Gabriel Iwasaki – The Journey Continues
Hughes Vanhoucke

[smart_review]

Onlangs kreeg ik een album uit het Peruviaanse Lima toegestuurd via de digitale snelweg, een ingenieus en orkestraal prog rock- en metalalbum dat bijna anderhalf jaar geleden het levenslicht zag aan het begin van de zomer in het zuidelijke halfrond van deze aardkloot.

Ik was benieuwd, ik ken wel wat Peruviaanse bands, meer dan Belgische eigenlijk, maar mijn verwachtingen waren niet echt hoog gespannen. Prog is net als in België niet meteen populair in Peru, prog wordt vaak bestempeld als saai, vaak door mensen die nimmer of nooit de moeite deden om een volledig prog album te beluisteren of om het een aantal luisterbeurten te gunnen.

Mis! Compleet mis! Al bij de eerste luisterbeurt vond ik dit wel een leuke plaat, een ingenieuze semi conceptueel album georkestreerd door de jonge geschoolde componist en pianist Gabriel Iwasaki die op het album gedeeltelijk de vocals en het keyboardwerk op zijn naam schreef en in eigen beheer uitbracht, zijn tweede album al waarin keyboards een primordiale rol spelen. Een album met een terugkerend thema, de zoektocht naar een eigen identiteit. Het hoofdpersonage wordt gevonden in een situatie waar we ons allemaal wel eens in ons leven mee zouden kunnen identificeren: in een periode van twijfel en een leven leiden dat niet voldoet aan de verwachtingen.

Het eerste nummer, het instrumentale titelnummer The Journey Continues, kon de achtergrondmuziek geweest zijn bij de intro van een bioscoopfilm met epische beelden die je in een nieuwe wereld laten terecht komen.
Vanaf het tweede nummer, Into Darkness, krijgt de luisteraar meteen het tweede langste nummer van het album waarin ook de vocals van Gustavo Michael hun opwachting maken. Een mooi staaltje techniciteit van de limeño waarin gitaar en keyboards en leuk samenspel vormen in een best wel heavy lied van net geen zeven minuten.

Tijdens het Out From The Light, waarvan ook een video op YouTube te vinden is, krijgt de luisteraar de virtuositeit van Gabriel Iwasaki te horen als toetsenist in het tweede deel van het nummer na een drum en gitaar intro.
Wat volgt tijdens I Want You is een wat up-tempo nummer met toetsenwerk die me meteen deed denken aan wijlen Jon Lord.
Het vierde nummer, Giza, begint kort met een Oosterse toets en vrouwelijke vocals van Catalina Hidalgo die Irawaki lijkt weggeplukt te hebben bij Myrath al zitten nog meer andere invloeden in het nummer dan oriëntale, een caleidoscoop aan invloeden en een perfect portfolio van de competenties van de protagonist op dit album.

Deel twee van het album dat te vinden is op alle gekende digitale platformen begint met een vrij toegankelijk melodisch nummer. Afraid To Start Again gaat verder in dezelfde tendens met pianowerk van Gabriel Irawaki die zijn eigen stem in vlekkeloos Engels begeleidt.
Het tweede deel van dit album is echt wel een stuk anders, meer melodisch, een stuk minder heavy maar het blijft mooi, muziek die je niet assimileert met Peru, mijn tweede thuis.

From Father To Son is het laatste nummer op de plaat waar Gabriel Iwasaki de zang voor zijn rekening neemt met een intro die écht doet denken aan Dream Theater en lijkt is zonder twijfel een ode aan de zoon van de Peruviaanse componist, Samuel Iwasaki, die een grote bron aan inspiratie is voor zijn vader.
Het album wordt afgesloten met The Fake Reflection – Part 1 waar de band teruggrijpt naar het eerste deel van de plaat met opnieuw progressieve metal en Gustavo Michael als zanger, een nummer die ook een vervolg komt op The Journey Continues.

Het toetje op album zijn de laatste twee nummers, Te Quiero Aquí en De Padre A Hijo, twee nummers in het Spaans, de Spaanstalige versies van I Want You en From Father To Son.
Tot op heden ken ik Gabriel Iwasaki nog niet persoonlijk. Ik heb echter afgesproken met de componist om eind augustus of eind september bij hem binnen te springen in Lima om een fysiek exemplaar van het album te kopen als de huidige pandemie geen roet in het eten gooit. Wie eveneens een fysiek exemplaar van het album zou wensen laat het me gerust weten, ik breng gerust één mee en kunnen afspreken op één of ander optreden in het najaar als dat al terug mogelijk is.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X