Interview met Elder naar aanleiding van het nieuwe album Omens
Vanpevenaeyge Carly

Elder is een Amerikaanse progressieve psychedelische metalband die tegenwoordig zijn thuisbasis in Berlijn heeft. Op 24 april verschijnt het nieuwe album Omens en naar aanleiding daarvan hadden wij een interview met de band.
Kun je de band Elder even voorstellen?
Hallo. We zijn een heavy rockband die ergens tussen de psychedelische rock, progressieve rock en de meer melodieuze kant van het stoner/doomrijk leeft. We begonnen samen te spelen als vrienden op de middelbare school in Massachusetts in de VS in 2006 en nu is de band gevestigd in Berlijn.

Hoe komen jullie bij de groepsnaam Elder, volgens mijn gegevens zijn jullie van middelbare leeftijd?
We zijn pas in de dertig, ik weet nog niet of dat kwalificeert als van middelbare leeftijd! Ik bedacht de bandnaam toen ik veel over Genghis Khan las. Ik vond het een prettig idee dat een wijze ouderling bij het kampvuur op de steppe zat. Onze eerste demo’s gingen eigenlijk over de Mongolen

Bij de artiesten die jullie goed vinden staan onder andere Steely Dan, Uriah Heep en Yes. Bands die al oud waren toen jullie nog kinderen waren. Totaal verschillend toch met de muziek die Elder brengt?
Ja, maar we luisteren niet echt naar veel muziek die klinkt als Elder. Als we spelen, doen we het heavy rockding. Meestal heb ik tegenwoordig, wanneer we niet spelen, niet de behoefte om naar heavy rock te blijven luisteren. Veel van de melodieën van bands als Steely Dan en Yes zijn gewoon het soort excentrieke creativiteit dat ons inspireert.

Waarom de verhuis van Amerika naar Berlijn?
Ik kwam naar Duitsland als uitwisselingsstudent op de middelbare school en was echt verbonden met het land. Het heeft een paar jaar geduurd, maar ik ben uiteindelijk geëmigreerd en langzaamaan volgt de band. Ik denk alleen om voor de handliggende redenen. Amerika is een behoorlijk verknipte plek en je kunt als kunstenaar beter leven in Duitsland.

Wat is de reden van het vertrek van stichtend lid Matt Couto?
Dat is persoonlijk en ik praat er liever niet over.

Omens is de eerste plaat met de nieuwe bezetting, was het makkelijk voor Michael en Georg om zich aan te passen aan de sound die Elder brengt?
Mike speelt sinds 2017 live met ons en hoewel dat aanvankelijk enige tijd kostte om aan een 4e lid te wennen, hebben we onze sonische ruimtes echt samen gevonden. Georg sprong gemakkelijk in het nieuwe materiaal, en dat was een goed punt om met een nieuw lid te beginnen, aangezien hij met een schone lei kon werken. Het is een beetje vreemd om met hem door ouder materiaal te gaan, aangezien Matt zo’n andere drummer was, maar we zullen een balans vinden. Het is opwindend om ons geluid op de oude nummers opnieuw uit te vinden nadat ze zoveel jaren hetzelfde hebben gespeeld.

Er zijn ook gastoptredens van Fabio Cuomo op piano en synthesizers, wordt dit een vast bandlid of was dit eenmalig?
We zijn niet van plan nog meer vaste leden aan de band toe te voegen- de zaken zijn al ingewikkeld genoeg! Maar we willen zeker wat shows met Fabio doen. We hebben het nog niet echt in detail besproken.

Met de ep Sires Burn maakten jullie een overgang naar Lore waarna de vierde full-cd Reflections Of a Floating World verscheen. Voor het nieuwe album Omens is er terug een ep verschenen, The Gold & Silver Session, waarbij er terug meer geëxperimenteerd werd met jullie sound. Omens vervolgt zowat die nieuwe sound. Is dit het geluid waar jullie in de toekomst naar toe willen met Elder?
Het is moeilijk om precies te zeggen wat de volgende stap is voor het Elder-geluid. We zijn al meer materiaal gaan schrijven, maar de nieuwe dingen zijn erg ruw en het duurt meestal een paar jaar voordat een reeks nummers volwassen is geworden en klaar is om op te nemen. Tussen nu en dan kan er van alles gebeuren.

Hoe zijn jullie bij Peter Deimel beland?
We waren op zoek naar een studio om weg te zijn van de stad, en Motorpsycho was onlangs teruggekeerd van een sessie daar met niets dan goede dingen te zeggen over Peter en Black Box. We dachten dat het cool zou zijn om een studio en een technicus te proberen die normaal niet met heavy bands werken, omdat we geen standaard ‘metal’-productie wilden.

Die man is gewend aan een heel ander genre bands, zoals onze Belgische dEUS, al komt Motorspycho wel in de buurt.
Ja, hij is meer betrokken bij rock dan bij echt zware dingen. Maar hij maakt geweldige platen en heeft een goed gehoor!

En dan helemaal naar andere kant voor de mastering door Carl Staff in Chicago
Carl is al jaren onze favoriete mastering engineer. Hij is betrouwbaar, snel en doet altijd geweldig werk. Als het niet kapot is, repareer het dan niet.

Is het een bewuste keuze dat de vocalen op Omens meer op de voorgrond geplaatst zijn dan bij jullie vorige releases?
Ja. We vonden dat het tijd was om een plaat te maken die heel anders klonk dan onze vorige, en een deel daarvan was het hebben van zang die niet begraven lag onder al het andere in de mix. Peter probeerde ze eigenlijk nog hoger te zetten! Maar dat was voor ons te extreem, haha.

Door de recentste gebeurtenissen in de wereld ligt zowat de totale muziekwereld, zeker in verband met optredens, stil. Jullie geplande tournee door Amerika en aansluitend Europa valt daardoor in het water. Zijn jullie al aan het plannen voor nieuwe datums want door Convid-19 is plots de promo voor Omens weggevallen?
Ja, het is echt rot. We hebben onze mei-tour al verzet – vrijwel direct na de release van het album – en het ziet er naar uit dat de hele zomer en misschien zelfs de herfst in gevaar komt. We hadden een slechte timing voor het uitbrengen van een nieuw album, maar dat had niemand van tevoren kunnen weten.

Helpen streamingsites en het internet een beetje om jullie album te promoten.?
Absoluut. Het internet is de grootste tool om het bekend te maken, maar het is een stuk moeilijker om geld te verdienen als je tijdens de tour geen platen kunt verkopen. Dat is echt waar het inkomen van de band is, en als je niet kunt touren, kun je niet overleven

Zowat een maand geleden hebben jullie Embers als eerste single op de wereld los gelaten. Dit nummer neigt een beetje naar Motorspycho. Is dat onder invloed van Peter Deimel?
Het is niet echt een geheim dat we fans zijn van Motorpsycho … en Peter ook, maar ik denk dat Embers net zo goed een Elder-nummer is als elk ander nummer. We proberen niet opzettelijk te zwaar te leunen op de bands die we bewonderen.

Recentelijk is Lore nog uitgeroepen als Album van het Decennium door The Obilisk. Nochtans was de concurentie niet te onderschatten: Om – Advaitic Son, YOB – Clearing the Path to Ascend, Uncle Acid and the Deadbeats – Blood Lust, Clutch – Earth Rocker, Graveyard – Hisingen Blues, High on Fire – Snakes for the Divine, All Them Witches – Lightning at the Door. Allemaal kleppers in hun genre. Dat moet toch wel een enorme boost gegoven hebben?
Het was op zijn zachtst gezegd vleiend, afkomstig van iemand als JJ (JJ Koczan), die elk jaar honderden of duizenden platen beoordeelt. We zijn bevriend met hem sinds hij de site is begonnen en de lezers zijn ook geen onbekende voor Elder, dus ik denk dat iedereen die het leest al op de hoogte was van Lore. We hebben geen grote sprong opgemerkt bij mensen die de plaat kochten of zoiets. Maar het geeft je zeker een goed gevoel dat iemand je zo hoog met je oploopt – het is een geweldig compliment.

Elder brengt psychedelische rock met heavy prog invloeden. Maar zowat in elk nummer zitten experimentele stukken en zelfs passages waarvan je denkt dat waarvan je zomaar zou kunnen wegdromen. Wordt hier over bewust nagedacht?
We proberen onze liedjes als kleine reizen of verhalen te maken, en elk goed verhaal heeft een aantal wendingen. Ik speel graag met dromerige, zwevende sferen. Het is een geweldige onderbreking van de constant beukende drums en enorme gitaren.

Zit er een thema of bedoeling achter het album?
Omens gaat over het falen van een samenleving. Het gaat over onze huidige wereld, onze hebzucht en verlangen naar meer, ons onvermogen om te stoppen met het verkrachten van de aarde, ook al weten we dat dit ons uiteindelijk allemaal zal doden. Het was bedoeld als conceptalbum dat deze cyclus van ondergang en wedergeboorte beschrijft die we al vele malen in de menselijke geschiedenis hebben gezien.

Ik las een getuigenis van iemand die naar een optreden van Elder was geweest en het een prachtige show vond, maar het maar een raar publiek vond en teleurgesteld was dat jullie eruitzagen als normale mensen. Zijn jullie het daarmee eens of zeggen jullie, als je niet meekan met onze muziek zoek dan maar een andere band?
Dat citaat dat we op YouTube hebben gevonden en op onze Facebook hebben gezet? We steken graag de draak met de mensen die ons uitlachen. Er zijn veel mensen die graag rondhangen op internet en gewoon slecht spreken, we doen ons best om erom te lachen. Dat is echt alles wat je kunt doen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

maart

Geen concerten

april

Geen concerten

X