CLCKWS is een Belgische band, die  ik van dag één ben beginnen volgen. Counter Clockwise, de eerste plaat van deze talentvolle band, wist me vanaf de eerste seconde te overtuigen. Er was een band te horen die lak had aan regels en formules, waardoor ze iets wisten af te leveren waar ze volledig achter staan. Sinds enkele dagen ligt de tweede plaat bij de betere lokale platenboer. Ik was benieuwd of deze Popular Polarization wederom zo’n straf werk was geworden. Anderhalf jaar zit er tussen de release van de debuutplaat en zijn opvolger. In die tijd heeft de band enkele wijzigingen ondergaan wat betreft bezetting. Ik was benieuwd welke invloed deze wissels hadden op het eindresultaat.

Waar ik het meeste schrik voor had, was het vertrek van Eva Van Der Schoot als vocaliste. De vrouw had zo’n typerend stemgeluid, welke alleen al voor tonnen karakter zorgde voor CLCKWS. Enkele weken terug bracht de band Consumer op de markt met Seppe Van Ael als nieuwe zangkunstenaar. Van Ael verzorgde op Counter Clockwise de baslijnen, maar werd voor deze Popular Polarization geselecteerd om de vocals op zich te nemen. Daar dit bij CLCKWS nogal een energievretende taak is, werd Dami Gillain als nieuwe bassist aangesteld. Ook de drummer Carlos Verbruggen werd vervangen door Jef Krieckemans. Zoveel nieuwe invloeden, zoveel nieuwe karakters en toch is deze Popular Polarization de logische opvolger geworden van Counter Clockwise.

Consumer, de eerste track van CLCKWS 2.0, voelt zoals vanouds en hanteert dezelfde succesformule als weleer. Ook Van Ael heeft een uniek stemgeluid welke het chaotische geheel perfect aanvult. Nog steeds staan de Antwerpenaren garant voor een unieke mix van hardcore en punk. Het klinkt allemaal wat strakker en professioneler maar ondanks de vele cruciale wijzigingen is het nog steeds duidelijk om welke band het hier gaat: CLCKWS.

Unguilty, de laatste track op deze knallende plaat, ademt een andere sfeer uit dan de rest van dit album. Waar de andere nummers meer naar de hardcorekant leunen, is dit bij Unguilty niet het geval. Het is allemaal wat trager, platter en commerciëler en op de koop toe is het de langste track op deze Popular Polarization. Jammer dat CLCKWS ervoor gekozen heeft om deze magistrale plaat op deze manier af te sluiten. Misschien dat, wanneer ik deze track eens live mag aanschouwen, me het allemaal wat logischer lijkt.

Een sterkste nummer aanduiden is een zeer moeilijke opdracht, daar de nummers allemaal een eigen karakter hebben. Als ik er dan toch eentje naar voor moet schuiven is het het knallende Dystopia. Een energievretend nummertje, voor zowel band als publiek, waar de chaos de bovenhand neemt en voor een wel heel uitgelaten sfeertje zorgt. Live staat CLCKWS ervoor bekend om zeer energieke shows voor te schotelen, met Popular Polarization én de nodige zuurstofflessen kan de band weer een langere set afwerken.

Wie een liefhebber is van het stevigere werk moet dit talentvolle kwartet zeker eens een kans geven. Momenteel staan er nog enkele concerten gepland met haltes in Sint-Antonius, Vorselaar, Lokeren, Oostmalle, Gent en Olen. Er bestaat geen twijfel over dat CLCKWS ook in het voorjaar dit pareltje zal willen voorstellen in zowat elke uithoek in België. Gewoon even een duimpje geven op de sociale media en dan die agenda in de gaten houden.

Moest er nog twijfel over bestaan, ik ben alvast helemaal overtuigd van de kracht van CLCKWS. Voor de pop en techno-fanaten zal deze muziek eerder als pure herrie aanvoelen, maar wij weten beter. De chaos lijkt maar wat raggen, maar finaal gezien is het prachtig gestructureerde muziek, die elke zaal uit zijn voegen zal doen barsten. Een Belgische topproduct!

Tracklist:

  1. Consumer
  2. Sheep
  3. Renegade
  4. Religion
  5. Dystopia
  6. Pride
  7. Politics
  8. Unity
  9. Aimless
  10. Unguilty

X