Fleddy Melculy - Live @ Graspop Metal Meeting '2018
Label: Sony Music
90
Bjorn Wielockx

[smart_review]

Donderdag 21 juni 2018 ging de grootste editie van Graspop Metal Meeting van start. Voor de eerste keer in z’n historie mocht de organisatie het bordje uitverkocht aan de kassa ophangen. Dit zorgde voor een volle festivalweide én bijhorende camping. Bij verschillende concerten was het bijgevolg ook over de koppen lopen. De show van Fleddy Melculy was er daar één van. Zo’n tien minuten voor aanvang van deze geliefde Belgische band, stond de kleinste stage in Dessel meer dan gevuld. Voor een groot deel van de bezoekers, waaronder ikzelf, was er gewoon geen plaats meer, welke teleurgesteld de show verlieten. Voor hen en de mensen die er dat weekend op de één of andere reden niet konden bijzijn heeft Fleddy Melculy deze show vereeuwigd op een schijfje.

In eerste instantie was ik uitermate tevreden dat ik deze show alsnog kon beleven, maar wanneer de laatste noten van afsluiter T-Shirt Van Metallica uit m’n boxen knalde was de euforie van zo’n drie kwartier eerder helemaal verdwenen. Eigenlijk drukt Fleddy Melculy iedereen die er niet bij was met z’n neus op de feiten, want zij hebben een memorabele show gemist.

Reeds twee jaar staat Fleddy Melculy aan de top van het Belgische metallandschap, net zolang als de band actief is. Naast de band stelt ook z’n aanhang nooit teleur. Waar de band ook speelt, of dit nu het lokale Scheps Kermis is of de grootste metalmeeting van België, overal staat het afgeladen vol. De sfeer tijdens de shows is dan ook altijd zeer uitgelaten, iets wat je vanaf de eerste seconden ervaart tijdens het beluisteren van dit livealbum. Zowat elke strofe werd meegeschreeuwd/gezongen, wat je huiskamer of auto in een festivalweide zal omtoveren.

Wanneer het concert werd opgenomen, was de tweede plaat De Kerk Van Melculy zo’n vier maanden uit. Wie dacht dat de nummers van op deze plaat minder ondersteuning zouden krijgen, dan de nummers van op de debuutplaat Helgië, was mis. Nummers als 668, Varken en IK BEN KWAAD werden door dezelfde enthousiaste menigte meegezongen als klassiekers als Brood, Feestje In Uw Huisje en Geen Vlees Wel Vis. Het toont nog maar eens de sterkte van Fleddy Melculy.

Ben je nog op zoek naar het ideale kerstcadeau? Dan kan deze plaat wel eens soelaas brengen. Schenk die ene dierbare het gevoel van de festivalzomer! Wat kan je als mens nog meer wensen in deze koude natte donkere dagen?

Tracklist:

1. Intro
  2. Varken