Preview Graspop Metal Meeting 2016: zondag

Als je deze preview bij je zondagse pistolet leest, heb ik goed nieuws voor je: nog vier keer slapen en het is Graspop! Wordt het niet eens tijd dat je alles bij elkaar pakt en je klaar maakt om te vertrekken? Ik dacht het wel. O ja, vergeet eerst niet verder te lezen. Naast de must-see bands van zondag hebben we ook nog wat extra’s in het artikel staan die je Graspop-ervaring enkel maar te  goede zal komen.

Iron Maiden – Mainstage 1   21:00 – 23:00

Het is eenzaam aan de top, en dat weten de Britten van Iron Maiden als geen ander. Om hun jongste album The Book of Souls te promoten, vliegen ze de wereld rond met Ed Force One, hun gepersonaliseerde Boeing 747. Aan de stuurknuppel zit niemand minder dan zanger Bruce Dickinson zelf: in een macho metalwereld waar iedereen wil pronken met het grootste en zwaarste stuk ronkende metaal, wint hij met de vingers in de neus.
Niet iedereen is even grote fan van dit nieuwe album, dat nogal wat langer uitgesponnen nummers bevat die toch net iets minder op het stadiongevoel mikken dan pakweg Fear of the Dark, maar niet getreurd: heel wat oude klassiekers zullen nog steeds de revue passeren, en spektakel is altijd gegarandeerd: niemand weet een hele massa immers zo te bespelen als Bruce Dickinson. Want als je een Boeing 747 feilloos aan de grond weet te zetten, wat stelt een slordige 50.000 man dan nog voor?

Iron Maiden

Iron Maiden

Anthrax – Mainstage 1   18:55 – 19:50

Wie kent er nu de zotte bende van Anthrax niet? Met hun heerlijke thrashmetalstijl behoren ze terecht tot de Big Four, en denderen ze al meer dan drie decennia doorheen de metalwereld. De band heeft door de jaren heen al heel wat tegenslagen moeten verwerken, maar met For All Kings dat dit jaar uitkwam, snoeren ze alle critici de mond. Benieuwd hoe deze plaat live klinkt? Dan is er slechts one place to be: Mainstage 1!

Anthrax

Anthrax

Saxon – Mainstage 1   16:45 – 17:45

Nog zo’n band met een bijna volle klantenkaart: Saxon. De pioniers van de new wave of British heavy metal (voor de noobs onder ons: daar staat dus die NWOBHM voor). Battering Ram is hun nieuwste album. Deze is alweer een jaartje oud. Ongetwijfeld setmateriaal dus, dat ze kunnen aanvullen met de ontelbare Saxon-klassiekers. Een leuke opwarmer voor de Maiden-fans, en voor het Graspop publiek in het algemeen.

Saxon

Saxon

Tremonti – Mainstage 1   14:50 – 15:40

Mark Tremonti ken je als gitarist van Creed en van Alter Bridge. Vorig jaar was hij met zijn band voor de eerste keer klant op Graspop om zijn hardrock met heavy metal-randje te spelen. Dit jaar mag hij weer terugkeren om een nieuw plaatje voor te stellen: Dust. Laat het nu net dat zijn welk we niet gaan lijden volgend weekend!

Tremonti

Tremonti

Twisted Sister – Mainstage 2   23:10 – 00:40

Voor de allerlaatste keer op Graspop: Twisted F*cking Sister! Onder de vlag Forty And Fuck It ondernemen ze nog een allerlaatste tour om afscheid te nemen van hun die-hard publiek. Al weten we allemaal wat zij zullen scanderen als hun set is afgelopen: We’re Not Gonna Take It.

Twisted Sister

Twisted Sister

Trivium – Mainstage 2   20:00 – 20:50

Als we de geruchten in de wandelgangen mogen geloven zou Trivium dit jaar niet één maar twee keer present tekenen op Graspop. Eérst als surprise op de donderdagavond, alwaar ze een best-of-Metallica zouden presenteren, daarna nog een keertje op zondag voor hun eigen werk. Silence In The Snow heet hun nieuwste album, Dead And Gone hun eerste single uit deze plaat. Al zullen ze deze keer andermaal bewijzen dat ze allesbehalve Dead And Gone zijn.

Trivium

Trivium

Powerwolf – Mainstage 2   17:55 – 18:45

Powerwolf is een band die bij haast iedereen goed ligt. Met hun christelijk (of moet ik zeggen satanistisch) getinte power metal laten ze, overal waar ze komen, een diepe indruk na. Met de laatste schepping van de band, getiteld Blessed and Possessed komen ze al voor de derde keer naar de heilige weide van Dessel. En reken er maar op dat Atilla Dorn en zijn groep bezit zullen nemen van je ziel. Als dat nog niet gebeurd is, tenminste.

Powerwolf

Powerwolf

Overkill – Mainstage 2   13:55 – 14:40

De thrashmetalband Overkill zal jullie allicht bekend in de oren klinken, want het is niet enkel de Big Four die belangrijk is geweest voor de huidige thrashgeneratie. Na hun meer dan prima passage op Alcatraz Metal Festival vorig jaar, komen ze nu weer voor het eerst in dertien jaar naar Graspop om daar de fans nog een keer goed los te laten gaan. Hou je van 80’s thrash metal, dan moet je deze band zeker eens gaan uitchecken.

Overkill

Overkill

Behemoth – Marquee   23:00 – 00:15

De Poolse blackened deathmetalband Behemoth kwam zijn jongste wapenfeit The Satanist in 2014 al eens voorstellen op Graspop, en mag dat wegens overweldigend succes dit jaar gewoon nog eens overdoen. Al verwachten we een setlist die toch ook meer inspiratie uit het verleden put, aangezien de band in februari nog het volledige album in Trix kwam spelen. Twee jaar geleden riep frontman Nergal, die toen net kanker overwonnen had, nog uit ‘It’s great to be alive’. Dat uitte zich ook in het spelplezier, ondanks alle chaos en kwade demonen die opgeroepen werden. Om maar te zeggen dat dood en verdoemenis nog geen levensvreugde hoeven uit te sluiten. It’s great to have you back, Behemoth!

Behemoth

Behemoth

Sacred Reich – Marquee   20:00 – 21:00

Wie Surf Nicaragua in zijn all-time best-album lijstje heeft staan zit goed met Sacred Reich. Zij presenteren een best-of set met niks anders dan klassiekers. Niet zo moeilijk om zo’n setlist neer te pennen: ze hebben tot nu toe slechts vijf albums afgeleverd. Dit drukt de pret echter niet, want de kenners onder ons weten wat dit betekent: feesten als de beesten met Phil Rind en co.

Sacred Reich

Sacred Reich

Steak Number Eight –   Marquee 18:30 – 19:20

In 2007 wonnen deze West-Vlamingen nog Humo’s Rock Rally als jongste winnaars ooit, waarna de bal snel aan het rollen ging. Ondertussen staat deze sludgeband maar liefst al voor de vierde keer op Graspop: dat is één keer per album, wat voor een band van eigen bodem bijna ongezien is. En moest je daar in 2011 nog vroeg voor opstaan, dan is half zeven nu ook makkelijk haalbaar voor wie op deze derde dag eens goed wil uitslapen. Dus zelfs de meest doorwinterde zuipschuit heeft dit jaar geen excuses meer om Steak Number Eight te missen!

Steak Number Eight

Steak Number Eight

Legion Of The Damned – Marquee   17:00 – 17:50

Voor een potje Nederthrash fris en fijn, moet je bij Legion Of The Damned zijn. Met hun vijfde verschijning op Graspop behoren ze ondertussen tot de inner circle van vaste waarde op het festival. Cult Of The Dead is hun wapenfeit van vorig jaar. Dit wil niet zeggen dat we niks nieuws mogen verwachten. Misschien zitten er wel een paar verrassingen in hun setlist.

Legion Of The Damned

Legion Of The Damned

Moonsorrow – Marquee   15:35 – 16:20

Scandinavië domineert al jaren het paganwereldje, en Moonsorrow vormt hierop geen uitzondering. De band bestaat al meer dan twintig jaar, en mag daarmee gerust een vaste waarde binnen het genre worden genoemd. En alhoewel je van hun teksten niets verstaat, weet hun soms experimentele muziek altijd te boeien. De band is niet bang om buiten de lijntjes te kleuren en eens serieus te doen, maar de muziek zal altijd top zijn. Heb je zin in een bierfeestje in de Marquee, dan weet je wat je te doen staat!

Moonsorrow

Moonsorrow

Enthroned – Marquee   14:15 – 15:00

Tien jaar hebben we moeten wachten om één van de beste Belgische blackmetalbands nog eens op Graspop te zien. Enthroned brengt hun nieuwste release mee: The Apocalypse Manifesto. Voor de liefhebbers misschien wat weinig black metal op de affiche, maar hetgeen dat er wel staat is gewoonweg top materiaal.

Enthroned

Enthroned

In the Woods – Marquee   12:55 – 13:40

Deze band heeft sinds 1999 geen nieuw materiaal meer uitgebracht, al wordt er later op het jaar wel een nieuw album verwacht. Doch niet getreurd: dit voorjaar verscheen Heart of the Woods, een compilatie-album dat de drie albums uit de jaren ’90 bevatte. Dit laat ons kennismaken met een merkwaardige band die bijna door de geschiedenis vergeten was. Geworteld in de golf van blackmetalbands die begin de jaren ’90 Noorwegen onveilig maakten, zochten ze met hun tweede album Omnio al snel andere, progressieve wegen op, en waren hierin ook uniek. Vijfentwintig jaar later klinken ze nog steeds fris en aanstekelijk, en moeten ze zeker fans van Austere, Alcest en Opeth kunnen aanspreken, al blijft het natuurlijk wat voorzichtig afwachten hoe dit live zal uitpakken. Maar wie zich op Graspop eens wil laten verrassen, kan dat misschien proberen met In the Woods

In The Woods

In The Woods

La Muerte – Metal Dome   19:20 – 20:10

De adrenalinejunks onder ons mogen het concert van La Muerte niet aan zich voorbij laten gaan. De Belgische jaren negentig cultband is weer tot leven gekomen. De gelederen zijn aangevuld met onder meer Channel Zero-gezicht Tino De Martino en Michel Kirby (Length Of Time). Nieuw materiaal maken ze al lang niet meer, maar hun onaangekondigde en sporadische zomertournee van vorig jaar deed hen snakken naar meer. Hopelijk hebben ze hun V8-motorblok ook bij. Dit zorgt toch alweer net voor dat ietsje meer schwung op het podium.

La Muerte

La Muerte

Oomph! – Metal Dome   17:30 – 18:15

Oomph! mag zeker en vast een van de pioniers van de Duitse industrial/gothicscene genoemd worden. Vele grote bands zoals Rammstein en Megaherz zagen hun collega’s als grote voorbeeld. Na twaalf jaar staat het industriële collectief dus nog eens op de Desselse bühne, dus als je fan bent van eerdergenoemde bands, dan is Oomph! zeker de moeite waard om eens te gaan bekijken. Tot dan!

Oomph!

Oomph!

Bury Tomorrow – Jupiler Stage   16:40 – 17:20

Begin dit jaar bracht Bury Tomorrow met Earthbound een waar meesterwerkje op de markt. De Britten maken gitaristisch hoogstaande metalcore die Graspop omver zal blazen. De scream van Daniel Winter-Bates in combinatie met de perfecte clean vocal van Jason Cameron zal er ook deze keer weer voor zorgen dat het publiek helemaal uit zijn dak zal gaan. Verplichte kost aan de Jupiler Stage voor al de metal(core)fans.

Bury Tomorrow

Bury Tomorrow

Thy Art Is Murder – Jupiler Stage   14:55 – 15:35

Als je als band de dag van vandaag tegen elke vorm van godsdienst zingt, dan kan dat wel eens verkeerd uitpakken. Maar toch is dat wat het deathcorecombo Thy Art Is Murder doet. In 2013 passeerden ze al eens in Dessel, en dat was zo’n verschroeiend optreden, dat ze dit jaar al voor de derde keer mogen aantreden. Een waar genot voor het oor van elke deathcore/metalcorefan.

Thy Art Is Murder

Thy Art Is Murder

In de rand:

Met maar liefst zes podia op deze Graspop Metal Meeting ga je je zeker niet vervelen (mocht dit wel het geval zijn: de nodige zelfreflectie dringt zich op). Behalve wat we de vorige weken en hierboven al presenteerden qua gewone concerten zijn er nog een paar extra’s voor de meerwaardezoekers onder ons. Op donderdag al bijvoorbeeld, onder de vorm van het DJ-duo Goe Vur In Den Otto (bekend van Studio Brussel). Deze twee ideale schoonzonen hebben de delen met het hardere werk onder de muzikale encyclopedieën van buiten geleerd. Hiermee zijn ze in staat om een paar uurtjes flink van leer (of van vinyl, zo u wenst) te trekken achter de draaitafels. Dit doen ze op donderdag in het Classic Rock café en de andere dagen op de Jupiler stage.

Goe Vur In Den Otto

Goe Vur In Den Otto

Meer DJ-geweld in de vorm van ‘de man van het eerste uur’ DJ Carl. Hij mag bij ons, appelsientjes van dienst, de laatste druppels energie uitpersen. Dit dagelijks in de Metal Dome tijdens en na de laatste headliner. Op zondag wordt er nog een schepje bovenop gedaan met een ware Hair Metal Extravaganza, voortbordurend op onder meer het Forty And Fuck It– concert van Twisted Sister.

Aan tributes en covers hebben ze op de programmatievergaderingen van Graspop ook gedacht. Als gevolg daarvan krijgen we tributes te horen en zien van Motörhead, Manowar, System Of A Down, Rage Against The Machine, Van Halen en Thin Lizzy. Daarnaast eren ze nog onze gevallen helden van de laatste tijd: Lemmy Kilmister, Peter Steele, Dio, Bowie, Prince, Gary Moore, dit op vrijdagnacht in het Classic Rock Cafe. Coveren gebeurt door de Little Devil All stars. Zij doen dit op vrijdag. Op zaterdag worden deze honneurs waargenomen door System Pilot. Dit alles telkens ook weer in het Classic Rock café.

Enkele nieuwigheden omtrent de indeling van het festivalterrein: het lijkt er op dat de Festival Fair en de Metal Market buiten de 24-uurs zone geplaatst is. Welke impact dit heeft op de openingsuren van de markten is nog niet bekend bij publicatie. Daarnaast heeft de organisatie – ook weer voor onze meerwaardezoekers – een food truck festival voorzien. Daar kan je al eens iets anders verorberen dan de standaard festivalkost, sinds vele jaren immers een heikel punt in de kritieken omtrent zowat elk groot festival in België.

Het festivalpark

Het festivalpark

Verder kan je weer enkele interessante prijzen winnen met het verzamelen van leeggoed: breng twintig bekers binnen en vis op de ducks of thrash. Je kan weerom backstage tours, fastlane tickets voor de signeersessies en een plekje boven op de PA-tower tijdens het concert van je favoriete band winnen.

Voor de rest hebben we weinig meer te vertellen over Graspop 2016. Namens de redactie wens ik jullie allemaal een fijn festival toe. Let’s bang those fucking heads!