Sounds of Hell Series Volume 1
Bart Van Gestel

De boeiendste rayon in de betere supermarkt is deze met de streekproducten. Als de doorsnee pot confituur of wafel van de grote voedselproducenten je de strot uit komt, zit je goed in deze gang, gevuld met het betere werk. Het Diestse rock-, metal- en newwavecafé Hell Awaits bracht met Sounds Of Hell Series Volume 1 een cd uit die je gerust mag vergelijken met deze rayon streekproducten: de fijnste rock en metal, én van eigen bodem.

Het Diestste Hell Awaits profileert zich als concertzaal met in hoofdzaak rock- en metalbands op het programma. Daarnaast runt de uitbater ook een metalwebshop. Nog een derde pijler is hun webstek waar af en toe al eens een review op verschijnt.

Om uitbreiding te bieden aan dit laatste besloot het team achter Hell Awaits een compilatie-cd uit te brengen met bands uit België en Nederland. Daarop te vinden: 18 tracks, met zowel ouder als splinternieuw werk van een brede waaier subgenres. Wat opvalt: veel kwaliteit met soms erg knappe uitschieters.

Elke track voorzien van een aparte review leek ons onbegonnen werk. Daarom een beperkte greep uit het sterke en eloquente aanbod.

De meest in het oog springende naam is Splendidula. Deze Genkse doom/sludgeformatie had in 2018 nog een knappe release met Post Mortem. De band tekent op de compilatie present met zijn nummer .38.

De twin gitaar harmonics aan het begin van Daylight Fading van het Aarschotse Vloed klampte onze aandacht meteen vast. Hun old-schooltextuur gecombineerd met hier en daar Vlaamse tekst klinkt erg apart.

Lekker stampende death metal, met een ondeugend vleugje saxofoon: de meest bondige omschrijving die je op de stijl van Wound Collector kan kleven.

Je lange haren laten ronddraaien als het headbangequivalent van een oerhollandse windmolen. Daar is de Gotheburg – melodeath van het Haagse Rages Of Sin uitermate geschikt voor.

Op het podium van Wacken Open Air 2018, én op deze compilatie: Behind Bars. Forse hardcore uit De Koekenstad, met een dikke metalsaus.

ZZ Top? Nee, Bacon Fat! De zwoele bluesrock, recht uit de mal die door bands als ZZ Top of Steppenwolf wordt gebruikt. Je gelooft bijna niet dat het Belgen zijn. Hun Burning Desire is een luistertip.

De gangsterkomedie Snatch (2000) met Jason Statham in de hoofdrol. Wat heeft dat nu met muziek te maken, zeg je? Wel, om te weten waar de mannen van The Bullet Dodgers hun naam vandaan hebben, zijn ze slim te werk gegaan. De eerste seconden van hun track Dodging Bullets komt uit deze film. Hun muzikale richting: drieakkoordenrock met een paar puike solo’s.

We sluiten af met de, naar ons oordeel, mooiste parel op de compilatie: I Am The Enemy van Ten Ton John. Een zeer verrassende track, die een band laat horen welke uit verschillende vaatjes kan tappen. Een vergelijking met kleppers als Tool of Gojira zijn hier niet misplaatst.

Wie benieuwd is naar deze boeiende en bonte verzameling lokale fijnproeverij: richt U tot de website van Hell Awaits, en voor de prijs van een kleine pita is deze cd van jou.

De tracklijst:

  1. Devil’s BargainSign Of The Times
  2. NoordThe General
  3. VloedDaylight Fading
  4. Wound CollectorExecution In Chaos
  5. CollapsedDesert Storm
  6. BēluaHumiliation
  7. Rages Of SinDerivance
  8. SvarthartBinded By Lies
  9. Behind BarsPredator
  10. Criminal JudgeLegalize It!
  11. SolifugiaSpawn Of Parasites
  12. Bacon FatBurning Desire
  13. Promise DownFurious Masturbator
  14. Splendidula.38
  15. HunterInfiltrator
  16. The Bullet DodgersDodging Bullets
  17. Ten Ton JohnI Am The Enemy
  18. Loco-MotiveLoco-Motive
Sounds of Hell Series Volume 1

Sounds of Hell Series Volume 1

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X