Mordkaul + Kludde + Patroness + Cobracide / @ Asgaard, Gent / 26-02-2022
Ashley Bickx

Midden november 2021 kon het livecircuit opnieuw voor onbepaalde tijd haar tenten opbergen na een kleine revival die midden augustus was ingezet met Alcatraz. De show van Carrion in Jeugdhuis Asgaard op 13 november was indertijd het laatste wapenfeit alvorens de deuren weer onverbiddelijk dicht gingen. Ruim drie maanden later kon er eindelijk uiting gegeven worden aan het fenomeen ‘knaldrang’. Opnieuw beginnen waar we geëindigd waren, bleek het devies, want Jeugdhuis Asgaard had de eer om de festiviteiten op gang te mogen trappen. De affiche liet alvast het beste verhopen, want headliner Mordkaul kreeg de support van Kludde, Patroness en Cobracide. Amped-Up, en in het bijzonder ondergetekende, stonden te popelen om opnieuw de muziektempels te bestormen. Wij niet alleen blijkbaar, want de organisatie mocht meteen het bordje ‘sold out’ van onder een dikke laag stof halen!

De show van Cobracide was in vele opzichten uniek te noemen. Niet in het minst door het feit dat deze jonge wolven hun plechtige livedebuut ten berde mochten brengen. Aan jeugdig enthousiasme alleszins geen gebrek, want in no time stond meteen een volle Asgaard duchtig mee te headbangen op een agressieve combinatie van thrash en death metal. Songs als Trails Of Destruction en Inner Aggression gingen er bij het publiek werkelijk in als zoete broodjes. Wanneer Cobracide er tussendoor nog eens een straffe cover van Slayer’s Black Magic tegenaan gooide, was het hek helemaal van de dam en volgde er zowaar een wall of death. Schizophrenia leverde enkele weken geleden een straffe debuutplaat af en hetzelfde zou binnenkort wel eens gezegd kunnen worden van het eerste wapenfeit van deze piepjonge band. op basis van hetgeen we vanavond mochten aanschouwen, staan de sterren voor Cobracide alleszins gunstig gepositioneerd. Een band om in het oog te houden!

 

Na de straffe opener Cobracide wist het Antwerpse/Waaslandse collectief Patroness meteen hoe laat het was. De combinatie van thrash en death metal werd omgeruild voor een uitermate sfeervolle en diverse pot metal. Aan de podiumbekleding zal het zeker niet gelegen hebben, want kandelaars en obscure bloemenkransen riepen automatisch een occult sfeertje in het leven. Na de EP Pyre uit 2020 zal op 4 juni het volwaardige langspeeldebuut van deze band het levenslicht zien. Ondanks het feit dat de release nog ruim drie maanden op zich laat wachten, werd de nog te verschijnen debuutplaat Fatum op enkele nummers na bijna integraal aan de man gebracht. En het moet gezegd: de nieuwe nummers zoals Undeceive, The Art of Being (Nothing) en Seclusion staan stuk voor stuk als een huis. Uiteraard werd ook de EP Pyre niet over het hoofd gezien hetgeen resulteerde in een uitmuntende live versie van Dominae. Het publiek genoot met volle teugen hetgeen Patroness ten zeerste wist te appreciëren. Onder luid applaus werden deze heren dan ook van het podium begeleid.

 

Op een avondje Pyrefest kan een portie onversneden black metal uiteraard niet ontbreken. Zo mocht omstreeks 22u00 het uit Aalst afkomstige Kludde haar opwachting maken. De band was duidelijk niet afgezakt naar Asgaard om er veel woorden aan vuil te maken. Wat volgde was een ruim vijftig minuten durend optreden vol black ’n roll, waar de spreekwoordelijke vettigheid van af droop. Voortstuwend op een strak geluid werd Asgaard getrakteerd op een bloemlezing uit de discografie van Kludde, waarbij de nadruk vanzelfsprekend lag op het meest recente wapenfeit In De Kwelm dat ondertussen ook al bijna drie kaarsjes mag uitblazen.

Nummer na nummer werd afgevuurd zonder het publiek ook maar op enig ogenblik op adem te laten komen. De eerder statige houding van de bandleden droeg alleen maar bij aan de ervaring, want Kludde is en blijft een band die live perfect tot haar recht komt, waarbij de band de muziek voor zich laat spreken. Hoogtepunten van een hoogstaande set waren onder meer Bloedkoesj en Zout der Mistroost. Wij kijken alvast uit naar een opvolger voor In De Kwelm!

Na een lang uitsponnen soundcheck was het ruim na 23u00 eindelijk tijd voor de hoofdbrok van deze avond. Mordkaul! In een mum van tijd heeft deze band zich weten te profileren tot één van de grotere deathmetalacts van België. Debuutplaat Dress Code: Blood wist vorig jaar aardig wat gensters te slaan, waarna de trein voor deze heren geen moment geaarzeld heeft om aan lichtsnelheid te vertrekken. Het eerder kleine podium van Asgaard werd voorzien van de nodige lichttorens, dewelke de melodische death metal van dit gezelschap perfect ondersteunde.

Het spreekt voor zich dat de debuutplaat Dress Code: Blood integraal aan de man gebracht werd, weliswaar niet in de reguliere volgorde. Op zich altijd een moeilijke afweging. Ofwel wordt de bewust gekozen volgorde van op plaat gerespecteerd, hetgeen de kracht van de plaat normaliter tot uiting laat komen, ofwel haspelt men de nummers door elkaar, hetgeen de onvoorspelbaarheid dan weer lichtelijk ten goede komt. Feit is dat Mordkaul duidelijk geen last had van de tweede, grote Coronabreak en Asgaard werkelijk met de grond gelijk wist te maken.

Naar het einde van de set toe gooide Mordkaul er nog een nagenoeg technisch perfect gespeelde versie van de Death klassieker Lack Of Comprehension tegenaan. Een cover die duidelijk gesmaakt werd door het publiek, want de moshpit kon nog eens overuren beginnen draaien. Met het titelnummer Dress Code: Blood sloot Mordkaul een zeer geslaagde ‘reünieavond’ af, die al meteen naar meer smaakte. Aan ‘meer’ trouwens geen gebrek, want zowel Asgaard zelf als de overige Vlaamse zalen zijn volop in gang geschoten om de komende weken reeds te vullen met een een ‘overload’ aan optredens. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen!

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X