Interview met Turpentine Valley
Vanpevenaeyge Carly

Naar aanleiding van zijn optreden op Dunk!festival eind mei hadden wij een gesprek met de Oost-Vlaamse post-metalband Turpentine Valley.

Kun je Turpentine Valley even voorstellen?

Turpentine Valley is een driekoppige, instrumentale post-metalband uit Zulte, met Kristof Balduyck op gitaar, Thomas Maes op bas en Roel Berlaen op drums. De band ontstond in 2016 en bracht in 2019 debuutplaat ETCH uit op Dunk!Records. 3 nummers van die plaat (Vergeten, Trauma en Abrupt) waren ook te horen in de soundtrack van het Netflix-gerechtsdrama ‘De Twaalf’. Opvolger ALDER verscheen op 25 februari 2022, opnieuw bij Dunk!Records op vinyl (voor EU), en dit keer ook bij A Thousand Arms Records (US – vinyl & cd) en op tape via Ripcord Records (UK). Op de nieuwe plaat zoeken we als band nog iets explicieter de donkere grenzen van het instrumentale post-metalgenre op, zonder aan melodie en intensiteit in te boeten.

Van waar komt de naam Turpentine Valley en / of zit er een betekenis achter?

Achter de bandnaam zit niet meteen een specifieke betekenis. We waren wel op zoek naar een combinatie van 2 goed klinkende woorden die samen het liefst niet eerder al als bandnaam in gebruik waren.

Wat zijn de bands waar jullie naar opkijken ?

Russian Circles, Deftones, Long Distance Calling, Shy Low, Stake, Pelican, The Ocean, God Is An Astronaut, Psychonaut, maar net zo goed ook AFI, Faith No More, Machine Head, Smashing Pumpkins, Soundgarden.

Waarom hebben jullie gekozen voor een instrumentale band en zijn jullie niet bang dat de interesse bij het publiek na een tijd afneemt (wat soms wel het geval is bij instrumentale bands). Of hebben jullie daar een oplossing voor?

We vinden het net een leuke uitdaging om onze muziek boeiend te houden zonder zanger of zanglijn. We kozen er dan ook bewust voor om Turpentine Valley als instrumentale band in het leven te roepen. Het feit dat je de nummers op die manier 100% open kan laten voor interpretatie vinden we heel fijn. Mensen vullen die zelf in, naargelang het gevoel dat die bij hen oproepen. En uit ervaring weten we dat dat soms heel ver uit elkaar kan liggen. Nadeel is natuurlijk wel dat mensen ofwel mee zijn en ‘in de muziek’ zitten of er anderzijds net meteen de brui aangeven, al verbaast het ons steeds meer hoe toegankelijk instrumentale muziek als de onze ook voor een vrij breed publiek is. De nummers houden we boeiend door die mooi op te bouwen, te ‘layeren’ en telkens iets nieuws toe te voegen dat de aandacht vergt. Live proberen we vooral een sfeer neer te zetten, waarbij we het muzikale ondersteunen door een sobere ‘lichtshow’ met niet meer dan wat peertjes op het podium.

Hoe zijn jullie bij Dunk!Records terechtgekomen en heeft dit al deuren geopend?

Wat velen misschien niet weten is dat we 5 van de 6 nummers van onze debuutplaat ETCH daarvoor al – weliswaar in een bescheiden oplage – uitbrachten op een demotape. Maar omdat we naar aanleiding van een daarop volgende opnamesessie toch eens wilden informeren naar wat het inhield om in eigen beheer iets op lp uit te brengen, kwamen we bij Dunk!Records terecht. Wat begon als een vrijblijvend bezoekje aan de perserij zonder verwachtingen van onze kant, werd een heel fijne babbel met Wout (aan wie we onze muziek vooraf ook al voorlegden) die tot onze eigen verbazing voorstelde om de nummers van die demotape + 1 nieuw nummer via Dunk!Records uit te brengen op vinyl. Zo zag ETCH het levenslicht in 2019. We voelden ons toen echt vereerd dat Dunk!Records iets zag in onze muziek en zijn hen sindsdien nog steeds uiterst dankbaar voor alle kansen die we tot dusver van hen kregen. Wij hebben absoluut gemerkt dat je als Dunk!-band niet alleen in een oprecht aangename, vertrouwelijke en geëngageerde ‘familie’ terechtkomt, maar dat het label ook bekend staat om z’n kwaliteit. Dat je daar als band deel kan van uit maken, opent  toch plots flink wat meer deuren op het vlak van exposure, shows en internationale aandacht.

Jullie tweede album ALDER is verschenen op 25 februari 2022, dat is ongeveer op het einde van de coronamaatregelen. Wat ook wil zeggen dat het schrijfproces in volle Covid-tijd is gebeurd. Was dit een moeilijk proces of hebben jullie toch ergens gaten in het net gevonden?

Het schrijfproces was niet per se moeilijker, maar wel helemaal anders dan dat voor onze debuutplaat ETCH. Die plaat kwam uit eind 2019 en na amper een 5-tal shows met die nummers onder de arm was er de volledige lockdown. Daarin zijn we echter niet bij de pakken blijven zitten, maar zijn we meteen aan de slag gegaan met alle ideeën voor nieuwe nummers die we nog op de plank liggen hadden. Het schrijfproces was vooral in die zin anders dat we – in tegenstelling tot wat we gewoon waren – niet al jammend de nummers ‘live’ konden uitwerken, aangezien we niet mochten samen komen om te repeteren. Dit keer namen we dus elk apart onze stukken op en stuurden die naar mekaar door. Eigenlijk schreven we de nieuwe plaat dus elk van achter onze laptop, iets wat voor ons compleet nieuw was. Dat betekent ook dat we de nieuwe nummers pas voor het eerst samen doorspeelden op het moment dat we aan de preproductie toe waren. Een vreemde ervaring die ook met zich meebracht dat we bij de release van ALDER absoluut niet konden inschatten hoe de nummers onthaald zouden worden. Gelukkig bleek dat heel goed mee te vallen. Dat de release van ALDER samenviel met het opheffen van alle Covid-maatregelen, maakt de cirkel sinds ETCH helemaal rond.

ALDER klinkt donkerder dan voorganger ETCH, heeft de zware covid-periode daar iets mee te maken of was het juist de bedoeling om die richting uit te gaan?

Ik denk niet dat de covid-periode daar voor iets tussen zit. We hebben wel bewust meer tijd besteed aan het uitwerken van de nummers – dit keer opnieuw met Stef Exelmans achter de knoppen, maar ook voor het eerst met Tim Toegaert als producer. Voor de nummers van ETCH was dit genre ook voor ons trouwens iets compleet nieuws, terwijl we er intussen toch al iets dieper inzitten. Wellicht heeft dat er ook toe bij gedragen dat alles iets donkerder klinkt. Dat dit geen bewuste keuze was, blijkt ook uit het feit dat het Stef en Tim waren die ons er tijdens de opnames op wezen dat het toch wel een ‘heel donkere’ plaat zou worden. Iets waar wij ons tot dan zelf niet echt bewust van waren. Maar het sluit wel perfect aan bij waar we muzikaal staan op dit moment. Dit is echt de muziek die we zelf het liefste maken. Anders zouden we die nooit met die overtuiging en inleving op plaat kunnen zetten of live kunnen brengen.

Op ALDER horen we voor het eerst een stem nl bij het afsluitend nummer Veleer II. Acteur Pieter-Jan De Paepe, hoe zijn jullie bij hem terecht gekomen?

Pieter-Jan werkte eerder al samen met Stef. Hoewel we in eerste instantie op zoek waren naar een vrouwenstem voor dit nummer, bleek Pieter-Jan uiteindelijk toch de beste keuze om deze tekst op de doorleefde en overtuigende manier te brengen die we in onze hoofden hadden.

Veleer II is ook een track die zomaar op het laatste album van, Amenra zou kunnen staan. Is dit een band waarnaar jullie opkijken of is dit louter toeval.

Uiteraard kijken we op naar Amenra, al was het maar voor het parcours dat ze aflegden. Net als hen hebben trouwens ook wij onze roots in de punkrock- en hardcorescene die destijds zo hard leefde in onze contreien. Maar op zich hebben we ons voor deze track nooit gespiegeld aan wat zij doen op De Doorn. De oorsprong van de tekst voor Veeleer II gaat terug tot een heel persoonlijke ervaring van meer dan 10 jaar terug en stond sindsdien dan ook al in flarden op papier. Het idee voor een parlando-nummer als dit leefde ook al een hele tijd onder ons drie, maar kreeg uiteindelijk pas perfect vorm zoals we dat in onze hoofden hadden in aanloop naar deze plaat. Dat je het benoemt als een nummer dat zomaar op een Amenra plaat kon, zien we uiteraard wel als een compliment;-)

Hoe is jullie muziek bij de VRT-serie De Twaalf terechtgekomen ?

Regisseur Wouter Bouvijn is een goeie vriend van ons, we speelden vroeger zelfs nog samen in een band. Hij zocht voor de soundtrack van de reeks nog een drietal nummers en contacteerde ons toen hij de nummers van ETCH te horen kreeg. Voor ons was dit alvast een hele eer, zeker ook omdat de nummers functioneel in de reeks verwerkt zitten en niet louter als achtergrondmuziek gebruikt werden.

Nu jullie bij Dunk!Records zitten, zijn jullie nog vrij in het zelf bepalen van optredens, merch,…. Of wordt de koers door de platenmaatschappij bepaald?

Daar worden we 100% vrij in gelaten. Dat is net het fijne aan de samenwerking met Dunk!Records. Ze staan open voor heel veel ideeën van onze kant, maar komen anderzijds ook zelf met suggesties op de proppen als het op artwork, kleuren voor platen of shows aankomt. Wat wil je als band nog meer? Bovendien geven ze nooit toe op kwaliteit … en dat is iets wat we enorm appreciëren, zeker in tijden waarin alles snel snel moet gaan, blijven zij alle nodige moeite doen om gegarandeerd kwaliteit te kunnen afleveren. Denk maar aan de inventiviteit in de platen die ze afleveren of een tot in de puntjes georganiseerd Dunk!Festival.

Op het Dunk festival, dat dit jaar in de Gentse Vooruit heeft plaatsgevonden, stonden jullie op de affiche tussen namen zoals Yob en Ufomammut. Dat is toch al een serieuze zaak om op jullie palmares te schrijven. Zijn er nog festivals of bands waar je graag zou optreden/ voorprogramma van spelen.

Deftones, Russian Circles en Long Distance Calling mogen altijd bellen als ze nog op zoek zijn naar een voorprogramma;-). Wat festivals betreft hebben we nog veel te bewijzen, maar dat zouden we met heel veel plezier doen op Arctangent (UK), A Colossal Weekend (DK), Post.Lyon (FR), Roadburn en Soulcrusher (NL) en in eigen land op Alcatraz, Graspop, Durbuy Rock Festival, Headbanger’s Balls Fest, Down The Hill, Desert Fest en nog zoveel meer.

Of zijn er bands die je graag zou hebben dat het voorprogramma van jullie zouden spelen?

Er zijn wel wat getalenteerde bands die net komen piepen en die we in de gaten houden om in de toekomst een show te openen. We zetten met de regelmaat van de klok ook zelf een paar shows op poten en dan is het zalig om die groepen een kans te geven. Wij kregen op net dezelfde manier ooit onze eerste podiumkansen in het voorprogramma van bands waar we naar op keken en dus weten we wat dat waard is.

Als afsluiter nog even de toekomstplannen.

We sloten net een intensieve periode van dik 3 maanden af waarin we ongeveer 15 shows speelden naar aanleiding van de release van de nieuwe plaat ALDER. Binnenkort pikken we de draad terug op en hopen we ook eens een paar shows buiten de landsgrenzen te kunnen spelen. De plannen daarvoor liggen – zij het nog heel ruw – alvast op tafel. Bedoeling is ook om snel weer aan de slag te gaan met de nieuwe ideeën die zich intussen opstapelden. Maar vooralsnog geldt vooral dat we de nieuwe plaat zoveel mogelijk live aan het publiek willen voorstellen.

Bedankt voor dit interview

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

april

Geen concerten

mei

Geen concerten

X