Die Kreatur - Panoptikum
75
Hughes Vanhoucke

[smart_review]

Die Kreatur, is een project bedacht door twee personages met uitgebreide ervaring in de Duitse muzikale wereld, niemand minder dan Chris Harms, leider, oprichter, gitaris en zanger van Lord Of The Lost, een gothic & industrial metalband oorspronkelijk afkomstig uit Hamburg die in 2007 het levenslicht zag. Het ander lid van de band is Dero Goi, medeoprichter, drummer en zanger van het in Duitsland alom bekende OOMPH!, stichters en vaandeldragers van NDH, Neue Deutsche Härte, die eind de jaren 80 het levenslicht zag in Volkswagen-stad Wolfsburg en vorig jaar nog een sterk album uitbrachten en op #1 prijkten ermee in de Duitse charts.

Dit project begon meer en meer aan het licht te komen begin dit jaar dankzij een intensieve marketing campagne op sociale media, die zelfs zonder bekendgemaakte nummers of leden van de band een achterban kweekte.
Zo sloot Napalm Records, label die ook onderdak verleent aan de bands van beide protagonisten, hen in hun armen en verbond zich om het debuutalbum van dit project uit te brengen. Afgelopen maand maart verscheen een eerste single met de titel Die Kreatur, een eerste en krachtige kennismaking met het duo waarvan het debuutalbum Panoptikum op vrijdag 22 mei van het corona jaar uitgebracht werd. Een nummer in pure NDH stijl, met goed bewerkte vocals en dito sfeer, die op bepaalde momenten teruggaan naar het begin van dit millennium.

De tweede preview zou afgelopen april verschijnen, Kälter als der Tod, in dezelfde lijn als de track die zijn naam aan het project gaf met een relatief sterke gotische setting; in deze volgorde openen deze twee eerste nummers het album.  Panoptikum is echt een aangename verrassing, nummers met een atmosferische basis en echt goede instellingen, zonder overdreven gebruik te maken van elektronica met scherpe gitaren, een sterke stem en alom aanwezig percussiewerk.

Unzertrennlich zet de lijn van zijn twee voorgangers voort om vervolgens plaats te maken voor Durch Die Nacht, een goed in elkaar stekend melodieus nummer, met zachte passages verduisterd door de vocals en de ritmische achtergrond.
Zwei 100%, is een nummer die geschreven is om in clubs en discotheken gedraaid te worden, behoorlijk aanstekelijk, met percussies die je uitnodigen om te shaken. Schlafes Braut brengt ons terug naar rijk gevulde tavernes in de middeleeuwen, met keyboards en vocals die het verhaal ondersteunen, het lijk wel een stukje oude glorie. Een vreemde eend in de bijt.
Untergang verandert meteen terug de sfeer met gitaren en een sterk NDH-basis, waardoor er nitro aan de weg blijft plakken, een ander sterk stuk uit het album. Elektronica en een sierlijk ritme zijn de grondvesten van Mensch/Maschine die je in een electronica bunker naar een dansvloer vol zwartjassen uitnodigen.

Stilletjes aan gaan we naar het slot van het album. Was Mir Am Wichtigsten Ist is een nummer die de industriële  kant exploiteert, terwijl Benutz Mich dat doet met rock, met echter een onverwacht slot.
Glück Auf! is een ander stuk dat is bedacht om je terug te brengen in sferen van weleer en versierd is met elektronica. Gott Verdammt is een sterk nummer vol kracht, ritme en een gotisch einde om het debuut van Die Kreatur af te sluiten.

Goldener Reiter, DIE KREATUR (Faderhead Remix) en Kälter Als Der Tod (Solar Fake Remix) maken het album compleet als bonustracks; het eerste met nogal wat elektronische penseelstreken en een dansgeest, en de laatste twee in speciale versies van de eerste twee nummers van het album in herbewerkingen ontworpen voor clubs van het elektronische genre.

Panoptikum is in het algemeen een zeer goed debuut, voor dit project dat de luisteraar dreigde mee te slepen naar duistere en kronkelige steegjes 100 jaar terug in de tijd, waar ze allerlei soorten monsters en wezens zouden ontmoeten.

Holguer Roman Trujillo (Cusco – Peru).

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X