van de crisis zeker en vast nog iets doen voor onze fans. Livestreams zijn op heden de enige mogelijkheid om onze muziek aan de man te brengen en om het publiek kennis te laten maken met Baest. Ik geloof dat zo een 5000 mensen continu aan het kijken waren, wat absoluut een succes genoemd mag worden. Ik verkies natuurlijk het live spelen boven het livestreamen, maar het is zeker en vast een alternatief. We moeten er door en we moeten er het beste van maken.

AU: Schuilt er een diepere betekenis achter de titel Necro Sapiens?

Simon: Eerst en vooral is Necro Sapiens een conceptalbum. We hebben een universum gecreëerd op basis van het boek 1984 van wijlen George Orwell, zijnde een post-apocalyptische wereld. De Necro Sapiens zijn te beschouwen als een soort van slaafs volk. Het hele album vertelt dus echt wel een verhaal, te beginnen bijvoorbeeld met opener Genesis. De song Czar handelt vervolgens over de totalitaire heerser die zijn gedachtengoed tentoon spreidt en de mensen, de Necro Sapiens, onder de duim wenst te houden. Abattoir is te beschouwen als het corrupte parlement, waarbij het kapitalisme hoogtij viert met als doel de vrije wil van de Necro Sapiens compleet uit te schakelen. Als de Necro Sapiens toch de regels niet respecteren en het echt te bont maken, worden ze direct naar het slachthuis getransporteerd, hetgeen uiteen gezet wordt in de song Meathook Massacre. De Towers of Suffocation zijn te beschouwen als de gevangenis, waar direct enig afwijkend gedachtengoed op ingrijpende wijze berispt wordt.

We werken enorm graag met concepten, maar ook met kleuren. Voor Necro Sapiens hebben we gekozen voor de paarse tinten. Bij Venenum was de overheersende kleur blauw, waar dit bij ons debuut Danse Macabre dan weer eerder rood en groen was. Alles dient in zekere zin een hoger doel.

AU: hoe verloopt de samenwerking met Century Media Records. Een samenwerking die ondertussen toch ook al drie jaar op de teller heeft staan?

Simon: Het is echt fantastisch. We vreesden altijd dat een muzieklabel op doorslaggevende wijze de agenda zou bepalen, maar dat is bij Century Media Records absoluut niet het geval. We nemen alle belangrijke beslissing in samenspraak met Century Media Records en het is echt fijn om op deze manier te kunnen en mogen samenwerken. Het is bovendien een enorm groot label met een fenomenale catalogus aan bands. Ze hebben echt een stevig platforum om hun artiesten in de schijnwerpers te plaatsen. Het is een eer om te mogen samenwerken met Century Media Records.

AU: zijn er ondertussen al concrete toekomstplannen gesmeed?

Simon: Naast de release kijken we toch al voorzichtig naar de toekomst. In de zomer gaan we (hopelijk) de hort op met Phil Anselmo and the Illegals in het kader van de Vulgar Display of Power verjaardagstournee. We bekijken het stap voor stap en willen zowel onszelf als onze fans niet nodeloos teleur stellen als finaal ook bijvoorbeeld het najaar in duigen zou vallen. Onze geplande tournee in de lente van 2021 zal hoogstwaarschijnlijk al verplaatst worden naar de lente van 2022…

Bovendien mogen we de avond voor de release van Necro Sapiens, meer bepaald op donderdag 4 maart 2021, aantreden op een grote Deense awardshow, die live zal worden uitgezonden op de Deense televisie. Een evenement waar we vanzelfsprekend enorm hard naar uitkijken. Naast alle grote Deense artiesten, tekent er ook steeds een grote internationale act present. Zo stond Ed Sheeran enkele jaren geleden nog als hoofdact geprogrammeerd.

AU: Hartelijk dank voor uw tijd, Simon. Ik wens Baest enorm veel succes met de release van Necro Sapiens en hopelijk tot snel!

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

maart

Geen concerten

april

Geen concerten

X