Bombus - Vulture Culture
Label: Century Media
70
Eef

[smart_review]

Bombus, dat is stomende modern heavy metal, inclusief fanatastische solo’s en dito meezingbare refreinen. Drie jaar geleden brachten ze met Repeat Until Death een meesterwerkje uit, dus je kunt het al je kleine teen voelen dat we erg uitkeken naar de opvolger. Maar we hadden ook met een beetje schrik, want stel dat Bombus nog meer de commerciële toer zou opgaan?

Met de vooruitgeschoven single, Mama, kregen we dat gevoel een eerste keer: een banger zoals we het van de Zweedse band kennen, maar dan net ietsje meliger.

De plaat vliegt er gelijk in met de geweldige intro van A Ladder – Not a Shovel. Deze opener wordt niet als aparte track geprikt, maar gewoon als een waarschuwing van: ”We’re here, start headbanging”. En het lukt wonderbaarlijk. En wie dacht dat de heren hierdoor een beetje onbeleefd overkomen; niets is minder waar en dat bewijzen ze met volgende zin: “We told you, we told you twice. We told you fucking nice”. Goed begonnen is half gewonnen.

In het begin van Vulture Culture krijgen we geen seconde ademruimte: via de High on Fire-schatplichtige riff in (You Are All Just) Human Beings over het eerder genoemde Mama, het stuift voorbij.

Maar met de ballade It’s All Over (What’s in a name) sluipt de mot er een beetje in. Er komen nog genoeg bommen voorbij, maar het lijkt alsof de inspiratie iets of wat zoek is op dit moment. De songs op het middenstuk zijn ietsje minder memorabel te noemen. Helemaal niet slecht, maar even snel vergeten. Hel, zelfs het titelnummer zouden we als één van de minste van het album durven bestempelen. Gelukkig tovert afsluiter Feeling is Believing alsnog een glimlach op ons gezicht.

Deze Vulture Culture is geen slechte plaat – begint zelfs ijzersterk -, maar kan geenszins tippen aan de voorganger. Het is nog altijd Bombus, maar niet meer op stand 11.

Tracklist:

1. A Ladder – Not a Shovel