Telkens ik in Peru vertoef probeer ik een concertje mee te pikken, deze keer had ik de opportuniteit om Beyond Creation en Exhumed aan het werk te zien in Lima.

Beyond Creation is de band waarvoor ik vanavond kwam, maar wanneer ik opdaagde merkte ik al meteen dat dit niet de beste organisatie was: de deuren moesten al een tijdje open zijn maar alles was nog potdicht. Op straat in een drukke ader van het stadverkeer in de miljoenenstad Lima stond maar een zeer kleine rij fans aan te schuiven, Peruvianen weten wel beter en weten maar al te goed dat niets op het aangegeven uur start in Peru, zelf de halve finales van de Copa América, de tegenhanger van de Europa Cup, konden niet stipt beginnen.
Pratend met de security probeerde ik te weten te komen of mijn accreditatie wel in orde was, dat bleek echter het geval niet te zijn. De security begreep het ook niet zo goed en haalde op mijn aandringen de tourmanager erbij. Die wist me te vertellen dat hij er niets aan kon doen, dat het de baas van de zaal was die ons niet binnen wou laten en hij zijn uiterste best ging doen om ons wel binnen te krijgen ondanks de accreditatie al een tijdje geregeld was via en dankzij de Franse label Season of Mist.

Tijd ging voorbij en de bandleden van Beyond Creation kwamen op straat, nadat de hysterie wat voorbij was, want dit was pure chaos wanneer de band opdaagde. Latijns bloed weet je wel. Ik kreeg bassist Hugo Doyon-Karout te pakken die me liet me weten dat hij gisteren de guest list had doorgestuurd.  Hij kreeg het geregeld dat we naar binnen konden waarvoor ik nog eens mijn dank wil uiten naar Hugo Doyon-Karout.

Eens binnen duurde het niet lang alvorens de eerste publieksopwarmer nog de ultieme finetuning van haar instrumenten afwerkte en geen 10 minuten later vlogen de eerste noten van de lokale blackened deathmetalband door de boxen voor een korte set van Eternal Exhumation.

Al na vier nummers was het voorbij, veel kan ik niet kwijt over de voor mij onbekende band die wel het beste van zichzelf bracht. De communicatie met het publiek was nogal mager terwijl de band snel door hun nummers ging. Plankenkoorts?

De sfeer in de zaal was nogal koud niettegenstaande ik fel stond te zweten, het is in het zuidelijke halfrond nu eenmaal nog eventjes zomer.

De laatste aan de beurt was headliner Beyond Creation, de halfopen zaal van CC Festiva was iets over de helft gevuld wanneer de band het podium betrad. De technical deathmetalband uit het Franstalige Canada nam het woord technical zeer letterlijk, elk bandlid was heel bedreven in het bespelen van zijn instrument.

De band liet ons meteen weten dat ze hun laatste album, The Algorhythm, in zijn geheel gingen spelen. Na enkele nummers merkte ik dat de lichtshow weinig zaaks was, één zonder veel variëteit. Later in de set wanneer ik achteraan de venue plaats nam was het meteen duidelijk waarom, de lichttechnicus lag gewoon een uiltje te knappen.

Zowel de gitaristen als de bassist speelden met prachtige headless instrumenten terwijl de fans uit hun dak gingen voor het uitstekende creaties van de Canadezen. De geluidstechnieker was nu eenmaal meer bedreven dan zijn collega die het licht moest bedienen, de uitstekende geluidstechnicus zorgde ervoor dat elke instrument zeer goed hoorbaar was in een zaal waar de akoestiek niet meteen lichtjaren vooruit is op haar tijd.

De muziek die ze brachten leunde behoorlijk dicht aan bij progressieve metal, een schitterende set om duimen en vingers van af te likken waarin al vroeg enkele kleine moshpits ontstonden. In tegenstelling tot de lokale band die uiteraard de taal van het publiek machtig was, was de communicatie met het publiek uitstekend. Na het afronden van The Algorhythm uit eind 2018 kreeg het Peruviaanse publiek nog een aantal klassiekers uit hun eerste twee albums geserveerd.

Beyond Creation sloot de set af met Fundamental Process waarbij het publiek voor een laatste keer uit het dak kon gaan en bedankte met een aardige moshpit.

Uitkijken naar de volgende optreden in Peru.

X