Sabaton - The War to End All Wars album cover artwork
Sabaton - The War to End All Wars
Label: Nuclear Blast
80
Alex

De Zweedse powermetaltank Sabaton richt zijn loop voor een tweede keer op de Eerste Wereldoorlog, en daar is The War to End All Wars het resultaat van. Voor wie weinig tijd heeft: fans gaan dit zo binnenspelen, tegenstanders zullen andermaal met hun ogen rollen. Wie iets compleet nieuw had verwacht is er aan voor de moeite, het is niet meer en niet minder dan een leuke aanvulling op de discografie.

Voor je met mij de plaat induikt, moeten we eerst wat onder ogen zien: The War to End All Wars is een bijzonder cynische release. Sabaton bezingt de oorlog en bejubelt haar helden met pompende power metal en meezingbare refreinen. De uitgebreid gerapporteerde oorlog in Oekraïne doet je dan nadenken welke muziek überhaupt gepast is om die taferelen te beschrijven. Enkel SlayerGod Hates Us All, dat op 11 september 2001 werd uitgebracht, is even cynisch.

Het album volgt op The Great War (2019) en beschrijft opnieuw de Grote Oorlog. De band kondigde deze reprise op het onderwerp zelfs aan met een speciale video, als het ware om zich te verantwoorden bij de fans. Het begin en einde van de plaat omvatten het begin en het einde van de oorlog: de moord op Franz Ferdinand, die een kettingreactie teweegbracht, en het Vedrag van Versailles, dat de oorlog formeel afsloot. (Over die laatste zei de Franse maarschalk Foch dat het slechts een wapenstilstand van twintig jaar zou zijn want niet hard genoeg voor de Duitsers.) Sabaton speelt met dat begin en einde zoals Iron Maiden dat doet op Seventh Son of a Seventh Son: een reprise van tekst en melodie. Dat had ik niet verwacht.

Opener Sarajevo is daarnaast ook een mengeling van gesproken tekst en echte muziek. Wie de History Edition van The Great War heeft, herkent de verstelster die hier verhaalt over de moord op de aartshertog, het escalerende conflict en de start van de oorlog. Ondertussen bouwt de band de spanning op met riffs, keyboards en spaarzaam gebruikte vocals. Het werkt wonderwel, en het resultaat is een van Sabatons dreigendste (en beste!) stukken. Het was perfect geweest als die emotioneel toondove solo aan het einde er niet in had gezeten, wat een breuk in stijl.

Daarna doen zanger Joakim Brodén, bassist Pär Sundström en hun trawanten waar ze het best in zijn: compacte powermetalnummers (drieënhalve tot vierenhalve minuut lang) gedreven door vlot behapbare melodieën en meezingbare teksten. Verrassen doet Sabaton niet en moet Sabaton niet, de luisteraar weet waarop hij intekent. Er zijn momenten die je doen denken aan eerdere Sabatonnummers, maar ook dat zijn we gewend. De grootste vernieuwing is de powerballad Christmas Truce. Ik vind Sabaton het beste klinken als het sneller mag gaan en word op mijn wenken bediend met The Unkillable Soldier. In Hellfighters hoor ik een vleugje Iced Earth.

Ik heb de History Edition toegeschoven gekregen voor deze review: ieder nummer wordt voorafgegaan door een vrouw die het nummer kadert in zijn historische context. Dat had de band ook al gedaan met The Great War. Ik ben daar voor de de reguliere editie gegaan omdat de meerwaarde van de vertelster er na twee keer wel af is voor mij, het breekt de flow tussen de nummers. Wie met de History Edition niet genoeg heeft, raad ik het uitstekende boek To Hell and Back: Europe, 1914-1949 aan: een uitgebreid overzicht van Europa voor, tijdens en na de Wereldoorlogen. De titel lijkt me voldoende om je te overtuigen.

Tracklist

  1. Sarajevo
  2. Stormtroopers
  3. Dreadnought
  4. The Unkillable Soldier
  5. Soldier of Heaven
  6. Hellfighters
  7. Race to the Sea
  8. Lady of the Dark
  9. Valley of Death
  10. Christmas Truce
  11. Versailles

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Login

Recente reviews

Upcoming concerten

juni

Geen concerten

july

Geen concerten

Loading
Share This
X