Chris Rörland van Sabaton over verleden, heden en toekomst
Alex

Op 2 februari jongstleden speelde het Zweedse Sabaton in het Antwerpse Sportpaleis. Onze review met beelden kon je al lezen, en hebben we ook een interview met gitarist Chris Rörland klaar. Amped-Up sprak met de sympathieke Zweed over het verleden, heden en de toekomst van de band.

Sabaton is niet te stoppen: het gaat de band voor de wind met steeds groter wordende zalen, headlinerposities en een stevige schare volgelingen. Redenen genoeg om eens te praten met gitarist Chris Rörland, sinds 2012 in dienst en ondertussen te horen op drie studioalbums. Maar hoe houdt je het als interviewer interessant voor de geïnterviewde en voorkom je dat je de vijftigste bent die deze toer vraagt of de respons op de nieuwe plaat is wat de band had gehoopt? Door een beetje van jezelf aan het interview toe te voegen! Voor ondergetekende was dit het zestiende optreden, en leek mijn gechiedenis de uitgelezen kapstok om mijn vragen aan op te hangen. Ik had enkele optredens uitgekozen en vertrok vandaar om een vraag op te stellen. En het helpt natuurlijk ook als de persoon die spreekt een enthousiaste spraakwaterval is.

Sabaton - Chris Rörland

Op 21 januari 2007 zag ik Sabaton voor het eerst, toen als opener voor Therion op diens Gothic Kabbalah-toer. Doorheen de jaren hebben jullie met bands gespeeld die je nadien in populariteit hebt voorbijgestoken (Therion, Hammerfall). Is er een manier waarop jullie deze groepen proberen “terug te betalen”?

Het is een natuurlijk iets, weet je, bands komen en gaan. En als je aardig bent voor iedereen, is iedereen aardig voor jou. We hebben enkele bands voorbijgestoken maar dat betekent niet dat we hen niet meer zien staan. We brengen hen graag mee op tour, zoals Accept bijvoorbeeld. Voor ik bij Sabaton speelde, was de band support voor Accept in de Verenigde Staten. Dat ging erg goed, Sabaton werd erg goed behandeld. Toen wij in Europa erg groot werden, hebben we hen gevraagd of ze met ons mee wilden op toer. Zij vonden het prima, maar sommige fans zeiden: “Hoe kan je Accept als support hebben? Die band is veel groter dan jullie!”. Mjah, tegenwoordig niet meer, al was de groep vroeger erg groot.

En het voelt zo gek aan, want ik ben met die bands opgegroeid. Om hen dan als support te hebben, is cool. Maar ik bezie het ook niet als “support”, ik bekijk de optredens als pakket: je krijgt al die bands, gewoon genieten en niet overpeinzen over wie headlinet. Kom naar het concert, amuseer je.

Op 18 december 2011 speelde Sabaton de laatste show van The World War Tour in Hof ter Loo. Het zou de laatste show met de klassieke line-up zijn, want op 31 maart 2012 kondigde de groep aan dat vier van de zes leden de band hadden verlaten. Die zouden later dat jaar Civil War oprichten en kleinschaliger verdergaan, en werden vervangen door onder anderen Chris. De plooien met de voormalige leden zijn ondertussen gladgestreken. Sabaton trad op Wacken 2019 op met alle leden van de oorspronkelijke line-up, minus gitarist Oskar Montelius (die na de split nog drie jaar meespeelde in Civil War alvorens zijn gitaar definitief op te bergen). Je had de twee hoofdpodia voor jezelf: dit toont als het ultieme argument tegen eenieder die zegt dat jullie muziek niets te bieden heeft. Hoe is dat idee tot leven gekomen? Heeft de organisatie van Wacken Open Air jullie benaderd?

We wilden iets mieters doen voor het twintigjarig bestaan van de groep, iets spectaculair dat niemand ons heeft voorgedaan. Pär (Sundström, bassist) had het idee om de voormalige bandleden op te trommelen, als die daar voor openstonden. Zo speelden we met Thobbe (Englund, gitaar 2012-2016) en de originele formatie. En dan de vraag: “wat gaan we doen?”. We doorliepen de setlist en Pär kwam op de proppen met het voorstel om beide hoofdpodia te boeken om heen en weer te lopen, en een gigantische show te brengen. Was dat zelfs maar mogelijk?

Het was dus een idee van Pär?

Ja, Pär komt met alle krankzinnige ideeën af.

Op vrijdag 27 juni 2014, toen jij al was ingelijfd, speelde Sabaton zijn eerste headlinershow op een van Graspop Metal Meetings hoofdpodia. Dat was toen met Heroes onder de arm, dat als bonusnummer Man of War had, een ode aan Manowar. En dat brengt ons bij de show van Manowar op Hellfest dit jaar. De dag voordien speelden jullie op Knotfest (het door Slipknot gecureerde festival dat op hetzelfde terrein als Hellfest plaatsvond). Hoe is dat tot stand gekomen? Werd je gewekt met de vraag om Manowar te vervangen: “kan je alsjeblieft nog eens spelen”?

We speelden op Knotfest dat de dag voor Hellfest plaatsvond maar een ander festival was, als support voor Slipknot. Joakim had problemen met zijn keel tijdens de show maar het is ons gelukt te spelen. Daags nadien bleven we op Hellfest omdat we een mediadag met veel interviews hadden. Terwijl onze vrachtwagens vertrokken, kwam de organisator naar ons: “Mannen, ik weet niet hoe het te zeggen, maar Manowar heeft afgezegd. Jullie kregen gisteren zo’n goede respons van het publiek, zouden jullie de lege plek willen opvullen?”. “Wat?!” We wilden Manowar zien, ik had hen nog nooit gezien en was dus enorm aan het uitkijken naar die band. En toen gelastte die zijn optreden af. Omdat hij zich niet goed voelde, had Joakim (Brodén, zang) in een hotel overnacht. We belden hem met de vraag of we het aankonden, en hij bevestigde, dus wij bevestigden.

Manowar - Hellfest Open Air 2019

En dan is het avond, veertig minuten voor de show, en geen Joakim te bekennen. “Wat gebeurt er?” Dertig minuten voor de show verschijnt hij: (met gespeeld hese stem) “Ik kan verdomme niet spreken!”.
“Wat doen we nu?”
“Jullie moeten zingen.”

Nooit van je leven, ik ken zelfs de lyrics niet, behalve voor de stukken waar ik achtergrondzang doe. We panikeerden dus, want we konden niet afzeggen: we hadden toegezegd en hadden maar dertig minuten meer. Ik ben nooit zo nerveus geweest: Tommy (Johansson, gitaar) is een briljante zanger, het is zijn primaire instrument. Ikzelf kan wel volgen met mijn stukken maar ben geen zanger.
Joakim is achter een computer gekropen om de lyrics op te zoeken en af te drukken. Dat bleken dan nog foute teksten te zijn.

Tijdens Ghost Division, het eerste nummer van de set, zong Joakim nog maar het publiek had in de mot dat er iets mis was. Hij vertelde het publiek dat wij zouden zingen. Toen het tweede nummer begon, liepen leden van de crew het podium op met de teksten en legden ze neer. En dan, fucking hell, zingen en spelen tegelijkertijd… Maar ik denk dat we een verdienstelijke poging hebben gedaan en de respons van het publiek was goed. De mensen kennen ons en wij zeggen geen shows af. Hebben we nog nooit gedaan, behalve dan na het auto-ongeluk (in Tunesië na de opnames van de videoclip voor Seven Pillars of Wisdom op 7 januari 2019, red). Als we een show kunnen spelen, zullen we de show spelen.

Hoe reageer je als Manowar-fan, zoals ik zelf ook ben, op de onzin die de band de laatste jaren heeft uitgespookt (afzeggen van dit optreden zonder verklaring, afzeggen van optredens omwille van geplande studiotijd voor een album dat nog steeds niet is uitgebracht)?

Ik ken de reden van afgelasting niet, maar ik ga ervan uit dat ze een reden hadden om het te doen. Het is niet aan mij om daar iets over te zeggen. Als ze afzegden gewoon om af te zeggen, dan is dat waanzinnig. Als ze een goede reden hadden… oké dan. Omdat ik met Manowar ben opgegroeid, wilde ik de groep graag zien en was dan ook teleurgesteld. Ze worden er niet jonger op.
Ik denk dat enkele Manowar-fans kwaad waren dat wij speelden: als je van Manowar houdt, hou je niet zozeer van Sabaton. Hopelijk denken de mensen over ons dat we iets goeds hebben gedaan voor het festival.

En dan springen we voorwaarts naar het heden. Graspop Metal Meeting 2019, zondag 23 juni, waar jullie The Great War op het podium brachten middels de singles die op dat moment gekend waren. Vanavond horen we meer van die nummers, en daar heb jij als songschrijver een stevige vinger in de pap gehad. Op Heroes (2014) was het bijna uitsluitend Joakim die schreef. Op The Last Stand (2016) was er samenwerking op enkele nummers, op The Great War zijn er tenslotte meer nummers geschreven door meerdere auteurs dan door Joakim alleen. Hoe is dat geëvolueerd?

Ik had al een idee voor Heroes, dat nu Attack of the Dead Men is geworden. Die riff is toen ontstaan, maar we konden het idee niet afwerken. Er misten enkele stukken en we vonden maar niet wat het nummer nodig had. Daarom hebben we het opzijgelegd, het zou erg vreemd hebben geklonken op Heroes. Daarna was het tijd om aan The Last Stand te werken en kreeg ik een ander idee waar we aan werkten, dat is uiteindelijk geëvolueerd naar het titelnummer. Daarnaast keken we ook weer naar Attack of the Dead Men, zagen dat we het niet konden afwerken en zeiden “laat het”.

En dan deze plaat: fuck it, het sleept al acht jaar (sic) aan, we moeten het afwerken. Geen idee hoeveel uren het ons gekost heeft, dag en nacht. En dan plots… (knipt met de vingers) klikte het! Dit was het! De rest kwam gewoon aandraven: ik had een idee voor Seven Pillars of Wisdom, de riff en de melodie. Daarna begon ik stomweg te riedelen voor 82nd All the Way: Joakim was direct mee en voorzag een drumfill. 82nd was zo eenvoudig, het kwam vanzelf.

Als ik naar die nummers luister, hoor ik geen stijlbreuk met andere Sabaton-nummers, je slaagt erin om de Sabaton-sound te behouden.

Ik was een fan van de band voor ik ertoe toetrad, en ik wilde niets veranderen, enkel versterken en verbeteren.

De laatste jaren heeft Sabaton een zekere cultstatus bereikt: mensen die zich aankleden als Joakim, zoals dat ook met Kiss gebeurt, door zichzelf hetzelfde vest en dezelfde haartooi aan te meten. Er zijn ook hopen memes terug te vinden op het internet. Jullie hebben dit al omarmd door Joakim op de merchandise te zetten. Hoe voelt het om dit bereikt te hebben, dat mensen jullie willen zijn?

Het is vreemd en tegelijkertijd word je er nederig door. Het is fijn. Toen ik jong was, kleedde ik me als mijn idolen. Om mensen nu hetzelfde te zien doen met mij… is ongelooflijk. Enkele jaren terug kwam een vrouw naar mij: “Kijk eens!”, en ze toonde een tatoeage van mij op haar been. Ik was verbouwereerd, maar het is ook zo cool dat iemand mijn gezicht op haar been heeft gezet.
We proberen het zoveel mogelijk te omarmen.

En nog niets waarvan je dacht dat het erover ging?

Neen, helemaal niet. Ik wilde vroeger een hoop Iron Maiden-tatoeages, maar denk niet dat ik zover zou gaan dat ik (Iron Maiden-gitarist) Adrian Smith op mijn lijf zou zetten. Misschien, misschien (lacht). Hij is mijn grootste idool.

Vanavond, zondag 2 februari 2020, brengen jullie enkele nummers tezamen met Apocalyptica. Is dat een samenwerking waar we achteraf nog iets van te pakken kunnen krijgen, zoals een album?

Apocalyptica heeft Fields of Verdun uitgebracht als single, en we hebben Angels Calling uitgebracht. Ik denk dat we nog wat hebben gepland, maar ik weet dat niet zeker. Pär doet er zeer geheimzinnig over. Hopelijk komt er nog wat, het zijn zo’n fijne kerels en het is een plezier om met hen samen te spelen.

En dan een laatste vraag. Jullie hebben een topjaar achter de rug. Headliner op Hellfest ter vervanging van Manowar, headliner op Graspop Metal Meeting en Wacken Open Air, deze uitgebreide toer met een ongelooflijk theatrale podiumopstelling. Wat is de volgende stap? Is er nog een volgende stap mogelijk?

(lacht) Ik heb geen idee. Pär en enkele anderen hebben nog gekke ideeën. Het begon met een tank op het podium (waarin het drumstel is geïnstalleerd). Vandaar werd het alsmaar gekker.

Jij bent dus even verrast als wij?

Jazeker! Dat was het geval tijdens de voorbereiding van de toer, toen we repeteerden met alle vuureffecten erop en eraan. Ik weet het niet, wat kunnen we nog meer doen? Ik hoop van wel, het zou fantastisch zijn om re-enactment in het publiek te hebben. Of zoals Iron Maiden en zijn vliegtuig (dat op The Legacy of the Beast-tour boven de hoofden van de groep hangt tijdens Aces High, red.). Hoe meer hoe beter!

Ik kijk er alvast naar uit, en ik kijk uit naar het optreden van vanavond!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Login

Recente reviews

Upcoming concerten

september

Geen concerten

oktober

31okt16:30JUDASFEST IIIDEN EGLANTIER - SINT-NIKLAAS

Share This
X