Sabaton, Apocalyptica, Amaranthe – Sportpaleis Antwerpen, 2 februari 2020
Alex

“Wollt ihr den totalen Krieg?” Het zijn de beruchte woorden van Duits propagandaminister Goebbels in 1943, en ze hingen onuitgesproken over het Sportpaleis. Het hoeft geen betoog dat geen gezonde ziel in de zaal de vraag met een volmondig “ja” zou beantwoorden, maar voor een muzikale variant werd vanavond een uitzondering gemaakt. Het Zweedse tanksquadron Sabaton kwam er de boel platwalsen met zijn stevige power metal in het kader van The Great Tour, bijgestaan door Amaranthe en Apocalyptica. En horden fans, dat spreekt voor zich.

Sabaton staat tegenwoordig aan de top van de metalscene en headlinet onder andere Graspop Metal Meeting, Wacken Open Air en Hellfest. Buiten het festivalseizoen trekt het vijftal de wereld rond met zijn zaalshow, en dat bracht de groep naar de Antwerpse Lotto Arena. Excuseert u mij, het Antwerpse Sportpaleis: de kaartenverkoop ging zo hard dat een upgrade naar de grotere zaal geen hoogmoedige daad was. Uitverkocht was het Sportpaleis (18.000 toeschouwers) niet, het plein en de eerste tribune zaten afgeladen vol, goed voor 12.500 bezoekers.
Een heel verschil met de allereerste keer dat ik de band aan het werk zag in januari 2007, toen nog als voorprogramma van Therion in Hof ter Loo (het huidige Trix) zo’n twee kilometer verderop.

Opener van de avond was Amaranthe, dat een mix van power metal, metalcore en pop brengt, overgoten met dansbare beats, begeleid door cleane, rauwe en vrouwelijke vocals. Zelfs op een zondag, zo vlak voor maandag, kon deze eerste opener al op heel wat energie van het publiek rekenen.

Helaas was er voor de mensen achter in de zaal weinig visueel spektakel: er waren geen schermen waardoor ik vanuit mijn stoeltje achteraan weinig meekreeg van wat er op het podium gebeurde. Zij die dichter stonden lustten er wel pap van. Een grote fan ben ik niet, maar het ene nummer dat ik echt ken (Drop Dead Cynical) herkende ik als energieke afsluiter van de set. Amaranthe stak de lont in het kruitvat en was een welgesmaakte opener, ondanks de afwezigheid van een visuele connectie met het publiek.

Omdat ik geen hol kon zien begaf ik me na Amaranthe naar het middenplein en slaagde erin om me tot bij het podium te wurmen. Aldaar stond ik voor de set van Apocalyptica, dat door Sabaton was uitgenodigd op deze tour als opener én special guest tijdens de hoofdset van de avond. Nu was het eerst tijd voor Apocalyptica zelf. Deze Finnen maakten aan het begin van deze eeuw furore door nummers van Metallica te coveren op cello, en op latere albums eigen composities te brengen. Het klinkt als een gimmick maar is meer dan dat.

Het viertal bracht een schare eigen nummers, maar het feest barstte pas echt los nadat er covers gebracht werden: Metallica‘s Seek & Destroy en Nothing Else Matters. De cover Seemann van Rammstein blies extra wind in de zeilen dankzij het gastoptreden bijdrage van Amaranthe’s zangeres Elize Reid. Het erg herkenbare Hall of the Mountain King, oorspronkelijk van Noors componist Edvard Grieg, werd aangekondigd als black metal avant la lettre en werd door het kwartet gebruikt om de zaal op zijn hand te krijgen. En hoewel het eigen materiaal door minder mensen gekend is, werd het ook gesmaakt. Opnieuw een stevige support, een tweede traktatie voor de fans.

En dan de hoofdact, Sabaton. Na de twee support bands was het Sportpaleis klaar voor de act van de avond, en die kondigde zichzelf uiteraard aan met woorden die even herkenbaar zijn als Iron Maidens “Scream for me!”. Licht uit, spots aan en dan: “We are Sabaton and this is Ghost Division!“. Met een overlopend vat aan energie, knallen, vuurwerk en een zaalbrede glimlach bestormde het vijftal de bühne om een reeds stikheet Sportpaleis nog wat warmer te maken. En het zou niet stoppen voor anderhalf uur verstreken was.

Vanavond bracht de groep tracks uit The Great War, het nieuwste album en een conceptplaat rond de Eerste Wereldoorlog. Dat concept werd aangevuld met andere WOI tracks uit oudere albums (The Lost Battalion, Angels Calling, The Price of a Mile, …) die mooi aansloten bij het thema. In deze set voelden steevast aanwezige nummers als debuutopener Primo Victoria, single Bismarck en Lion from the North als buitenbeentjes. Speciaal voor het Belgische publiek werd ook Resist and Bite (over de Slag in de Ardennen, WOII) van stal gehaald. Andere shows op de tour krijgen 82nd All the Way voorgeschoteld.

Ik kon de songkeuze prima smaken, al is het altijd ook een beetje verliezen. Live legt Sabaton de nadruk op de jongste albums en dat gaat uiteraard ten koste van ouder maar niet minder materiaal. Een tour die de nadruk legt op de oudere platen, het lijkt me wel wat. Echt klagen kan niet: songs als Seven Pillars of Wisdom en The Red Baron gingen prima naar binnen. Nummers als The Attack of the Dead Men, Carolus Rex of The Last Stand zou ik er hebben uitgehaald ten voordele van energiekere tracks.

Dit kwintet trad sinds de grote ledenwissel van 2012 728 keer op (één keer om de vier dagen) maar van sleet of afrateling is nog steeds geen sprake. Ja, zanger Brodén werpt het publiek op ieder optreden dezelfde complimentjes toe (“wat een energie voor zondagavond!”, “ik krijg er kippenvel van!”, “my friends!”), en dat is dan ook het enige. Weinig bands die ik meermaals aan het werk zag, slagen erin om de kwaliteit steevast hoog te houden. Sabaton lukt het.

Sabaton is een polariserende band: wat heeft een groep die zulke generische, op clichés terende power metal te zoeken op de grootste podia van het land? Binnen mijn metalminnende vriendenkring lijkt er geen gulden middenweg, en ook op de redactie van onze website zijn de meningen sterk verdeeld. Ik zag Joakim Brodén en zijn trawanten voor de zestiende keer aan het werk deze avond, aan de lezer de oefening om te bepalen tot welk kamp ik behoor. Omdat ik de groep al zo vaak zag, kan ik eventuele evoluties duiden. En die waren er zeker! Wie aanwezig was, zag Sabaton op zijn theatraalst: een aangekleed podium met prikkeldraad tussen band en publiek, loopgraven naast en achter het podium, en het drumstel in de tank. Tijdens The Red Baron werd een Hammond-orgeltje aangekleed als rood vliegtuigje, The Attack of the Dead Men werd gebracht met gasmaskers op de snoet en een gastank op de rug, op een groot scherm werden sfeerbeelden, bandbeelden en flarden tekst getoond. En natuurlijk zoveel vuur!

Apocalyptica keerde nog een keer terug halverwege de set om Sabaton bij te staan met zijn drie cello’s en extra trom. Helaas hoorde ik hier niet veel van, plots gebeurde er erg veel op het podium en strijkers, zelfs versterkt, zijn te brave instrumenten vergeleken met de elektrische gitaar. Het was duidelijk dat Apocalyptica er met plezier stond, maar om te weten hoe het nu klonk wacht ik totdat de nummers uitgebracht worden (als dat al gebeurt, natuurlijk).

En dan, na anderhalf uur was het voorbij. Vuur gedoofd, band van het podium, plectrums in de massa en iedereen naar huis. Er waren minpuntjes, uiteraard. Zo vond ik de sfeer beter in een zaal als Hof ter Loo en zijn er naast de gespeelde nummers een hoop liedjes die ik niet heb gehoord. Anderzijds was dit weer een energiek optreden van een band die nog steeds aan het groeien is en zijn grenzen verlegt als een Europese grootmacht in de 20ste eeuw. Sabaton kwam, zag en overwon. Opnieuw. Uiteraard.

Setlist Sabaton:

  1. Ghost Division
  2. Great War
  3. The Attack of the Dead Men
  4. Seven Pillars of Wisdom
  5. The Lost Battalion
  6. The Red Baron
  7. The Last Stand
  8. Resist and Bite
  9. Night Witches
    Met Apocalyptica:
  10. Angels Calling
  11. Fields of Verdun
  12. The Price of a Mile
  13. Dominium Maris Baltici
  14. The Lion from the North
  15. Carolus Rex
    Bis:
  16. Primo Victoria
  17. Bismarck
  18. Swedish Pagans
  19. To Hell and Back

Setlist Apocalyptica:

  1. Ashes of the Modern World
  2. Path
  3. En Route to Mayhem
  4. Seemann
  5. I Don’t Care
  6. Grace
  7. Seek and Destroy
  8. Hall of the Mountain King
  9. Nothing Else Matters

Setlist Amaranthe:

  1. Maximize
  2. Digital World
  3. Hunger
  4. Amaranthine
  5. GG6
  6. Helix
  7. That Song
  8. Call Out My Name
  9. The Nexus
  10. Drop Dead Cynical

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Login

Recente reviews

Upcoming concerten

augustus

Geen concerten

september

04sepallday05Prognosis Festival 2020Effenaar - Eindhoven - NL

11sep(sep 11)17:0012(sep 12)23:30DURBUY ROCK FESTIVAL 2020BOMAL-SUR-OURTHE (DURBUY)

12sep12:00BELGIAN BLAST FESTIVAL 2020OC DE COORENAAR - DESSELGEM

19sepalldayHeadbanger's Balls Fest 2020 - De Leest - Izegem (W-VL)

19sep15:00Miracle Metal Meeting 2020BRIELPOORT - DEINZE

19sep16:00FEAST OF FOOLS IIDE NARTIST - TEMSE

26sep13:30DEVILS ROCK FOR AN ANGEL 2020OC IN 'T RIET - ZILLEBEKE

26sep17:00FAARFEST 2020JH DE FAAR - MEERHOUT

26sep18:00KASHFEST 2020THE LANE - OOSTBURG - NEDERLAND

26sep19:00ROBERT JON & THE WRECK @ THE CROSSOVER - GENT

27sep18:00STEVE IGNORANT + THE CRAVATS @ AB BOX - BRUSSELSteve Ignorant presents 'Crass songs 1977-1984'

Share This
X