The next big thing worden ze al jaren genoemd. Wanneer ik dergelijke krachttermen de revue zie passeren, wordt mijn aandacht plotsklaps heel wat scherper gesteld. Meestal met een weinig positief resultaat tot gevolg. Het Oekraïense Jinjer is echter een ander paar mouwen, want deze dame en heren hebben zich in no time opgewerkt naar de Champions League van het extremere werk. Na de begin dit jaar verschenen ep Micro was het op 25 oktober tijd voor het langverwachte, edoch logische vervolg, genaamd Macro. Of Jinjer de groepsfase heeft weten te overleven en vlotjes heeft weten doorstoten naar de knock-outfase, kom je hier te weten!

Wie op tijd en stond het vrouwelijk schoon binnen het metalgenre gade slaat, zal ongetwijfeld Tatiana Schmaylyuk de revue hebben zien passeren. Naast de looks, beschikt deze kleine brulboei bovendien ook over een dijk van een stem, die bovendien uitblinkt in veelzijdigheid. Die veelzijdigheid is op Macro ook weer ten overvloede aanwezig, want Macro is zowel op instrumentaal als op vocaal vlak misschien wel het meest veelzijdige werk van Jinjer tot op heden.

Met het eerder als single verschenen On The Top trapt Jinjer zoals vanouds af met een knaller van formaat. De eerder progressieve, djent-achtige ritmesectie in combinatie met een zeer toegankelijk refrein laten meteen een band op topniveau horen. Het daaropvolgende Pit Of Consciousness is dan weer een pak donkerder en mysterieuzer dan opener On The Top, mede dankzij de oergrunt van Tatiana Schmaylyuk.

 

Wie had gedacht dat reggae en metal nooit in eenzelfde zin zouden passen, is er vanaf heden trouwens aan voor de moeite. Dat Jinjer en voornamelijk Tatiana Schmaylyuk een bredere muzikale smaak hebben dan louter en alleen metal was al langer duidelijk, maar wordt nu richting nieuwe hoogten gestuwd. En wonder boven wonder pakken deze delicate muzikale experimenten in het geval van Jinjer dan ook nog eens goed tot zeer goed uit. Je moet het deze dame en heren maar nageven.

Retrospection en Pausing Death zijn op muziek-technisch gebied sterke nummers, waarbij het tempo verschroeiend hoog ligt en de blastbeats je bij momenten rond de oren vliegen, maar toch moeten we in alle eerlijkheid durven toegeven dat deze Oekraïners voor het eerst met enkele minder memorabele nummers voor de dag komen. Gelukkig compenseert de band dit euvel ruimschoots met Home Back: een song die initieel stevig uit de startblokken schiet, maar waarbij de band halverwege lijkt gestoken door een virus genaamd ‘Jazz’ en Tatiana Schmaylyuk alle tijd en ruimte krijgt om haar vocale horizonten wederom ruimschoots te verleggen. We wanen ons zowaar even in de golden sixties.

Op The Prophecy duwt Jinjer het gaspedaal dan weer genadeloos hard in, waarbij we zelfs durven te stellen dat dit nummer misschien wel de hardste Jinjer-song is tot op heden. Met het afsluitende instrumentale epos LainnereP kent deze Macro al een even verrassend einde als het gros van de aanwezige songs op deze plaat. Al moeten we ook in alle eerlijkheid durven stellen dat enkele nummers geen al te overweldigende indruk weten na te laten. Gelukkig wint het totaalplaatje en kunnen we concluderen dat Macro een sterk album is, waarmee Jinjer zijn status al grote opkomende band, misschien zelfs headliner van de toekomst, met verve weet te bestendigen.

Tracklist:

  1. On The Top 
  2. Pit Of Consciousness
  3. Judgement (and Punishment)
  4. Retrospection
  5. Pausing Death
  6. Noah 
  7. Home Back
  8. The Prophecy
  9. LainneneP

 

8.5/10

Jinjer - Macro

Label: Napalm Records

Release datum: 25 oktober 2019

Verzenden
User Review
0 (0 votes)
X