40 jaar Manowar: een blik op stille ledenwissels, afgelaste albums en concerten
Alex

Groot was mijn verbazing (en tegelijkertijd ook niet) toen Manowar een banner op zijn facebookpagina plaatste:

Manowar 40th Anniversary
Louder – Harder – Bigger

Had de band vier jaar geleden zijn afscheid niet aangekondigd? Hoog tijd om dat eens onder de loep te nemen, en daarbij ineens een hoop andere strapatsen van ‘s werelds luidste band, the band you love, hate or love & hate, de band die consequent een trademark symbool ® naast zijn logo zet.

Manowar is een heavymetalband die zich laat inspireren in teksten door Sword & Sorcery-thematiek, de Germaanse mythologie, heavy metal en zichzelf. De groep meent de enige te zijn die echt voor metal en zijn fans opkomt, alle anderen zijn op het einde van de dag wimps en poseurs. Een “zij tegen wij”-mentaliteit en een sterk eenheidsgevoel onder de meer fanatieke fans, dat biedt deze band. In de loop van zijn carrière heeft Manowar enkele stoten uitgehaald die triest dan wel hilarisch zijn. De aankondiging van een veertigste verjaardag nadat de groep enkele jaren geleden een adieu had beloofd, was de ideale gelegenheid om die stoten op te lijsten, ondersteund met officiële berichten, links en video’s.

Om de toon te zetten is er dit fragment.

Dit is de band waar het vandaag allemaal om draait.

Manowar - Into Glory Ride line-up

 

Een 40ste verjaardag

Dinsdag 19 mei 2020 plaatste de heavymetalband deze banner op zijn facebookpagina:

Cool! Maar wat betekent dit nu? Meer muziek? Meer optredens? En was Manowar vier jaar geleden niet zinnens om er de brui aan te geven en op een hoogtepunt te stoppen? Ja hoor, de band stuurde volgend bericht de wereld in op 27 mei 2016.

MANOWAR Announce Final Tour – First Tickets On Sale

Heavy Metal icons MANOWAR have announced their final tour (*) with a personal message to the fans earlier this week.
First dates are confirmed for Germany.

For almost four decades, MANOWAR have forged their own style with immortal hymns, powerful imagery and unyielding values such as honor, loyalty and friendship, forming a unique and unbreakable bond with their worldwide legion of followers.

Envied by many for their unfaltering conviction, boundless dedication to their fans and their ‘no compromise, no regrets’ attitude, MANOWAR have never strayed from their path.

Throughout their career, MANOWAR have earned numerous gold and platinum awards and completed more than 35 tours, headlining venues ranging between 10,000 and 50,000 sold-out seats.

Daring and adventurous from their acclaimed debut album “Battle Hymns”, always going above and beyond what others have done, they have set their own standards. Among the many tributes to their fans, MANOWAR established their own music festival (with fans from over 40 countries attending), played the loudest and longest concerts, recorded a song in over 18 languages and signed a contract in blood to establish their loyalty to Metal.

“The Gods And Kings Tour was a groundbreaking moment in our career: The stage, sound, video and you, our fans, were magnificent!” said MANOWAR. “Coming off such an amazing tour it was clear that the next time we must go even bigger and beyond anything we have ever done; something that will fulfill every Manowarrior’s dreams. Then that will be the ultimate moment to say thank you and farewell!” (**)

Over two hours long, blistering with the greatest hits from almost four decades of MANOWAR history, The Final Battle World Tour will be a once-in-a-lifetime experience for any true Metal fan.

“We will march to the Final Battle as we have done throughout our entire career: Giving EVERYTHING for our fans! The victory is ours but the glory belongs to our legion of Fans!” said Joey DeMaio.

De asterisken heb ik toegevoegd. Let erop hoe (*) “final tour” zonder hoofdletters wordt geschreven. Dat betekent dat het geen tournaam is, dat was The Final Battle World Tour, maar een echte beschrijving: de laatste tour. (**) is een citaat van de band, en let hier op het woord “farewell”. Dat impliceert een afscheid, zo werkt de Engelse taal nu eenmaal.

Manowar is echter niet de eerste band om op een genomen beslissing terug te komen: Scorpions‘ afscheidstournee van 2012 bleek niet het afscheid, noch was dat bij Mötley Crüe het geval. Toch is het enigszins lullig van bands om een afscheid aan te kondigen en het dan in te trekken: je zal maar fan zijn en extra geld op tafel leggen om het afscheid mee te maken, bijvoorbeeld door naar het buitenland te reizen. Je kan je als fan bekocht en bedrogen voelen, want als je wist dat er meer kwam, was je thuisgebleven en had je netjes op de volgende lokale show gewacht.

Deze comeback is op z’n Manowars aangepakt: de band heeft niet gezegd dat hij ermee zou stoppen, dat waren de woorden van journalisten en een foute interpretatie:

Asked by Bulgaria’s Z Rock Radio to explain the meaning behind “The Final Battle” tour name and to elaborate on MANOWAR‘s 2016 “farewell” announcement, the bassist said (hear audio below): “Thank you, thank you, thank you for asking the question. No offense, but some journalists, if they don’t get the story they want, they create the story they want. Some journalists feel like they have to come up with something that’s so ‘wow,’ the magazines will sell and people will really tune. And I understand that, because journalists make their money by what they write and photographers make their money by having a ‘wow’ picture. But I’m very protective over our fans, and when people write shit that ends up affecting and causing problems for our fans, I get mad.”

In a 2017 interview with “Outdoor Adventures With Jayson”, MANOWAR singer Eric Adams said that he would “miss the big stage” after the band completes its final tour. He said: “This is it. We’ve got one last tour coming up… But all good things have to come to an end at some point.”

Bron: Blabbermouth.net, 1 juni 2019

Bassist en bandleider Joey DeMaio laat weten dat de wereld het bericht verkeerd begrepen heeft, bij zanger Eric Adams klinkt dan wèl alsof het een adieu zou zijn. Er is geen concensus in de band, geen wonder dat de fans het ook niet meer weten.

Enfin, Manowar gaat nog even door en werkt achter de schermen aan een rockopera (later meer daarover). Zou dat te maken hebben met die verjaardag?

40 jaar in enkele woorden

De leden, de ledenwissels

Manowar werd in 1980 opgericht met als bezetting bassist Joey DeMaio, zanger Eric Adams (alias Louis Marullo), gitarist Ross the Boss (alias Ross Friedman) en drummer Carl Canedy. Die laatste werd het jaar nadien vervangen door Donnie Hamzik, die meespeelde op debuut Battle Hymns (1982) om op zijn beurt baan te ruimen voor Scott Columbus die het tot in 2008 uithield bij de groep, een hiaat in 1991-1994 niet meegeteld. Columbus werd na 2008 vervangen door Hamzik die terugkeerde en tot 2017 in de groep speelde om opnieuw vervangen te worden, ditmaal door Anders Johansson, bij genrefans gekend als voormalig Hammerfalldrummer (1999-2014).

Nu zijn ledenwissels geen zeldzaamheid in metalland: bands veranderen, smaken veranderen, persoonlijkheden veranderen, en soms is er een moment dat je als band en muzikant uiteen moet gaan. Dat gebeurt dan met een kort berichtje: “wegens creatieve meningsverschillen (…) we wensen hem alle succes met zijn volgende projecten”. Niet zo bij Manowar. Ledenwissels gebeuren onaangekondigd en er wordt geen verklaring gegeven voor waarom een lid vervangen is. Waarom is Columbus opgestapt? Waarom is Hamzik vertrokken? Vragen die nooit beantwoord zullen worden. Columbus lichtte wel een tipje van de sluier in een interview met Classic Rock:

CR: Where does this leave your current status in Manowar?

SC: My current status is… (pause) Well, if you look at their website my picture is still up there, I don’t know why. I’m not currently in the band Manowar anymore.

CR: When did the split occur?

SC: I’d say it was about April 2008. When Mr. DeMaio [Joey DeMaio, Manowar bassist/mainman] and myself agreed to disagree on a few points of interest. That leads us up to today. You know what? I had a long and wonderful career with Manowar; I have no regrets, it’s just life moves on.

CR: Would you classify the reasons for the split personal, financial or musical?

SC: Yes [laughs]. My answer is yes to all of the above.

CR: Manowar has stated that you are still in the band and just taking time off for personal tragedies. What is your take on that?

SC: Well, you can refer to a few questions ago when I agreed to disagree with Mr DeMaio. In other words, maybe that’s a question he will answer if you ask him. I am not in the band. Period. There you go. [Editor’s note: we attempted to contact Manowar to talk to them about Columbus’ comments but received no response.]

CR: You left the band for a period in the early 90s and Manowar contributed the time away to your son’s health problems. Was this the case?

SC: It was the very end of 1989 leading into 1990. I was officially gone in 1990, the first time. I can just tell you and the world that my son was never sick. So you can deduce from that what you may. However, that’s what I’ll tell you [concerning the official statement].

CR: Didn’t Manowar claim he had leukemia?

SC: It doesn’t matter. Yeah.

Bron: Classic Rock Magazine

Het hiaat van 1991-1994 werd oorspronkelijk verklaard door gezondsheidsproblemen van Columbus‘ zoon, wat de man hier ontkracht. De echte reden van de eerste en tweede split zullen we wellicht nooit kennen, Columbus pleegde in 2011 zelfmoord.

De enige vaste waarden in de band zijn Adams en DeMaio, want ook de gitaristenrol werd estaffetegewijs doorgegeven. Van Friedman (1980-1989) naar David Shankle (1989-1994) naar Karl Logan (1994-2018). Die laatste werd op 9 augustus 2018 gearresteerd wegens “third degree sexual exploitation of minor”, een legale naam voor het bezit van kinderporno. Dit heeft niets met Manowar of zijn muziek te maken, al zagen sommigen hierin een link met het nummer Hail and Kill (Kings of Metal, 1988):

May your swords be wet, like a young girl in her prime

Mag je zwaard vochtig zijn als een jong meisje in volle bloei

Omdat pedofilie en kinderporno tot de walgelijkste driften behoren die een mens kan voelen en niemand zich hiermee wil laten associëren, zag Manowar zich genoodzaakt een kort bericht de wereld in te sturen.

Regarding Karl Logan

With regard to Karl Logan’s arrest and the charges against him:

Due to the fact that Karl and his attorneys are dealing with these issues, he will not perform with MANOWAR.
The new album and upcoming tour will not be affected.

– Magic Circle Entertainment Management –

Bron: Manowars facebookpagina, 26 oktober 2018

Logan werd uiteindelijk vervangen door E.V. Martel, een Braziliaanse jongeman die furore maakte met Manowarcoverband Kings of Steel.

De vaste waarden

En wat valt te vertellen over basgitarist DeMaio en zanger Adams? De eerste houdt de teugels van de band stevig in handen: hij communiceert met de pers en bepaalt de richting van de band. Joey DeMaio kan een aardig stukje basgitaar spelen, hoe sneller hoe liever, en laat dat al eens horen op cd. Enkele bastracks zijn Sting of the Bumblebee, Black Arrows of Death en William’s Tale: stukjes waarop de man zo snel mogelijk tracht te spelen. DeMaio staat te boek als liefhebber van de elektrische piccolobas, een variant op de klassieke elektrische basgitaar met een hoger register.

Eric Adams is een machtige zanger en kan zich makkelijk meten met Bruce Dickinson of Rob Halford, zelfs als de muziek zelf begint te slabbaken (daarover later meer). Langgerekte screams of grommende vocals, Adams kan het allemaal. Zonder hem had de band nooit kunnen bereiken wat hij uiteindelijk bereikt heeft.

 

De albums

In de periode dat gitarist Ross the Boss deel uitmaakte van de bende, bracht Manowar zes albums uit: Battle Hymns, Into Glory Ride, Hail to England, Sign of the Hammer, Fighting the World en Kings of Metal. De band deed dat in een verbazend korte periode, van 1982 tot 1988. In dit era werden klassiekers als Dark Avenger, Thor (The Powerhead), Hail to England, Hail and Kill, en Black Wind, Fire and Steel geschreven: nummers die tot op de dag van vandaag hun bestaansrecht bevestigen als je ze hoort.

De volgende plaat was The Triumph of Steel (1992) met daarop Achilles, Agony and Ectasy in Eight Parts, een track van net geen half uur. Daarop volgden Louder Than Hell (1996) en een creatieve stilte tot de release van Warriors of the World (2002), mijns inziens de laatste plaat die meer goede dan slechte nummers had. De grote creatieve veranderingen kwamen hier al naar boven: van een puur door gitaren gedreven muziek maakte de band een koerswijziging richting composities als Nessun Dorma, Swords in the Wind en The March. Nummers die ik steevast oversla tussen het ijzersterke begin en de ijzersterke tweede helft van het album.

Warriors of the World werd in 2007 opgevolgd door Gods of War, en hier zijn de stijlveranderingen onontkenbaar. Het album opent met Overture to the Hymn of the Immortal Warriors, een bombastisch stuk dat toont wat het wil zijn maar het niet is. Dat werd dan opgevolgd door The Ascension, een combinatie van bombastische achtergrond en een stem die indrukwekkend probeert te zijn. Eens we aan de eerste gitaar gekomen zijn, die van King of Kings, is het album acht minuten en 49 seconden aan het spelen. En dit soort fratsen komt meer voor: nummers die niets met gitaren hebben. Wat er van metal opstaat, is best te pruimen maar het is zoeken en voor vele fans, ondergetekende inclusief, is dit album een tegenvaller.

The Asgard Saga

En dan komen we aan bij The Asgard Saga: Manowar zou met auteur Wolfgang Hohlbein samenwerken aan een verhaal waarbij de een boeken zou schrijven en de andere de muziek zou verzorgen. Er waren zelfs plannen voor een film (die in Duitsland gefilm zou worden) en een videogame, zie onderstaande aankondiging (die de auteur aankondigt aan het publiek van Magic Circle Fest, het door DeMaio‘s label georganiseerde festival). Voor het stuk over The Asgard Saga spoel je door naar drieënhalve minuut.

Het eerste muzikale luik van die samenwerking was Thunder in the Sky (Tits voor acroniemliefhebbers), een ep met zes nummers: een heropgenomen versie van The Crown and the Ring(Kings of Metal), een track Father die in vijftien andere talen werd opgenomen, en de absolute knaller God or Man.

De ep was echter maar een voorproefje op het echte werk, de volwaardige cd Hammer of the Gods die in 2010 zou verschijnen. Omdat u, beste lezer, me niet zou geloven als ik het hier neerpen, laat ik het woord aan DeMaio die in deze videoboodschap (8 november 2010) uitlegt wat er aan de hand is met die plaat.

Tot zover de The Asgard Saga. Er werd nadien nooit meer gesproken over Hohlbein, Thor, boeken, films of videospelen. En dat allemaal op een jaar tijd en met slechts deze ene video als boodschap. Had ik al gezegd dat Manowar betert musiceert dan communiceert? De enige herinnering aan die idee, is de url asgard-saga.com die je naar de facebookpagina van de band doorstuurt.

2010 – 2020: decennium horribile

En zo komen we bij het jongste decennium aan, een decennium waarin de band de kwaliteit van zijn creaties naar een absoluut dieptepunt zag dalen. Hiervoor volstaat een blik op de beoordelingen van de albums door gebruikers van Metal Archives.

Het begon met Battle Hymns MMXI (2010) dat niet meer of niet minder was dan een heropname van Manowars debuut met een merkwaardige aanpassing: de verteller in Dark Avenger in deze iteratie is Sir Christopher Lee, die reeds met DeMaio samenwerkte toen die twee platen van Rhapsody (of Fire) producete. In het nummer wordt Lees indrukwekkende stem door een vervormer gehaald en het resultaat is… tja, niet de beste creatieve keuze. Lees bijdrage hoor je vanaf 2:35.

De vraag is natuurlijk: waarom neem je een album opnieuw op? Volgens DeMaio was deze keuze genomen om de oude nummers onder nieuwe omstandigheden op te nemen. De vraag blijft of het niet beter was geweest om de muziek van Hammer of the Gods te recupereren.

Misschien heeft de aandachtige lezer het al opgemerkt: het album dat in 2010 (MMX) is verschenen, heet weldegelijk Battle Hymns MMXI (2011).

The Lord of Steel (2012)

Twee jaar na de eerste heropname (jawel, er is meer) volgt opnieuw een origineel album: The Lord of Steel. Er worden geen potten gebroken, toch valt het album op door twee zaken:

  1. Een zeer ongedefinieerde basklank die bijwijlen eerder klinkt als ruis, illustratie met het nummer Expendable.
  2. Het album verscheen in een beperkte oplage als The Hammer Edition in juni, met de volwaardige versie in oktober. Deze beperkte editie was een extraatje bij het metalmagazine Metal Hammer. De mix en de mastering van het album zijn anders dan die van de versie die oktober zou verschijnen, en dat is weer een erg merkwaardige keuze. Gooi je dan als band geen onafgewerkt product op de markt?

Manowar - The Lord of Steel - Hammer edition

 

Er klinkt een terugkeer naar de pure metalklank zonder de orchestrale liflafjes, een idee dat deze fan wel kon appreciëren, maar de songs zelf klonken ongeïnspireerd en nergens zo indrukwekkend als in de jaren ’80. Jammer.

Kings of Metal MMXIV (2014)

Na Battle Hymns vier jaar eerder is nu de beurt aan Kings of Metal om heropgenomen te worden. Enkele bijzonderheden:

  1. De gedefinieerde basklank is terug.
  2. De tracklist is omgegooid.
  3. Track Pleasure Slave, de bonustrack die 1988 wel op cd maar niet op vinyl stond, werd niet heropgenomen. De tekst bevat lijnen als
    The greatest gift I can give
    Woman be my slave
    Before her surrender she had no life
    Now she’s a slave not a wife
    Your body belongs to me
    Ik zet mijn geld op de tekst als reden dat dit nummer de remake niet haalde. Zonder me over de tekst uit te spreken kan ik zeggen dat het origineel een prima track is.

Het verdwenen album

Op 5 september 2014, goed een half jaar na de release van Kings of Metal MMXIV, stuurde Manowar deze boodschap de wereld in:

MANOWAR Announce New Album Plans And Updated Touring Schedule

MANOWAR have announced their return into the studio to begin working on their next studio album.

In order to concentrate on the yet unnamed new studio album, MANOWAR will postpone their U.S. tour dates in November due to scheduling conflicts. Tickets will remain valid and updates regarding new dates will be announced as soon as possible. Those who cannot attend the re-scheduled concerts will be able to get a full refund.

MANOWAR will headline Loud Park Festival in Tokyo on October 18, 2014 and will then resume the “Kings Of Metal MMXIV” World Tour with first dates in Germany in January. More 2015 dates will be announced soon!

Bron: Manowars facebookpagina/website, 5 september 2014

Dit afgelasten van acht shows in de Verenigde Staten, waar de band zelden speelt, was een stevige streep door de rekening van fans die alvast vliegtuig- en hoteltickets hadden geboekt: grasduin eens door de reacties op dit bericht. Bovendien zijn de afgelaste shows nooit vervangen geweest: Manowars laatste show in de USA werd gespeeld op 22 februari 2014 in Californië (bron: setlist.fm).

Deze beslissing doet vragen reizen: wie boekt in hemelsnaam studiotijd tijdens een tour? Joey DeMaio runt zijn eigen label, Magic Circle Music, dus van een miscommunicatie tussen band en management kan geen sprake zijn. Sloeg de ticketverkoop tegen en besloot de band om gewoon niet op te treden dan met verlies op te treden?

Een update volgde op 22 mei 2015:

MANOWAR Confirm Ken Kelly Has Started Working On New MANOWAR Album Artwork

MANOWAR are working on the next epic piece of art with longtime friend and collaborator, graphic art icon Ken Kelly for their upcoming new album.

Recently returned from the Monsters Of Rock festival in São Paulo, Brazil, where they led a 40,000 crowd to metal ecstasy, MANOWAR are now back in the studio working on their new studio release that is set to come out this winter.

“São Paulo was an unforgettable experience! 80,000 fists in the air, chanting our hymns in unison. Many of these metal heads were just 16 to 18 year old. They have been waiting for our return to see us for the first time in their life.” said Joey DeMaio. “This energy stays with you as a band, wherever you go, what ever you do: working in the studio or on the artwork – there is no better inspiration than the power of metal and our loyal Army Of Immortals!”

“I am thrilled to be part of this next chapter in the MANOWAR history”, said Ken Kelly. “We never quite know where exactly the road will take us. The music guides the artwork… and the artwork inspires the music. I can’t say too much, but it will be massive! And as always, we’ll push ourselves to the limit, because only the absolute best is good enough for the MANOWAR fans!”

Bron: Manowars facebookpagina/website 22 mei 2015

Het album zelf is nooit uitgebracht, of het moest het in 2019 verschenen The Final Battle I zijn. Vier jaar voor een enkel album?

Remixes

En dan maken we een grote sprong voorwaarts naar 2019: de albums Into Glory Ride en Hail to England wordt opnieuw gemixt en gemastert (dus niet opnieuw opgenomen), van nieuw en indrukwekkend artwork voorzien, en uitgebracht met het extra label (Imperial Edition MMXIX). Ook hier dringt de vraag zich op: was dit echt nodig en waar de fans op wachtten?

The Final Battle I (2019)

Na vijf jaar wachten werd het tijd voor een nieuwe plaat, zo moet de band gedacht hebben. Of toch een stuk daarvan:

Final Battle I” / MANOWAR bestätigen Veröffentlichungstermin ihrer neuen EP – „The Final Battle I“

The wait is over! MANOWAR have finally confirmed the impending release of “The Final Battle I”, an EP comprised of eagerly awaited brand new material. Fans will first get their chance to own this initial instalment in a trilogy of thunderous EPs in an exclusive pre-sale at the merchandise booth of the band’s “The Final Battle World Tour 2019”, starting with their show in Frankfurt/Germany on March 29, 2019.
An exclusive digital presale period will start on iTunes the same day.

“The Final Battle I” is guaranteed to blow your speakers and your heads off with a whirlwind of crushing sonic destruction, orchestral majesty and epic, pulverising insanity.

The first of three parts which will constitute the highly anticipated new MANOWAR album, this EP is destined to go down in heavy metal history as one of the most insanely epic releases of all time. An imperious demonstration of the band’s undisputed mastery of both skull-crushing metal anthems and extraordinary feats of symphonic bombast, these four new molten metal tracks have been inspired by MANOWAR’s “The Final Battle World Tour” and fuelled by the support and energy of their fans. All music was conceived, recorded and mixed at MANOWAR’s very own VALHALLA STUDIOS, utilizing the unparalleled power of their PMC statement monitors with over 27,000 watts of ground-shaking clarity.

“The sheer power of these four songs is mind-blowing! We simply couldn’t release more songs at one time; it’s just too much!” says Joey DeMaio. “We want to give our fans the chance to take in every note, every word. Gain more strength from this experience and then be ready for the battles they fight every day. And join us on the road, on The Final Battle!”

“The Final Battle I” covers a vast amount of musical ground in its quest to deliver the ultimate heavy metal experience. The opener, the epic fantasy-brought-to-life March Of The Heroes Into Valhalla re-imagines MANOWAR’s music in vivid, cinematic form, providing a deeply moving journey through the warrior’s life, from bloody battles to ascension into Valhalla. The battle filled mood continues with the spine-shattering might and fury of the new anthem Blood And Steel. Next is Sword Of The Highlands, one of the most explosive and dramatic songs DeMaio has ever penned: a profound and stirring tribute to heroes long perished, it begins with exquisite elegance before erupting into a grand crescendo of power and glory, exemplified by a possible career best vocal performance from the ever impressive Eric Adams.

Finally, the most startling surprise arrives in the dark, lurking, brutal and merciless form of You Shall Die Before I Die; a hypnotic and coruscating epic that delivers a vengeful statement of intent and invincibility… with lead vocals by Joey DeMaio himself!

(by Dom Lawson)

“The Final Battle I” comes with a crushing new artwork by iconic fantasy artist Ken Kelly, masterfully echoing the emotional rollercoaster you’ll be taken on.

Magnificent, monstrous and heavier than Hell, “The Final Battle I” will first be unleashed exclusively at the merch booth during MANOWAR’s “The Final Battle World Tour”, starting in Frankfurt/Germany on March 29, 2019 and on all further dates on this tour leg. It will also be available digitally on iTunes worldwide at the same date. The roll out will then continue into retail and online stores on May 30, 2019 and digitally on Amazon and Google. Play.
Parts II and III of the trilogy will arrive in course, inspired by MANOWAR’s adventures on the remainder of “The Final Battle World Tour”. (*)

Bron: Manowars facebookpagina/website  22 maart 2019

The Final Battle I is de eerste ep in een trilogie, en die trilogie vormt tezamen het volledige album. Een goed verstaander leest ook de lijn (*) “delen II en III van de trilogie zullen nog verschijnen, geïnspireerd door Manowars avonturen op de rest van The Final Battle World Tour”. Geïnspireerd door? Is de muziek nu al geschreven of niet? Zo ja: hoe laat je je release erdoor inspireren? Zo nee: hoe kan je dan weten dat alle nummers niet tezamen op één cd passen?

Het ep’tje is wederom een plaatje met een mix van stijlen en ideeën: een instrumentale intro (zonder gitaar), een lekkere rocker, een melige powerballad die niet had misstaan op Warriors of the Worlds middensectie (diegene die ik steevast oversla), en een experimentele track met DeMaio op vocals, zij het wel nadat zijn stem door de nodige vervormers is gehaald. Ik ben het in ieder geval niet eens met de statement

 this EP is destined to go down in heavy metal history as one of the most insanely epic releases of all time

De toekomst

We mogen ons dus nog verwachten aan twee ep’s, die duidelijk maken dat het afscheid er nog niet is. En er is DeMaio‘s opera:

The intention was for sure to take a break for some time because we’re working on a big rock opera — and I mean musical rock opera; however you wanna look at it. But it’s gonna be a big epic story. And so that takes time. We can’t put that together like that. And the last EP, songs that were released, will be part of this massive big epic story.

Bron: blabbermouth.net 7 maart 2020

Maar gezien Manowars verleden waarin releases en ideeën werden aangekondigd om dan geruisloos te verdwijnen, weten de fans pas echt wat Manowar uitbrengt als de muziek is uitgebracht.

De kwaliteit

Manowar - releases en scores

In het grafiekje hierboven zie je de scores gegeven aan de Manowaralbums door gebruikers van de website Metal Archives. Hoe interpreteer je deze?

  • Iedere lijn stelt een album voor.
  • Ieder bolletje stelt een score op 100% voor. Een groter bolletje betekent dat er meerdere reviewers dezelfde score hebben gegeven.
  • Een sterretje is de gemiddelde score van een album, en het is deze score die wordt weergegeven op de overzichtspagina van de band.

Wat zien we? Dat de gemiddelde scores gebleven tot aan 2009 positief zijn, maar dat in de periode 1992 – 2009 er meer spreiding zit op deze gemiddeldes: de luisteraars zijn verdeeld over de kwaliteit van de albums in deze periode. De eerste review met een score onder 50% verschijnt met Fighting the World, en het aantal negatieve reviews neemt toe naarmate de tijd vordert. De twee originele releases van het jongste decennium krijgen zelfs een gemiddelde buis (The Lord of Steel) of nauwelijks aandacht (The Final Battle I).

Als we de gebruikers van Metal Archives volgen, betekenen deze cijfers dat de releases van Manowar mettertijd aan kwaliteit hebben ingeboet.

Manowar, Manowar living on the road (of niet)

Manowars optredens hebben een reputatie: zo gaat de band er prat op de luidste te zijn, een record dat ze heeft gevestigd in 1984 (erkend door Guiness Book of World Records) en naar verluidt ook in 1994 (129,5 decibel) en 2008 (139 decibel tijdens een soundcheck). De laatste twee werden niet opgenomen in het Guiness Book omdat zulk een roekeloze categorie gehoorschade in de hand kan werken (bron).

Sinds enkele jaren gelden in België strenge geluidsnormen, en het gerucht gaat dat het hierom is dat de band hier al jaren niet meer heeft opgetreden. Anderen fluisteren dan weer dat het om hoge bedragen en extreme eisen gaat. Door een gebrek aan bronnen kan ik dit bevestigen noch ontkennen. De laatste maal dat er in de Benelux gespeeld werd, was in 2012 te Kerkrade (bron). Gelukkig speelt Manowar vaak in Duitsland waardoor fans in een paar uurtjes rijden aan hun trekken kunnen komen. Tenzij er wordt afgelast…

Hierboven vertelde ik al over de afgelaste tourdatums in 2014 op Amerikaanse bodem. Recenter is het afgelasten van het headlinerconcert op Hellfest 2019. Veel is hier niet over geweten, behalve dan dat de band de dag voordien in Clisson was en daar vertrok (bron). Ook hier horden boze fans die vanuit verschillende delen van de wereld waren afgezakt om hun band aan het werk te zien. Manowar beweert dat Hellfest het optreden heeft gecanceld en heeft klacht neergelegd tegen de festivalorganisatoren. Als daar uitspraak over wordt gedaan, komt de wereld hopelijk te weten wat er daar is foutgelopen. De lege plek werd ingenomen door Sabaton, dat geheel toevallig een ode aan Manowar heeft opgenomen in 2014. De vervangende act moest het stellen zonder zanger, want die had na de voorgaande avond geen stem meer. Het publiek leek er pap van te lusten, maar om te zeggen dat dit een evenwaardig headlineroptreden was…

Op de affiche van het festival staat trouwens een line-up van 2008, met wijlen Scott Columbus (links) en vermeend pedofiel Karl Logan (rechts). Zou de band daarover gestruikeld zijn? Of, en dat is een andere mogelijkheid, dit is de foto die door Manowar aan Hellfest is aangeleverd. Uit het interview met Scott weten we dat Manowar niet altijd even snel is met het updaten van de officiële line-up.

Manowar - Hellfest Open Air 2019

Een vast element in de Manowarshows is de speech die wordt gegeven door bandbaas Joey. Dat kan over alles gaan, en geheel in lijn met het artwork (zie hieronder) ook over het beest met twee ruggen. Kijk van begin tot einde, het is een belevenis.

Het kan ook gaan over de actualiteit, zoals bijvoorbeeld deze toespraak over het concert op Hellfest. Hij blijft vaag, dus wacht met het vellenvan je oordeel tot beide partijen een officieel bericht lossen.

Manowartwork

Haast even bekend als de nummers van Manowar zijn de covers van Ken Kelly. De man is een begenadigd schilder en verzorgt als sinds 1986 (Fighting the World) de albumhoezen. Op de eerste zien we de band, op latere hoezen staat de Faceless Warrior, een symbool van absolute mannelijkheid en vergezeld door een combinatie van bloed, zwaarden, zijn overwonnen vijanden en onderdanige dames ontdaan van storend textiel.

In een kanttekening: Kelly verzorgde ook de cover van Sabatons demo Fist for Fight.

Op dat artwork hoort uiteraard het logo van de band thuis. Wie goed oplet, ziet dat vanaf Warriors of the World dat logo verrijkt is met een trademark symbool ® rechtsonder. Dit lijkt opgenomen in het logo, want het krijgt dezelfde kleur en zelfs hetzelfde reliëf mee (kijk maar een goed naar het logo van The Lord of Steel). Manowar beschermt zijn intellectueel eigendom dus, en is bij mijn weten de enige band die het steevast mee op de cover of op festivalaffiches en zelfs merchandise zet. Zelfs op deze gevormde patch wordt het meegenomen (en dit is een artikel op de officiële webshop). Het is zo één van die details die de band dat tikje eigenaardiger maken.

Manowar logo patch met trademark symbool

Ook op onderstaande Hellfest affiche keert de ® terug.

Hellfest Open Air 2019 affiche

Fuck the world, hail and kill

Oftewel “met vriendelijke groeten” in het Manowariaans.

Ik heb je nu in vogelvlucht door de carrière van Manowar geloodst, en ik hoop dat je het met me eens bent als ik zeg dat de band meer dingen zegt dan doet, en niets zegt als hij iets doet. De groep doet zijn eigen ding zonder rekening te houden met de wereld, of met de fans – al zegt de band alles te doen voor zijn fans. Het afblazen van een headlineroptreden zonder reden, een tour zonder een plaat op te leveren, of een heel concept in de vuilbak kieperen na een ledenwissel bewijzen het tegendeel. Als het meezit krijg je een knaller van eigen plaat, en als het tegenzit krijg je Sabaton als headliner (voor sommigen een tweede meevaller): Manowarfan ben je op eigen risico. Maar vergeet niet:

Anyone who doesn’t like Manowar is afraid of himself!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Login

Recente reviews

Upcoming concerten

september

26sep13:30DEVILS ROCK FOR AN ANGEL 2020OC IN 'T RIET - ZILLEBEKE

26sep17:00FAARFEST 2020JH DE FAAR - MEERHOUT

26sep18:00KASHFEST 2020THE LANE - OOSTBURG - NEDERLAND

26sep19:00ROBERT JON & THE WRECK @ THE CROSSOVER - GENT

27sep18:00STEVE IGNORANT + THE CRAVATS @ AB BOX - BRUSSELSteve Ignorant presents 'Crass songs 1977-1984'

oktober

31okt16:30JUDASFEST IIIDEN EGLANTIER - SINT-NIKLAAS

Share This
X