Review: Hard Rock Fest Avelgem
Yngwie Vanhoucke

De organisatoren van het Hard Rock Fest Avelgem hadden voor hun negende editie terug voor een mooie affiche gezorgd. Met, zoals we de laatste jaren gewend zijn, covergroepen op zaterdag en sinds een aantal jaren black metal op vrijdag. Ook voor 2019 had HRF een mooie affiche samengesteld voor deze “Black Friday”.

The Monolith Deathcult

Deze Nederlanders mochten de spits afbijten en waren eigenlijk een beetje de vreemde eend in de bijt. Zichzelf omschrijven ze zich als een Supreme Avant Garde Deathmetal band en maken nogal veel gebruik van samples (die toch af en toe doen denken aan Ministry). Dat hebben we al van bij de intro kunnen ondervinden. Was het eerste deel van de hun set nog een beetje zoeken, in het tweede deel stond The Monolith Deathcult er echt als band en hadden de heren er duidelijk plezier in. Ook de afwisseling tussen de vocalen van de frontman/bassist en de gitarist zorgden voor een mooi samenspel. Cleane vocals afgewisseld met grunten en dan terug een schore schurende stem. Bij het laatste nummer werden nog eens alle overblijvende samples op het publiek losgelaten en kregen we toch wel een mooie opener van deze Black Friday.

In januari 2019 had Amped Up nog een interview met TMD in verband met de release van zijn laatste album. Dit kan je via de volgende link nog eens nalezen. https://www.amped-up.be/2019/01/22/longread-interview-met-the-monolith-deathcult/

Asagraum

Tweede band van de avond was eveneens uit Nederland en zorgde opnieuw voor een vreemde toets. Deze satanic blackmetalband is volledig bezet door vrouwen met, zoals in het blackmetalmilleu past, beschilderde gezichten.

Oorspronkelijk is Asagraum een duo, maar live worden Drumster A. en zangeres/gitariste Obscura bijgestaan door bassite Mortfero en V Kaos op gitaar. Met black metal die nogal bij de jaren negentig aanleunt en een stem die gerust haar mannetje zou staan naast Dani Filth van Cradle Of Filth. Een intro met belletjes en een frontvrouw die in het begin van de set weinig of geen contact met het publiek maakte – er waren een beetje technische problemen op het podium en dat verstoorde een beetje het ritme van hun set -, werd naar het einde toe ruimschoots goedgemaakt. Zelfs reeds al bij tweede nummer; een song met een Nederlandstalige titel Daar waar ik sterf. Ook het publiek kon deze gepainte meiden wel smaken en trakteerden Asagraum op een welverdiend applaus.

Arkhon Infaustus

Voorlaatste plaats op de affiche van deze Black Friday was voorbehouden voor het uit Parijs afkomstige Arkhon Infaustus. Avelgem mocht zich voorbereiden op een occulte hoogmis. Compleet met een altaar, kaarsen en een indringende wierookgeur. Toen Devian T Von Blakk het podium betrad, volledig in priestergewaad, waande je helemaal in een duistere eucharistieviering. Het ledigen van de kelk, enz. Eenmaal ze met hun death/blackset begonnen, werd deze nog regelmatig onderbroken om de wierook bij te vullen.

Deze handelingen en bijhorende zware en duistere metal trok initieel enige aandacht van het aanwezig publiek, maar hoe verder de set vorderende, hoe moeilijker het was om het tot het einde vol te houden. Misschien had het slechte geregelde geluid er ook iets mee te maken.Blijkbaar heeft de frontman wel iets met het religieuze: toen we de man later op de avond in de zaal opmerkten was hij nog steeds gekleed in zijn priesterkledij.

Wiegedood

Headliner Wiegedood speelde een zo goed als thuismatch. Deze band die behoort tot de Church Of Ra en met leden van Amenra en Oathbreaker brachten een headlineset uit hun trilogie De Doden Hebben Het Goed.

Zoals we gewend zijn van Wiegedood wordt de focus vooral gelegd op de muziek en wordt er weinig gesproken. De extreme black metal van Wiegedood, gecombineerd met de screams van Levy Seynaeve overspoelden de zaal dan ook volledig. Het geluid was ook dik ok (voor de eerste maal deze avond) en tussen de nummers werd er door middel van samples nuttig gebruik gemaakt om de gitaren bij te stemmen.

Deze band heeft trouwens geen bassist en doet het met 2 gitaristen. Levy bewijst trouwens dat hij niet alleen kan schreeuwen, maar ook de keelklanken goed onder de knie heeft. Een show van Wiegedood eindigt trouwens even abrupt als ze begonnen was. Een Belgische band dat als headliner zeker niet moet onderdoen voor groepen uit het veleden die hier al op het podium stonden, denk aan Mayhem en Gaahls Wyrd.