Zaterdag 19 oktober begaven we ons naar Roeselare voor het tweede deel van Evil Or Die Fest. De organisatie had terug een affiche samengesteld waar menig metalfan duimen en vingers van aflikt. De eerste dag was voornamelijk voorbehouden voor de hardcorefans. Op deze tweede dag konden we genieten van nationale en internationale bands, met een ruime verscheidenheid aan genres die ons geliefde muziekstijl rijk is.
Flatched Creed
Opener Flatched Creed, uit het West-Vlaamse Lichtervelde, kon ondanks het vroege uur toch al rekenen op redelijk wat volk voor het podium. De set werd veelbelovend ingezet met een sirene waarna de intro de spanning deed opdrijven.

Spijtig genoeg gooide een technisch mankement met één van de gitaristen zijn instrument roet in het eten. Eenmaal dit euvel verholpen bracht Flatched Creed nog een mix van thrash met een snuifje old school metal.

Solitude Within
Volgende band op de affiche tapte uit een ander vaatje. Solitude Within, een female fronted metalband die heel goed geluisterd heeft naar Within Temptation. Niet alleen muzikaal, maar ook qua kledij. Dat Solitude Within het meent was onder andere ook te zien aan het feit dat zij haar eigen PA-installatie meegebracht hadden.

Frontvrouw Emmelie had soms moeite om boven de muziek te komen, maar op de momenten dat dit wel gebeurde konden we genieten van een prachtige engelen stem. Muzikaal staat deze band er, strak en melodieus, maar steeds op veilig spelen. Geen uitdagende solo’s, wat nochtans zeker de set ten goede zouden komen.

Deafcon
Terug naar West-Vlaanderen met het uit Avelgem afkomstige Deafcon. Deze Môtorhead-kloon kon op veel fans rekenen, afgaande op de vele Deafcon T-shirts in de zaal. Eenmaal de problemen van de baan waren bij het opzetten van hun set, liet vocalist Dave zijn krachtige stem op de zaal los, aangedreven door een ventilator om de wilde rockharen te laten wapperen.

Zoals het past bij deze band kon Ace Of Spades natuurlijk niet ontbreken. Weliswaar een ietwat aangepaste versie, maar duidelijk gesmaakt door het publiek. Grand Canyon werd de zaal ingeslingerd al was het een CNN nieuwsupdate en met We Are Deafcon beëindigde dit trio zijn optreden.

At The Front
Eveneens uit West-Vlaanderen, meer bepaald uit Wevelgem, komt At The Front. En eveneens een band die een serieuze hoop fans had verzameld voor het podium. Een thrash/groove metalband dat graag teruggrijpt naar de 90’s sound. Invloeden van Machine Head, Sepultura en Soulfly zijn nooit ver weg. Dit lieten ze dan ook horen bij hun instrumentale en eigen interpretatie van Roots Bloody Roots.

Dat At The Front een goed geoliede machine is bewees de perfecte en energieke set. Strak en krachtig gespeeld werd de ene song na de andere de zaal ingecatapullteerd en die werden duidelijk positief door het ruime opgekomen publiek onthaald.

Guilty As Charged
Nog eenmaal het vaatje met West-Vlaamse groepen optrekken met Guilty As Charged. Deze band kan al een serieuze CV voorleggen zoals optredens met Pro-Pain, Channel Zero en Soulfly, om er maar een paar te noemen. Dat de vergelijking met Metallica nooit ver weg is, nemen we er zonder problemen bij.

Guilty As Charged heeft een stevige livereputatie en maakt die op Evil Or Die Fest dan ook perfect waar. Catchy uitgewerkte songs met prachtige gitaarsolo’s. Alweer een hoogtepunt op dit festival en we zijn nog maar aan de vijfde band van de affiche.

Slaughter Messiah
Nog steeds van Belgische bodem (van de andere kant van de taalgrens) maar met een totaal andere genre krijgen we van Slaughter Messiah. Black/death metal met de bijhorende beschilderde gezichten. Frontman Lord Sabathon (destijds bij Enthroned) zijn ijzige stem bezorgde het publiek zowaar koude rillingen gecombineerd met de gitaarriffs die onophoudelijk op je inbeukten.

Een nummer als Black Speed Terror werd dan ook uitstekend onthaald. Eindigen deed Slaughter Messiah met behulp van de gitarist van Evil Invaders die even een snaartje kwam toesteken.

Carnation
Tussen al hun buitenlandse optredens door vonden de mannen van Carnation nog eens de weg naar een Vlaams podium om hun old school death metal op het Belgische publiek los te laten. Zoals steeds is er bij Carnation ook werk gemaakt van het visuele. Frontman Simon kleurde bloedrood en sleurt het ganse optreden zware kettingen om zijn lichaam.


Krachtig, brutaal en in een gordijn van mist overspoelen ze het Kerelsplein in Roeselare. Nummers als Plaquebreeder, Necromancer en Disciples Of Bloodlust passeerden vlot de revue. Waarna Fathomless Depths een einde maakte aan het voorlopig laatste optreden van Carnation dit jaar op Vlaamse bodem.

Evil Invaders
Met Evil Invaders sluiten we het rijtje Belgische band op Evil Or Die Fest af. Deze thrash/speed/death metalband uit Leopoldsburg staat al jaren garant voor een stomende set. Razendsnel en energiek. De ronddraaiende, met messen gehulde, microstandaards gaven een extra dimensie aan het geheel.

De hoge schelle stem van Joe en het strakke gitaarspel van Bert en Jonathan deden de zaal bijna overkoken. Zo agressief dat deze jongens op het podium overkomen, zo lief zijn ze als je ze achteraf in het publiek tegenkomt. Om hun optreden te beëindigen waren de heren al aan het afbraakwerk begonnen waaronder de eerder vermelde microstandaards. Alvast wat werk gespaard voor de roadies.

HateSphere
Eerste buitenlandse band op de affiche deze avond was het uit Denemarken afkomstige HateSphere. The Danisch Dukes Of Thrash & Death Metal draaien al mee sinds het jaar 2000 en we kunnen dus gerust al spreken van oudgedienden.

Melodieuze metal wordt vlot gecombineerd met death metal. Vooral de vele intro’s zoals bij Prealudium, bij Ressurect idem van dat en dat doen ze nog eens vlotjes over bij Drinking. Afronden deed HateSphere met Ruled By Domination en als uitsmijter smeten ze daar nog Sickness Within bovenop.

Fleshgod Apocalypse
Allerlaatste band op Evil Or Die Fest dit jaar was weggelegd voor het Italiaanse Fleshgod Apocalypse. Met hun symfonische death metal overspoelden ze het Kerelsplein nog een laatste maal. Oorspronkelijk zijn deze heren met drie, maar voor de liveoptredens komt er versterking bij van een extra gitarist, drummer en de imposante sopraan operazangeres Veronica Bordocchini.

Dat alles tot in de puntjes afgewerkt was bewijst onder ander de podium aankleding, de kostuums uit de renaissance, een klassieke piano, microstaanders die voor een houten kapstok zouden kunnen doorgaan en Veronica die eruit ziet als een hogepriesteres. De deathmetalgrunts gecombineerd met operazang werd op fenomenale wijze gebracht.

Af en toe kwam de pianist het publiek opjutten en daar werd dan meesterlijk op ingespeeld door frontman Francesco Paoli en de rest van Fleshgod Apocalypse. Tussen de nummers door waren er wel wat stiltes maar dat kon de sfeer niet drukken. Het eindakkoord werd vergezeld van een sample om dan met een pianosolo het doek finaal over deze editie van Evil Or Die Fest te latten vallen.

X