Preview Graspop Metal Meeting 2016: zaterdag

Nog slechts twee zondagen scheiden ons van ons walhalla, onze kruistocht, ons equivalent van 72 maagden: de Graspop Metal Meeting. Stuur je partner, kind of hond deze keer maar naar de bakker. Jij hebt nu geen tijd want hier is onze derde voorbeschouwing. Een greep uit de bands die op zaterdag spelen in Dessel.

Volbeat – Mainstage 1   00:00 – 01:30

Een nieuwe plaat én een nieuwe bassist. Dit zijn al twee redenen voor Volbeat om nog een keertje de baan op te gaan. Voor de tweede keer mogen ze op Graspop headliner spelen. Daarbij presenteren ze Seal The Deal & Let’s Boogie. Alweer album nummer zes van het rockabilly-metal bandje uit Denemarken. Wij tellen alvast voor U het aantal aarsjes in de kamer mee.

Volbeat

Volbeat

Slayer – Mainstage 1   21:10 – 22:25

Slecht nieuws: het gaat regenen tijdens Graspop. Op zaterdag zo ongeveer rond negen uur ’s avonds. Eén kwart van de grote vier zal zorgen voor apocalyptische taferelen als ze hun duivels ontbinden tijdens Raining Blood. Slayer mag voor de zoveelste keer aardschokken veroorzaken op de Stenehei. Volgende keer is hun klantenkaart vol en mogen ze wel eens zorgen voor een extraatje. Voor de rest weinig nieuws onder de zon, of het moest hun album Repentless zijn, dat vorig jaar al uit kwam. Anyway, hier hebben we maar één woord voor nodig: Slaaaayyyeeeerrr!!!

Slayer

Slayer

Bullet For My Valentine – Mainstage 1   18.50 – 19.50

Bullet For My Valentine behoeft al lang geen introductie meer. De metalcoreband rond Matt Tuck en co bracht vorig jaar Venom uit, en met die plaat onder de arm komen ze afgezakt naar Dessel met maar één doel: de weide volledig plat spelen. En dat niet voor de eerste keer. De vorige passages van de band leverden altijd een feest op, en dat zal deze keer niet anders zijn.

Bullet For My Valentine

Bullet For My Valentine

Testament – Mainstage 1   16.50 – 17.40

Ah, Testament. Iedere keer als ik die naam hoor, gaat mijn hart al sneller slaan. Deze Amerikanen worden al jaren gezien als één van de grootste thrashmetalbands in de geschiedenis. Chuck Billy en zijn kompanen passeren regelmatig op de Graspop Metal Meeting, maar hun laatste keer dateerde van in 2013 toen ze met Dark Roots Of Earth alles met de grond gelijk maakten. Maar nu zijn ze dus terug, en wie weet heeft de band wel wat in petto voor de aanwezigen. Elke thrashfan is dus bij deze verplicht om naar Testament te gaan kijken.

Testament

Testament

Skillet – Mainstage 1   14:55 – 15:40

De meest in het oog springende band vandaag op Mainstage 1 is toch wel het Amerikaanse Skillet. Twee jaar geleden verrasten ze vriend en vijand met hun concert op Graspop. Ze waren immers nobele onbekenden op de affiche. Hun hardrock, aangevuld met enkele instrumenten uit het klassiekere genre sloeg in 2014 behoorlijk aan. Wie ze toen miste, krijgt vandaag een herkansing. Het geeft Skillet tevens de mogelijkheid om al eens enkele songs te laten horen uit hun in augustus verschijnende Unleashed. Ga zeker eens kijken naar de twee dames en heren en laat je van je sokken blazen.

Skillet

Skillet

Halestorm – Mainstage 1   13:10 – 13:50

Straffe madammen hebben we graag, ook in de metalwereld. Lzzy Hale past ook in het rijtje übercoole metalchicks. Samen met haar band Halestorm mag ze voor de eerste keer, en dan ook meteen op een van de grootste podia van Graspop. Into The Wild Fire is het laatste wapenfeit, daterend uit 2015, maar misschien verrassen ze ons met een paar nieuwe liedjes.

Halestorm

Halestorm

Bliksem – Mainstage 1   11.30 – 12.10

Bliksem is een Belgische female fronted thrashmetalband. Met rauwe zang en snoeiharde muziek als vaandeldragers komen ze voor het tweede jaar op rij naar Graspop afgezakt, en deze keer werd hen een plaats op de Mainstage gegeven. Voor de aanwezigen van vorig jaar: jullie weten dat ze nooit teleurstellen. Voor de afwezigen: Bliksem zal er alles aan doen om je in beweging te krijgen, en zal zeker en vast een goede indruk nalaten. Wil je vanaf het eerste optreden al wakker geschud worden, kom dan zeker naar Mainstage 1!

Bliksem

Bliksem

Nightwish – Mainstage 2   22:35 – 23:50

Eigenlijk verbazingwekkend dat deze band dit jaar slechts voor de tweede keer naar Graspop komt. Ze zijn immers ontzettend populair. Ook de kwaliteit van hun materiaal scoort zeer hoog. Een terechte headliner dus. Na enkele woelige jaren met de gekende perikelen rondom de leadzangeres heeft de band nu eindelijk terug vaste grond onder de voeten in de vorm van Floor Jansen. Zij was nog zangeres bij After Forever, én een product uit de eerste afstudeerklas van de Tilburgse Rock Academie. Endless Forms Most Beautiful – de laatste toevoeging aan de bandportfolio – is het eerste volledige album waarbij Floor Jansen ook de plaat inzong.

Nightwish

Nightwish

Ghost – Mainstage 2   20:00 – 21:00

Het leek aanvankelijk op een gimmick, toch sloeg de occulte rock aan bij het grotere publiek. Wanneer ondergetekende ze voor de eerste keer live mocht ervaren (ook op Graspop, alweer vijf jaar geleden) kon ik hun duistere sfeer en geheimzinnig gedoe wel enigszins appreciëren. Toen was het in de Metal Dome, deze keer in open lucht. Moet gezegd worden dat dit minder tot zijn recht komt? Maar hun alweer sterke derde release Meliora scoort op vele albumlijsten, dus zullen ze dit ongetwijfeld ook op Graspop doen.

Ghost

Ghost

Dropkick Murphys – Mainstage 2   17.50 – 18.40

Dropkick Murphys? Als je op zoek bent naar een enorm feest, dan ben je bij hen aan het goede adres. De Amerikanen brengen een ongelofelijk aanstekelijke mix van Ierse folk en het zwaardere punkwerk, waarbij je gewoon niet kan blijven stilstaan. Maak je dus maar op voor veel bierdouches, veel pits en crowdsurfers maar vooral vrolijke, harde muziek!

Dropkick Murphys

Dropkick Murphys

Killswitch Engage – Mainstage 2   15:50 – 16:40

Een nagenoeg perfecte blend tussen metalcore en heavy metal, zo kan je het best de muziek omschrijven die Killswitch Engage maakt. In maart verscheen ook Incarnate, het laatste nieuwe kindje van de band. Wie hen al eens aan het werk zag, weet dat zij een ideale festivalband zijn: energie ten top voor zowel band als publiek. Schudden met die kopjes en beuken in die pit, want KSE is hier!

Killswitch Engage

Killswitch Engage

Pennywise – Mainstage 2   14.00 – 14.45

Pennywise, wie heeft er nu nog niet van hen gehoord? De Amerikaanse punkrockers deden vier jaar geleden al eens Graspop Metal Meeting aan, en toen bleek de Marquee gewoon veel te klein voor het opgekomen volk. Omwille van die reden heeft de organisatie hen dit jaar een plaats gegeven op de Mainstage 2, waar waarschijnlijk de plaats nog te klein zal zijn. Als je eens lekker los wil gaan op hits zoals Bro Hymn of Same Old Story, dan is er maar één plek: Mainstage 2 om twee uur ’s middags!

Pennywise

Pennywise

Municipal Waste – Mainstage 2   12.20 – 13.00

Municipal Waste is een band waar misschien velen nog niet van gehoord hebben, maar die toch al een aantal jaren aan de weg naar succes timmert. De heren uit Amerika spelen een mengelmoes van speed metal en thrash, het soort muziek dat je doet denken aan het moment als je Suicidal Angels en Evil Invaders tegelijkertijd zou opzetten. Ze komen nog maar voor de eerste keer naar de heilige weide van Dessel, maar hopelijk is dat zeker niet de laatste keer. Een party die je nekspieren zwaar op de proef zal stellen.

Municipal Waste

Municipal Waste

Abbath – Marquee   00:05 – 01:15

Toegegeven, black metal is niet zo sterk aanwezig op de affiche van GMM 2016. Maar wat wel aanwezig is, is dan wel materiaal van de bovenste plank. Eén derde van het machtige Immortal, Abbath dus, brengt zijn ijskast mee en zal deze kort na middernacht opentrekken in de Marquee, samen met een blik Abbath-klappers en een trosje Immortal klassiekers.

Abbath

Abbath

Satyricon – Marquee   19:20 – 20:20

Naast Abbath is Satyricon een ander groot icoon in het blackmetalgenre. Satyr en Frost spelen Nemesis Divina in zijn geheel omdat deze plaat dit jaar twintig kaarsjes uitblaast. Er rest dan normaal gezien nog een beetje tijd om aan te vullen met misschien wat nieuw werk, maar zeker ook enkele Satyricon klassiekers.

Satyricon

Satyricon

Obituary – Marquee   17:45 – 18:40

Aan de death metal liefhebbers onder ons is ook gedacht, en hoe! Eén van de meest succesvolle acts uit het genre bezoekt andermaal de Marquee van Graspop. De gebroeders Tardy waren vergeten om Inked In Blood te presenteren op onze Graspop Metal Meeting. Met enige vertraging komen ze dit nu alsnog doen. Het belooft ongetwijfeld één van de hoogtepunten te worden. Hoe kan het ook anders voor een band die bijvoorbeeld een klassieker als Slowly We Rot afleverde.

Obituary

Obituary

Paradise Lost – Marquee   16:15 – 17:05

De Britten van Paradise Lost hebben al vele watertjes doorzwommen: in de jaren ’90 vonden ze samen met My Dying Bride en Anathema het death/doomgenre uit, later verkende ze nieuwe wegen, van gothic tot zelfs synthpop toe. De laatste jaren keerden ze echter geleidelijk aan terug tot de rauwere sound van weleer, wat vorig jaar resulteerde in The Plague Within, wellicht hun best ontvangen album sinds jaren. Een optreden van Paradise Lost is sowieso een donker feestje, maar met een aantal nieuwe geweldige songs op zak is dit optreden dus alvast een aanrader van formaat. Vergeet zaterdag dus niet even langs te gaan in de Marquee, want daar valt een heel paradijs terug te vinden!

Paradise Lost

Paradise Lost

Shining (SE) – Marquee   14:45 – 15:36

Vorig jaar kwam het Noorse Shining nog op bezoek in Dessel, dit jaar werd de naamgenoot uit Zweden uitgenodigd. Met negen albums op de teller gaat deze blackmetalband al een tijdje mee: soms verschroeiend hard, soms overweegt het melodische, maar altijd lekker guur. Zanger Niklas Kvarforth – die de band op zijn veertiende oprichtte – zal de fans van depressive black metal zeker plezieren als hij aan het schreeuwen gaat. Of zelfs als hij gewoon fluistert, want dat klinkt alsof je een stuk beton aan het raspen bent. Voor vrolijkheid is hier overigens geen plaats: inhoudelijk durft het al eens over zelfmoord en andere vormen van zelfdestructie te gaan, en Kvarforth beschouwt zijn muziek als een wapen tegen de luisteraar. Gelieve je mondhoeken dus netjes naar beneden te trekken voor je de Marquee binnen wandelt.

Shining (SE)

Shining (SE)

God Dethroned – Marquee   13:15 – 14:05

Wat een metal cruise al niet doet met een mens. Ze kan zorgen voor bekering. Ze kan ook zorgen voor reünies. God Dethroned is zo’n band die na een winterslaap wakker werd gemaakt door de organisatie van de 70.000 Tons Of Metal cruise om op hun sloep een uurtje herrie te komen maken. Daar kregen de bandleden de smaak terug te pakken. Met als één van de resultaten een slot op Graspop, in een rijtje van zeven festival-appearances deze zomer. Under The Sign Of The Iron Cross is hun laatste plaat en alweer zes jaar oud, al heeft de band via Facebook te kennen gegeven dat ze aan nieuw materiaal werken. Kom dus zeker naar de Marquee, misschien sturen ze wel een splinternieuwe song de wereld in.

God Dethroned

God Dethroned

Secrets of the Moon – Marquee   12:00 – 12:40

Wie Secrets of the Moon wil horen zal vroeg moeten opstaan, want deze band speelt niet om middernacht, maar wel degelijk om klokslag 12u ‘s middags – hoewel de band dat ontiegelijke vroege uur misschien wel over zichzelf afgeroepen door zijn laatste album Sun te noemen. Secrets of the Moon heeft vele invloeden, van black tot doom, en zoekt graag het experiment op. Fans van bijvoorbeeld Triptykon trotseren maar beter de middagzon om deze maan haar geheimen in hun oor te laten fluisteren…

Secrets of the Moon

Secrets of the Moon

Tesseract – Metal Dome   19:15 – 20:05

Wie zin heeft in een ‘specialleke’ moet zich voor Tesseract naar de Metal Dome begeven. Het Britse Djent-collectief serveert een gedurfd genre dat bol staat van technische complexiteit, maar vergeet ook niet de melodische kant uit te gaan. Hiermee bewijzen ze mee aan de top te staan van het Djent-genre. Met twee ep’s en drie volledige albums (met daarbij Polaris als laatste worp) zullen ze een puike set in elkaar knutselen die ervoor gaat zorgen dat de vloer van de Metal Dome alvast een paar centimeter lager zal liggen dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Tesseract

Tesseract

Beartooth – Jupiler Stage   16:40 – 17:20

Beartooth kan wel eens dé verrassing worden van deze editie wat de metalcoreliefhebbers betreft. De Amerikanen hebben alles wat een succesvolle band in het genre nodig heeft. Een unieke scream, een zeemzoete vocal, knallende gitaarlijnen en catchy pop-punktoestanden. Rest ons nog de vraag of deze mix aan invloeden ook op Graspop zal aanslaan…

Beartooth

Beartooth

Skindred – Jupiler Stage   14:55 – 15:35

Tijdens het optreden van de Amerikaanse nu-metalband Skindred spelen de Rode Duivels hun tweede wedstrijd tegen Ierland. Toch is Skindred één van de niet te missen bands op deze zesentwintigste editie van Graspop. De Amerikanen maken aanstekelijke metal met reggae invloeden. Iets wat we niet gewoon zijn in Dessel maar wat wel eens voor leuke taferelen kan zorgen aan de Jupiler Stage.

Skindred

Skindred