Spotlight: preview Epic Metal Fest

Volgende zaterdag 1 oktober stelt Epica haar nieuwste, The Holographic Principle, voor middels een festival. Het Europese luik van het Epic Metal Fest gaat door in de Tilburgse 013. Op twee podia tekenen elf bands present als support voor headliner Epica. Amped-Up zal er bij zijn voor een verslag. Om jullie niet onbeslagen het ijs op te sturen doorlopen we het aanbod aan bands op deze dag, kwestie van de juiste keuzes te kunnen maken bij een eventuele overlap.

13:25 – 13:55 Off The Cross / Universe Stage

De eerste band van de dag is meteen eentje van Belgische bodem. Off The Cross, afkomstig uit ‘groot’ Antwerpen speelt een uitdagende en verfrissende stijl, ergens tussen metalcore en death metal. Dit wordt aangevuld met knappe epische intro’s en tussenstukken uit de digitale trukendoos. Alvast een reden om zeker op tijd te komen, want van Off The Cross heb je zeker het laatste nog niet gehoord. Hun eerste album staat inmiddels in de steigers met een verwachte release ergens in de herfst van dit jaar.

13:50 – 14:20 Myrath / Storm Stage

Eerste band in de grote zaal is meteen een vreemde eend in de bijt, in de volgende zin: Myrath komt uit Tunesië. Wat de band zeer de moeite maakt is haar eigenzinnige progressieve death metal, overgoten met een orientaalse saus (kenners weten dat dit pittig kan zijn). Myrath timmert inmiddels reeds tien jaar aan de weg en bracht in februari van dit jaar haar vierde plaat uit.

14:15 – 14:45 For I Am King / Universe Stage

De eerste band van Nederlandse bodem is het Amsterdamse For I Am King. In juni kwam hun eerste plaat Daemons uit. De band speelt metal, vergelijkbaar met bands als Arch Enemy. Misschien komt dit doordat For I Am King geleid wordt door vrouwelijke vocalen, in de persoon van Alma Alizadeh. In ieder geval is hun geluid zeer te pruimen. Alweer een niet te missen concert dus!

14:40 – 15:25 Textures / Storm Stage

Textures hoeft bijna niet meer voorgesteld te worden. De band kwam in 2004 op de proppen met debuut Polars. De plaat sloeg in als een bom, en luidde het begin van een beloftevolle carrière in. De band kan trends zetten, wist een solide fanbasis voor zich te winnen (tot in India toe), en weet vooral hoe ze knappe albums in elkaar moet steken. Ervaar hun technisch hoogstaande metal in de grote zaal om twintig voor drie.

15:20 – 16:05 Evil Invaders / Universe Stage

Voor een heerlijk potje thrash strak en fijn moet je bij Evil Invaders zijn! De band lijkt in eerste opzicht even ‘cheesy’ als voorgaande introductie van deze band. Hoge uithalen in de zang, retesnelle riffs en solo’s, basketsloefkes: Evil Invaders ademt jaren tachtig. Maar veroordeel ze niet: Evil Invaders belichamen de 80’s thrash revival als geen ander. We like ‘em Fast, Loud ‘n Rude!

16:00 – 16:50 Stream Of Passion / Storm Stage

Even bekomen kan bij Stream Of Passion. Door Ayreon-boegbeeld Arjen Lucassen opgericht, vormgegeven en gefinetuned. Daarna in goede handen doorgegeven om verder een eigen leven te leiden. Kom luisteren en laat je kippevel bezorgen door zangeres Marcela Bovio. Misschien komt er zelfs een Ayreon-klassieker voorbij.

16:45 – 17:35 The Agonist / Universe Stage

Hou je van vrouwelijke vocalen, maar mag het iets pittiger zijn? Dan is The Agonist iets voor jou! De band wisselde Alissa White-Gluz (zij ging immers naar Arch Enemy) voor de Amerikaanse Vicky Psarakis. Velen vreesden het einde van de band, doch The Agonist bewees hen ongelijk. De band gaat voluit en brengt zo daags voor het festival Five uit. Aan jullie om het nieuwe album te komen ontdekken op het Epic Metal Fest.

17:30 – 18:20 Fleshgod Apocalypse / Storm Stage

Wie aanwezig was op het concert van deze Italianen op de Graspop Metal Meeting zal mij bijtreden in mijn mening over deze band: retestrakke epische death metal die zijn gelijke niet kent. De band speelt de zeer technisch gearrangeerde composities alsof hun leven er van af hangt. Begeleid door machtige orchestrale stukken (weliswaar op tape vooralsnog) en bijgestaan door opera-vocaliste Veronica Bordaccini staat de band garant voor een vijftig minuten durende pletwals van supersnelle riffs en drums met een flinke dosis bombast.

18:15 – 19:05 Mayan / Universe Stage

Eigenlijk bijzonder dat deze band in het voorprogramma staat van Epica, daar 80% van deze band bestaat uit leden van…Epica! Ideaal opwarmertje dus, voor zowel band als publiek. Mayan heeft tot nu toe slechts twee albums op de teller staan, welke bevestigt dat Mayan moet beschouwd worden als zijproject van oprichter Mark Jansen. Muzikaal ligt de band niet zo heel ver van Epica. Alleen wordt er hier iets aggressiever gehandeld op vocaal gebied. Met deze meesterzet van de organisatie legt Mayan de rode loper uit voor de latere bands op dit release feestje.

19:00 – 20:00 Katatonia Storm Stage

Een band die aan de lopende band albums produceert. Katatonia zit helemaal niet stil. Ze komen dan op Epic Metal Fest hun nieuwe album The Fall Of Hearts voorstellen. Melancholie en ingetogenheid troef bij deze luisterband, een tweede rustpuntje (na Stream Of Passion) op deze indoor festivaldag. Ideaal om even de batterijen op te laden voor het echte werk later op de avond.

19:40 – 20:40 The Ocean / Universe Stage

Hekkensluiter op het kleinere podium. Het is een beetje een ondankbare taak voor een band als The Ocean (of ook The Ocean Collective, om juist te zijn) om deze taak in te vullen. Zeker als je weet dat je concert een beetje overlapt met de hoofdact (en de band waar het op 1 oktober eigenlijk allemaal om draait). Toch is het concert van The Ocean een niet te missen evenement. Live staat de band als een huis. Hun concerten worden visueel gedragen door een indrukwekkend vormgegeven geheel welke resoluut een aanvulling is voor de zweverige rock en metal met progressieve invloeden. Toch proberen om even een kijkje te nemen. Misschien is de band boeiend genoeg om je het begin van Epica te laten missen…

20:35 – 22:30 Epica / Storm Stage

Na een heerlijk onderhoudend voorprogramma is het tijd voor Epica, de band waar het vandaag uiteindelijk allemaal om draait. Eindelijk mogen de ‘Tilburg Six’ hun nieuwste plaat The Holographic Principle gaan voorstellen aan hun fans. De plaat komt daags voor het festival uit, voor vele fans zal het dus wellicht een eerste kennismaking zijn met het nieuwe materiaal. Ongetwijfeld zal de show, naast het nieuwe album, tal van Epica-klassiekers en crowdpleasers bevatten. Misschien komt onze vriend Jani ook wel kijken. Wij in ieder geval wel! Tot zaterdag!

Tijdschema Epic MEtal Fest 2016

Tijdschema Epic Metal Fest 2016