Preview Graspop Metal Meeting 2016: vrijdag

Het is weerom dag des heren. Wie op zijn of haar kalender kijkt ziet dat we nog slechts twee zondagen verwijderd zijn van Graspop 2016. Als spreekwoordelijke koffiekoek bij de ontbijttafel steken we vandaag opnieuw van wal met een overzichtje van bands welke wij de moeite vinden om te zien. Deze lijst bevat bands die vrijdag geprogrammeerd staan in Dessel. Lees hier de keuze van de redactie.

Monster Truck – Mainstage 1   12:15 – 12:55

Monster Truck is misschien voor sommigen een onbekende band, maar toch hebben ze al een solide fanbasis weten uit te bouwen. Dit hardrock/stonercollectief uit Canada komt voor de eerste keer naar de heilige weide van Dessel, maar toerde onder meer al met Slash doorheen Europa. Met een nieuw album onder de arm – Sittin Heavy – komen ze afgezakt om eenieder die hardrock een warm hart toedraagt, een muzikaal orgasme te doen krijgen. Afspraak aan Mainstage 1!

Monster Truck

Monster Truck

The Winery Dogs – Mainstage 1   13:50 – 14:35

Al vroeg op de dag een supergroep laten spelen op je festival getuigt van lef én van verstand. Het grote publiek komt vroeger toe zodat er globaal gezien weer meer pintjes getapt mogen worden. The Winery Dogs is het heiligende middel voor dit hogergenoemde doel. Met zowel Mike Portnoy (ex Dream Theater), Billy Sheenan (uberbassist bij onder meer Mr. Big, Steve Vai en David Lee Roth) en zanger/multi-instrumentalist Ritch Kotzen (Poison, Mr. Big en uiteraard solo) in de gelederen mag je gerust spreken van een supergroep. De band mag drie kwartier lang een bloemlezig geven uit hun twee albums Hot Streak en The Winery Dogs. Verwacht je aan licht verteerbare doch pittige rock waarbij je hun aller invloeden van hun vorige levens niet zal ontgaan.

The Winery Dogs

The Winery Dogs

Bad Religion – Mainstage 1   15:40 – 16:30

Menig punkliefhebber had ze wellicht verwacht op Groezrock, maar het tourschema van de band voorzag eerder een bezoek aan Graspop. De punkrock-legende uit Los Angeles komt een tweede keer afzakken naar Dessel (in 2001 vervingen ze in extremis het hardcore-vehikel Reach The Sky). Qua energie is het er amper aan te zien dat ze al sinds eind jaren zeventig als Bad Religion door het leven gaan. In 2013 brachten ze nog een nieuw album uit (True North) dat aardig gesmaakt werd door pers en publiek. Ze stellen op Graspop ook hun nieuwe drummer Jamie Miller voor.

Bad Religion

Bad Religion

Foreigner – Mainstage 1   17:40 – 18:40

Wie er in 2011 bij was, herinnert het zich ongetwijfeld nog: het wereldrecord slowen! Op de tonen van I Want To know What Love Is werd zowat half het festivalpark Stenehei omgetoverd tot dansvloer, inclusief muurbloempjes. Ze doen deze keer ongetwijfeld deze stunt over, al is er uiteraard veel meer te beleven aan Foreigner dan het betere tegelplakwerk. Knallers als Cold As Ice en Jukebox Hero zullen ook de revue passeren. Er zijn sinds Can’t Slow Down uit 2009 weinig wapenfeiten meer te bespeuren in de portfolio van de band, maar ze hebben inmiddels genoeg bagage om een vermakelijke presentatie neer te zetten op Mainstage 1.

Foreigner

Foreigner

Megadeth – Mainstage 1   19:50 – 20:50

Elke zichzelf respecterende thrashmetalfan kent Megadeth wel. En alle andere metalfans zullen er ooit al wel eens van gehoord hebben. De thrashband rond Dave Mustaine is één van de vier leden van de Big Four, en die status hebben ze meer dan verdiend. Denk maar aan klasseplaten als Countdown To Extinction en The System Has Failed. Verwacht je gerust aan een knaller van een show, want de heren zijn gekomen om revanche te nemen voor de noodgedwongen afzegging van twee jaar geleden.

Megadeth

Megadeth

Black Sabbath – Mainstage 1   22:25 – 23:55

Het is al vaak gezegd en geschreven: de gevestigde waarden zijn aan een laatste rondje bezig. Zolang namen als die van Black Sabbath bovenaan de affiche prijken, lijkt het bij sommigen toch nog niet helemaal door te dringen dat deze Graspop-editie wel eens een keerpunt zou kunnen zijn: dit wordt al zeker de laatste keer dat Black Sabbath langskomt, wie weet welke bands we in de toekomst nog zullen moeten missen. Voor Tony Iommi is het in elk geval al eens nipt geweest, en met Ozzy is het toch altijd een beetje bang afwachten van dag tot dag – al is dat al veertig jaar zo en zal hij ons uiteindelijk wellicht allemaal overleven. Rep je dus naar dit optreden van Black Sabbath, want het is wellicht je laatste kans om de grondleggers van de heavy metal te zien optreden. Wie maalt er dan nog om als Ozzy eens een vals nootje produceert? Rest ons alleen nog dit advies: als Ozzy roept dat hij je niet kan horen, dan is dat gezien zijn leeftijd wellicht geen grapje; zet die keelbanden dus maar extra wijd open!

Black Sabbath

Black Sabbath

Firewind – Mainstage 2   11:30 – 12:10

Power metal uit Griekenland? U vraagt, wij draaien! Firewind is de naam, en ze mogen al gerust een GMM – klassieker genoemd worden, daar ze dit jaar al voor de vierde keer de weide mogen komen platspelen. Met gitaarheld Gus G. steevast aan het roer, en ondertussen al zeven albums onder de arm. Hun meer dan prima vorige passages werden deze keer beloond met een plaats op de Mainstage, waar ze met hun energieke power metal zeker en vast de vermoeidheid van eenieder eruit zullen rammen.

Firewind

Firewind

Soilwork – Mainstage 2   13:00 – 13:45

De relatief rustigere programmering van Mainstage 1 op vrijdag staat in schril contrast met wat je op Mainstage 2 te zien en horen gaat krijgen. Het Zweedse Soilwork met zijn melodische death metal is hierin een verademing voor zij die het liever wat steviger willen. Met nieuw plaatje The Ride Majestic weten Björn Strid en co wel wat doen. O ja, niet vergeten goeiedag te zeggen tegen onze landgenoot Dirk Verbeuren. Hij verzorgt immers het slagwerk bij Soilwork.

Soilwork

Soilwork

Heaven Shall Burn – Mainstage 2   16:40 – 17:30

Wie zijn muziek graag stevig heeft, mag de show van Heaven Shall Burn zeker niet missen. De Duitsers maken een intense mix van melodieuze metalcore en death metal die steevast een weide in vuur en vlam zet. Heaven Shall Burn is al lang geen onbekende meer, dat bewijst het feit dat de band al voor de derde keer in zes jaar tijd present tekent. Kom headbangen, moshen, two-steppen of gewoon genieten van deze muzikale top-act.

Heaven Shall Burn

Heaven Shall Burn

Disturbed – Mainstage 2   18:50 – 19:40

In 2009 vernielden ze genadeloos het hoofdpodium van Graspop. In 2011 hield elke fan zijn/haar hart vast: Disturbed ging voor onbepaalde tijd de koelkast in. Tegen alle verwachtingen in kwam er in 2015 verlossend nieuws dat de band terug kwam, mét nieuw werk. Immortalized is de naam van het nieuwe geesteskind. De band bewijst hiermee dat ze meer dan ooit terug zijn. Wij zijn alvast benieuwd hoe David Draiman deze keer het podium wordt opgereden want wie er vorige keer bij was in Dessel weet ongetwijfeld nog hoe gevaarlijk hij er toen uit zag!

Disturbed

Disturbed

Amon Amarth – Mainstage 2   21:00 – 22:15

“Al die met hun hoofd willen schudden, moeten vikings met baarden zijn. Die van Amon Amarth, die hebben baarden, die hebben baarden, die van Amon Amarth, die hebben baarden, zij headbangen mee.“

In 2012 bouwden ze nog een feestje in de Marquee, deze keer staan ze ’s avonds op de Mainstage. We twijfelen er echter niet aan dat ze ook daar de vlam in de pan zullen krijgen, daarvoor kunnen ze putten uit talloze klassiekers als Guardians of Asgaard, en ook op het nieuwe album Jomsviking staan enkele nummers die erom schreeuwen om live gespeeld te worden. Of kunt u zich inbeelden dat iemand niet aangestoken wordt door het heerlijke refrein van Raise Your Horns? Wie op zoek is naar een verbroederingsfeestje met zijn medefestivalgangers, weet bij deze waar hij moet zijn!

AMON AMARTH by JOHN McMURTRIE

Amon Amarth (foto: John McMurtrie)

King Diamond – Mainstage 2   00:05 – 01:35

Fans van bombastisch horror-theater ondersteund door catchy riffs en de typische falsettostem van zanger King Diamond moeten op vrijdag zeker eens kijken en luisteren naar Mainstage 1. De band is zowat het beste wat er te zien valt onder voorgenoemde parameters. Ook de fans van het ter ziele gegane Merciful Fate kunnen hun hart ophalen want Kim Petersen en co zullen ongetwijfeld ook uit dit oeuvre een paar nummers spelen. Toch zal het legendarische album Abigail centraal staan vanavond, want deze plaat zal gespeeld worden, tot aan het gaatje!

King Diamond

King Diamond

Myrkur – Marquee   12:00 – 12:40

Het was een heftig jaar voor Myrkur: enerzijds werd haar debuutalbum M uitstekend ontvangen, maar anderzijds werd de identiteit van de zangeres die achter dit blackmetalproject schuilgaat bekend. Toen het om een voormalige popzangers bleek te gaan, barste de hel los, tot aan doodsbedreigingen toe. Maar mag het ook nog over de muziek gaan? Los van al deze controverse heeft Myrkur immers een verfrissend black metal album gemaakt, waarbij prachtige zuivere zang afgewisseld wordt met geweldige screams. En blastbeats! Probeer dus al niet meteen een gat in de dag te slapen of vast te staan in de file, want Myrkur speelt reeds om 12u ’s middags, maar is meer dan de moeite waard om eens langs te gaan.

Myrkur

Myrkur

Carach Angren – Marquee   13:15 – 14:05

Geen Hollanders op het EK voetbal dit jaar, wél op Graspop. Seregor, Ardek en Namtar mogen op een – voor hen – onmogelijk uur de marquee in een ongemakkelijke sfeer onderdompelen met hun horror metal. This Is No Fairytale, hun nieuwste werkstuk dateert al van 2015, weinig nieuws onder de zon dus. Of zouden ze toch met een verrassing op de proppen komen? Verwacht je in ieder geval aan een verpletterende set die nog het meeste weg zal hebben van een volwassen versie van een duistere Efteling-attractie!

Carach Angren

Carach Angren

Fleshgod Apocalypse – Marquee   14:45 – 15:35

Het werd hoog tijd dat deze italianen een keertje present tekenden op Graspop. Hun materiaal staat bol technisch vernuft gecombineerd met een bombast om U tegen te zeggen. In februari verscheen King, hun vierde langspeler. Hiermee bewijzen ze dat ze klaar zijn voor een groter publiek, ondanks het minder toegankelijke materiaal. Laat je verrassen door hun supersnel spel en hun mooie Victoriaanse podiumpresentatie.

Fleshgod Apocalypse

Fleshgod Apocalypse

Moonspell – Marquee   17:45 – 18:35

Eén van de vaste waarden op Graspop is Moonspell. Voor de achtste keer op Graspop in 21 jaar: dat kan tellen. De Portugese gothic metallers brachten vorig jaar nog Extinct uit, album nummer tien alweer. Na de mindere platen Night Eternal en dubbelaar Alpha Noir/Omega White scoren ze alvast weer, want ze stonden immers op nummer 1 in de albumlijst van hun thuisland. Wie er naar uitkijkt om deze nieuwe nummers te horen, is er aan voor de moeite: Moonspell liet weten een show te brengen met nummers van hun eerste twee albums, Wolfheart en Irreligious. Dit hebben ze in het verleden nog gedaan, en een feestje was altijd gegarandeerd!

Moonspell

Moonspell

Zakk Wylde – Metal Dome   21:20 – 22:20

Wie kent er Zakk Wylde nu niet? De gitaarvirtuoos die al zijn strepen verdiende bij Ozzy Osbourne en zijn eigen band Black Label Society, komt voor deze editie als solo-artiest naar de Metal Dome afgezakt. En of hij nu iedereen omver weet te blazen met zijn alles verschroeiende riffs, of dat hij het juist wat rustiger aan gaat doen, er valt altijd wel iets nieuws te ontdekken als hij optreedt. Benieuwd wat hij in petto heeft voor zijn passage in Dessel? Begeef je dan zeker naar de Metal Dome!!!

Zakk Wylde

Zakk Wylde

Motörblast (Motörhead tribute) – Metal Dome   01:30 – 02:30

Wij zijn Motörhead, en we spelen… dat zinnetje kent iedereen al ondertussen, maar nu gaan we het aanpassen: wij zijn Motörblast, we spelen rock ’n fucking roll en we coveren Motörhead. Oké dat laatste zullen ze wel niet zeggen als ze live spelen, maar als je naar hun muziek luistert en je sluit je ogen, zou je haast denken dat het Lemmy Kilmister zaliger is die daar op het podium staat. Met hun covers van haast alle albums – gaande van Bomber tot Aftershock – komen ze griezelig dicht in de buurt van hun grote voorbeeld. Wil je een keertje losgaan op de typische Motörhead-stijl (of moet ik zeggen Motörblast-stijl), begeef je dan zeker naar de Metal Dome in de late uurtjes, en wie weet kijkt Lemmy wel mee van achter zijn dagelijkse fles whiskey.

Motörblast

Motörblast

Nightglow (Manowar tribute) – Metal Dome   03:00 – 04:00

Een Italiaanse heavymetalband die eigen muziek maakt, en daarnaast ook nog eens geweldige covers van Manowar brengt? Dat kan niemand anders dan Nightglow zijn. Een tijdje terug werden ze zelfs als officiële Manowar-coverband van Italië erkend, gewoon omdat ze steengoed zijn. Maar naast al dat coverwerk heeft de band ook nog tijd voor eigen werk. Zo brachten ze sinds hun ontstaan in 2003 al twee albums uit vol klassieke heavy metal gemengd met moderne elementen. En laat dat net hetgene zijn dat hun shows zo karakteristiek maakt.

Nightglow

Nightglow

Turnstile – Jupiler Stage   14:55 – 15:35

Two-steppers, violent dancers en als ze hun reputatie waarmaken zelfs stagedivers. De security aan de jupiler Stage zal vroeg op de dag hard moeten werken. Want als het publiek niet meewil, dan zorgt de band wel voor sfeer. Dit gaat zonder twijfel een speciaal showtje worden. Hardcoreliefhebbers, deze mag je echt niet missen!

Turnstile

Turnstile