Antwerp Metal Fest 2018: De Preview, Part 1!
Ashley Bickx

Als Graspop nog vers op de lever ligt, is het stilaan tijd om de nodige voorbereidingen te treffen met betrekking tot het volgende metalfestival op de agenda, want amper een week later is het al tijd voor de volgende grote afspraak, namelijk Antwerp Metal Fest editie 2018. Ook dit jaar wordt het prachtige, idyllische Bouckenborgh park gedurende twee dagen omgedoopt tot een heus metalwalhalla, waarbij thrash- en death metal dit jaar de hoofdmoot vormen, aangevuld met enkele straffe doom- en hardcorebands. Headliners van dienst zijn Nile en Testament, die respectievelijk de zaterdag en zondag van een gepaste afsluiter op de Mainstage voorzien. Aftellen is iets wat wij, bij Amped-Up, graag doen en op welke manier kan dit het best gedaan worden? Juist ja, met een uitgebreide preview, die dit jaar uit twee delen zal bestaan. Kwestie van dit schitterende festival de nodige publiciteit te geven dat het verdient!

Om de festiviteiten op gang te trekken, wordt er traditioneel gekozen voor enkele veelbelovende bands afkomstig uit onze eigen, vaderlandse scene. Wie het old school gegeven een warm hart toedraagt, kan maar best vroeg afzakken naar Merksem, want met Objector en Schizophrenia wordt het tempo meteen de hoogte ingejaagd. Beide bands staan garant voor een portie stevige thrash metal, waarbij Objector iets meer de speed kaart trekt, daar waar Schizophrenia meer richting bands als Morbid Angel en Slayer neigt.

Deconsecrate brengt een eigenzinnige combinatie van metalcore en death metal. Deathcore zou U zeggen, maar toch slagen deze Vlamingen erin om net iets meer dynamiek in hun muzikale brei te verwerken, met name door af en toe enkele zwarte toetsen aan het geheel toe te voegen. Wie nood heeft aan een portie moderne thrash kan vervolgens terecht in de Marquee waar Téras zich als relatief nieuwe band binnen het genre met enorm veel goesting aan het publiek zal voorstellen. Met het in 2016 verschenen debuutalbum Pandora hebben ze alvast het juiste materiaal mee naar Merksem.

Als je als band kan rekenen op de support van een metalgrootheid als Max Cavalera, dan zit het wel snor. De sterren staan het Belgische Leng tch’e dus gunstig gezind. Nu maar hopen dat ze na vijf jaar afwezigheid toch nog een spaander heel zullen laten van het hoofdpodium, want de grind van dit gezelschap is alleszinds niet voor doetjes! Na Leng tch’e zetten de extremiteiten zich verder in de Marquee waar Haester op het programma staat. Met ex-leden van Aborted kunnen we de gevoelige zieltjes onder ons beter nogmaals waarschuwen.

Met Dust Bolt zijn we vervolgens toe aan de eerste internationale band van de avond. En wat voor een, want deze Duitsers hebben met recht en rede hun plaatsje veroverd in de nieuwe lichting thrash bands, die klaar zijn om de stilaan opgebrande fakkel van de vaandeldragers over te nemen. Mocht er zeer uitzonderlijk nog weinig bewogen hebben voor het podium, dan zal Dust Bolt daar met zekerheid verandering in brengen! Na het thrashgeweld is het opnieuw tijd voor een stevige portie old school death metal van de bovenste plank, want Serial Butcher geldt als een van de grondleggers van de vaderlandse death scene en zal het aanwezige publiek maar al te graag trakteren op een portie ‘gore’ van jewelste.

Wie er de affiche op naslaat, zal kunnen concluderen dat Pestilence beschouwd wordt als de opwarmer voor het grote Nile, maar niets is minder waar, want zonder deze Nederlanders zou de hele death scene er ongetwijfeld compleet anders uit gezien hebben. 27 jaar na Testimony Of The Ancients wisten ze dit jaar opnieuw vriend en vijand te verrassen met het fenomenale Hadeon dat door pers als publiek zeer warm onthaald werd.

Als zelfs de grotere Vlaamse kranten zich positief uitlaten over de nieuwste worp van een meer extreme metalband, moet er toch meer aan de hand zijn. Enig wantrouwen is op zijn plaats, maar in het geval van Bark kunnen we alleen maar toegeven dat de kranten in kwestie het volledig bij het juiste eind hadden, want Like Humans Do, de tweede langspeler van Bark, geldt als een regelrechte ’trap in de edele delen’. De ene na de andere agressieve, venijnige en gebalde track wisselen elkaar af. Het thuisvoordeel zal alleen maar extra olie op het vuur gieten.

Aanvankelijk stond Venom Inc geprogrammeerd op de Mainstage, maar hartkwalen hadden tot gevolg dat deze kleppers van formaat verstek moesten laten gaan. Met de onfortuinlijke Mantas gaat het ondertussen gelukkig veel beter, waardoor we net als zijn naasten opnieuw opgelucht adem kunnen halen. De organisatie moest bijgevolg wel op zoek naar een vervanger en die werd gevonden in de vorm van het Zweedse crossover gezelschap Dr. Living Dead. Een groep die via frisse kijk op het hele gebeuren heel wat fans achter zich wist te scharen. Een lucratieve deal bij het grote Century Media  Records kon dan ook niet uitblijven. Eind vorig jaar leverde deze band met Cosmic Conqueror wederom een straf album af, welk live ongetwijfeld zal inslaan als een bom. De maskers nemen we er in dit geval maar al te graag bij…

Deze zomer mag Off The Cross voor de tweede maal de bühne van Antwerp Metal Fest betreden. In die paar jaar is er toch het een en het ander veranderd. Gelukkig voornamelijk in de positieve zin, want Off The Cross heeft zich stilaan weten te profileren als een van de sterkere Vlaamse acts uit het core-genre. Al werkt ‘core’ misschien net iets te beperkend, want Off The Cross onderbrengen in een bepaald hokje is een verdomd lastige opgave. Het spreekwoordelijke oog wordt bij deze Antwerpenaren ook niet aan zijn lot overgelaten, want doorgaans komt Off The Cross ook met een redelijk straf visueel spektakel op de proppen…

Wie geen liefhebber is van het echt extreme werk kan beter vroegtijdig het hazenpad kiezen, want met Nile heeft de organisatie misschien wel een van de hardste deathmetalbands tout court kunnen strikken om de eerste festivaldag op een uiterst brutale wijze af te sluiten. gelukkig staat Nile voor meer dan brutaliteit alleen, want op tekstueel vlak krijgen de aanwezigen een heus lesje Egyptische geschiedenis voor de kiezen, weliswaar ondersteund door tonnen agressieve riffs en salvo’s blastbeats die je om de oren vliegen. Wie weet krijgen we wel een voorsmaakje voorgeschoteld van nieuw werk, want het laatste wapenfeit van deze heren dateert ondertussen ook al uit 2015. Absoluut een band om niet te missen. Niet in het minst door het feit dat Nile niet al te vaak ons Belgenlandje aandoet.

Voor wie na Nile bijlange nog geen zin heeft om richting huiswaarts te vertrekken, kan zijn hartje ophalen bij de AMF All Star Band, die ook dit jaar de nodige klassiekers door de boxen zullen jagen. Voor de echte die hards staat er rond een uur een het duo Goe Vur In Den Otto geprogrammeerd om de laatste restjes energie uit de aanwezigen te zuigen.