Het Deense Baest is één van de rijzende sterren aan het metalen firmament. De band bestaat nog maar een paar jaar, maar heeft in die korte periode een reputatie opgebouwd om U tegen te zeggen. Baest vond vrijwel meteen onderdak bij het grote Century Media Records, waarna de band midden augustus vorig jaar met Danse Macabre het officiële debuut op de wereld losliet. Amper jaar later staat de band er opnieuw met een vervolg, genaamd Venenum dat binnen een paar weken het levenslicht zal zien. Reden genoeg dus om dit extravagante gezelschap eens duchtig aan de tand te voelen!

AU: Het mag gezegd dat Baest nog steeds een band is die nog in zijn kinderschoenen staat. Wat is het grote verhaal achter de geboorte van de band Baest?

BAEST: Op zich is de geboorte van Baest weinig wereldschokkend te noemen: de band zag het levenslicht in 2015. Op een gegeven moment, lees ‘dronken nacht’, hebben Lasse en Svend elkaar ontmoet in Aarhus. Tussen pot en pint bleek vrij snel dat beide heren op een gelijke golflengte zaten wat betreft het maken van old school death metal. Vrij snel nadien werden Muddi (crushing bass), Sebastian (Caveman drums) en Simon (grunts/growls/pukes) aan de line-up toegevoegd. De rest is geschiedenis!

AU: Danse Macabre, het debuutalbum, zag het levenslicht in 2018 en dat via Century Media Records. Hoe zijn jullie in contact gekomen met dergelijke labelreus?

BAEST: Op een gegeven ogenblik speelden we een set op Copenhell Freezes Over. Toevallig was er een gezant van Century Media Records aanwezig. Blijkbaar hadden we een goede indruk nagelaten, want vlak na de show vond er een meeting plaats tussen de gezant in kwestie en Jens, de broer van Svend. Voor we het zelf goed en wel beseften, stond er een schitterende deal op poten tussen Baest en Century Media Records.

AU: Nog geen jaar na de release van Danse Macabre, komen jullie al met een vervolg aandraven. Aan creativiteit blijkbaar geen gebrek…

BAEST: Om eerlijk te zijn was ons debuut, Danse Macabre, al vrij lang voor de officiële release volledig afgewerkt, dus hadden we ruim de tijd om te werken aan een opvolger nog voor het debuut officieel uitgebracht was. Bovendien liepen we over van de energie en de ideeën, wat resulteert in album nummer twee, genaamd Venenum, dat zal verschijnen op vrijdag 13 september 2019.

AU: Wat was de voornaamste reden waarom jullie besloten om death metal te gaan spelen?

BAEST: Svend en Lasse hadden blijkbaar een zeer gelijklopende visie als het op death metal aan komt en dan voornamelijk wat betreft het technische aspect. Die technische riffs vallen moeilijk te rijmen met het zwartgeblakerde genre.

AU: wat is het verhaal achter de opvallende naam ‘Baest’?

BAEST: Baest betekent zoveel als Beest in het Deens. Al vrij snel merkten we dat het Deense woord Baest zeer veel gelijkenis vertoonde met het Nederlandse beest en zelfs het oude Engels dat gesproken wordt in bepaalde eilanden binnen de UK. Die lichte vorm van uniformiteit zorgde ervoor dat de besloten om de naam Baest te behouden.

AU: wat is het grootste verschil tussen Danse Macabre en het nieuwe album Venenum?

BAEST: Venenum is in zekere zin iets experimenteler dan zijn voorganger en ook wat langer qua speelduur. We hebben getracht om onze muzikale grenzen te verleggen. Om onze horizonten wat te verruimen, aangezien Danse Macabre voornamelijk op Scandinavische leest geschoeid was. In dat opzicht bevat Venenum wat meer inspiratie van Florida.

AU: Venenum is het Latijnse woord voor ‘vergif’. Heeft deze titel iets te maken met het hete topic omtrent het klimaat?

BAEST: neen, daar heeft de titel van ons tweede album niets mee te maken. Venenum betekent namelijk ook anti-gif. We focussen qua thematiek voornamelijk op religie en dan in het bijzonder de dualiteit binnen het religieuze gebeuren. In die optiek is Venenum het logische vervolg op onze vorige worp Danse Macabre, waarbij we eveneens vrij kritisch het onderwerp religie wisten aan te snijden.

Catherine Patchell

AU: Zelfs voordat jullie debuut officieel in de winkelrekken lag, speelden jullie een verschroeiende set op onder meer Summer Breeze, waarbij het publiek voor de Camel Stage volledig uit zijn dak ging. Kunnen jullie hier een verklaring voor geven?

BAEST: goh, niet echt eigenlijk. We wijzen vooral met een beschuldigende vinger in de richting van de zeer luide boxen, de loeiharde drums, onze ‘windmolens’, grunts en voornamelijk onze pogingen om de Camel Stage op professionele wijze volledig te onthoofden met een botte bijl. Al moeten we eerlijk durven zijn en gewoon het Duitse publiek aanwijzen als de grote ‘schuldige’ in heel dit verhaal. Pure waanzin!

AU: was de show op Summer Breeze de meest memorabele uit jullie nog prille carrière?

BAEST: zeker één van de meest epische! Zo hebben we eveneens een speciale show gespeeld op het huwelijk van onze manager, wat vanzelfsprekend onvergetelijk was! Al kunnen de shows met Abbath ook tellen (wat een f*cking legende is die man toch!)

AU: Dit najaar gaan jullie op tournee met Aborted en Entombed A.D. Wat zijn jullie verwachtingen hieromtrent?

BAEST: we verwachten ontzettend veel bij te leren van deze legendarische bands! Hopelijk kunnen we een deel van LG Petrov’s brein stelen in combinatie met de ‘shredding skills’ van Aborted. Daarnaast verwachten we telkens te spelen voor een gestoord publiek. Minder dan dat verwachten we gewoonweg niet!

Op donderdag 14 november komt Baest het voorprogramma verzorgen van legendes en labelmaatjes Entombed A.D. en Aborted in Zappa, Antwerpen. Een package om absoluut niet te missen!

X