Sebastiaan Schabon

16  september is blijkbaar een speciale dag voor deathmetalbands, en in het bijzonder voor het label Vic Records. Zij brengen een heleboel albums die al een keer zijn uitgebracht opnieuw uit, al dan niet geremasterd. Deze keer kozen wij van Amped-Up ervoor om niet één, niet twee maar drie albums tegelijkertijd te bespreken. En waarom, zal je je wel afvragen? Wel, dat heeft twee redenen: ten eerste spelen ze allemaal old school death metal, of iets dat daar nauw verwant aan is. Ten tweede, het betreft allemaal heruitgaves van oorspronkelijke albums. Dus waarom niet allemaal ineens in een beoordeling gieten? Fans van old school death metal en aanverwanten lezen best even verder.

cremation-retaliation

Zoals gezegd gaat het hier stuk voor stuk om een oorspronkelijk album dat geremasterd en heruitgebracht werd door Vic Records, en jawel hoor: bijna elke plaat klinkt hetzelfde als de anderen. Waarschijnlijk omdat het allemaal old school death metal is, dus echt origineel is dit allemaal niet, maar er zijn wel een paar zaken die deze releases speciaal maken. Het eerste punt is de Nederlandse band Cremation. Die gasten zijn al sinds 2003 uit elkaar, en Retaliation was de enige full-length die ze in hun korte bestaan hebben uitgebracht. De positieve zijde aan dit verhaal is wel dat deze re-release een aantal bonustracks bevat die allemaal afkomstig zijn van eerder uitgebracht materiaal, voornamelijk van demo’s. Dus wat dat betreft kan iedereen die een beetje vertrouwd is met de ruige strot van Paul zich dit schijfje gaan aanschaffen.

Tracklist CremationRetaliation

1. Vanished into Oblivion
  2. The Void
  3. Sempiternal Hatred
  4. Intangible Malignancy
  5. Veil of Secrecies
  6. Futile Existence
  7. Stain of Purity
  8. The Prohibition of Light
  9. Deceptive Velicity
  10. Beyond The Edge of Insanity
  11. Suffer In Obedience
  12. Waiting For the Sun
  13. Unjustified Judgements
  14. Echoes of Mayhem
  15. Valediction
  16. Deceptive Velicity (demo)
  17. Futile Existence (demo)

Score: 7.5/10

j_and_s_cover

De tweede band die we willen aanhalen in deze review is Johansson & Speckmann, met een re-release van Edge Of The Abyss. En wederom is daar die ruige, rauwe zang die de muziek domineert. De typerende deathmetalpercussie en gitaarklanken mogen natuurlijk ook niet ontbreken, maar altijd hetzelfde gaat ook gauw vervelen. De originaliteit is bij momenten ver te zoeken en de kwaliteit van de muziek laat het soms ook afweten. Maar ach, het is wat het is, maar deze plaat is toch wel een beetje een afknapper geworden. Ik had er echt wel meer van verwacht. Het enige lichtpuntje op deze plaat is Misanthropy, een vaag licht in de duisternis van Edge Of The Abyss.

Tracklist Johansson & SpeckmannEdge Of The Abyss

1. Perpetuate The Lie
  2. You’ve Stepped On A Dime
  3. Misanthropy
  4. Turn It Around
  5. The Last Witness Is Barely Alive
  6. The One They All Despised
  7. The Edge Of The Abyss
  8. A Concept
  9. Already In Disguise

Score: 5/10

pestilence-reflections-of-the-mind-500pix

Na die mindere plaat van hierboven zijn we wel toe aan een opkikkertje. En dat krijgen we onder de vorm van Reflections of the Mind van Pestilence. Een band die mij altijd als muziek in de oren heeft geklonken, en die nu dus deze plaat ook opnieuw uitbrengt. Searching the Soul en Spheres zijn slechts twee voorbeelden van hoe het wel moet: beukende gitaarriffs, de zang die inslaat als een bom en het slagwerk dat constant door je oren wordt geramd. Zo hoort een old school deathmetalband te klinken, zo hoor je de fans te verwennen. Pestilence heeft het dus goed gedaan, dat verdient een applausje!

Tracklist PestilenceReflections of the Mind

1. Reflections of the Mind
  2. Searching the Soul
  3. Times Demise
  4. Changing Perspectives
  5. Level of Perception
  6. Multiple Being
  7. Spheres
  8. Land of Tears
  9. Stigmatized
  10. Presence of the Dead
  11. Prophetic Revelation
  12. Twisted Truth
  13. Pat & Pat
  14. Echoes of Dead
  15. Secrecies of Horror
  16. Testimony
  17. Omens of Revelations
  18. Testimonial Ideas

Score: 7.5/10

Een samenvatting is hier nu wel op zijn plaats. De eerste en de derde besproken plaat zijn dus verplichte kost voor old school deathmetalfans. Johansson & Speckmann heeft helaas onder moeten doen, maar de uiteindelijke conclusie luidt: indien deze platen samen in een 3-cd box uitgebracht worden, zul je het je niet beklagen die aan je verzameling toe te voegen.