Op 12 januari verschijnt de tweede langspeler van de interessante, Nederlandse band Bleeding Gods. Hoewel ik deze Nederlanders persoonlijk nog maar een goed half jaar volg, hebben er zich de laatste weken enkele interessante ontwikkelingen voorgedaan in het kamp van dit gezelschap. Kort voor de feestdagen en vooral kort voor de release van Dodekathlon leek het ons de ideale gelegenheid om Bleeding Gods eens duchtig op de rooster te leggen. Ramon Ploeg was onze gesprekspartner van dienst. Het relaas van een tof gesprek kan je hier lezen!

Hey Ramon, op 12 januari ligt het nieuwe album, genaamd Dodekathlon, in de rekken. Kan je enige toelichting geven omtrent de titel van dit nieuwe werkstukje en omtrent het artwork?

Ramon: Dodekathlon is een Griekse titel en verwijst naar de twaalf werken van Hercules, waardoor we dus gekozen hebben om een heus conceptalbum uit te werken. In het kader van dit concept, kwamen we vanzelfsprekend snel op het idee om dit te doen aan de hand van twaalf nummers. Het artwork is van de hand van een Griek dus in dat opzicht is het wel leuk toeval, want op die manier kon hij volledig losgaan op het artwork, omdat hij zelf heel vertrouwd was met heel de historiek rond Hercules. Het feit dat hij daar bovenop ook nog eens een pure, onversneden metalhead is, speelde natuurlijk ook in ons voordeel.

Dodekathlon is een verzamelnaam voor de twaalf werken van Hercules. In plaats van te werken met een Europees lettertype hebben we er voor gekozen om de naam van het album in het Grieks te verwerken in het artwork. Weinigen kunnen het natuurlijk lezen, maar het is onze bedoeling om het te laten weerspiegelen als een soort van logo, zodat mensen mettertijd gewoon weten dat het staat voor ‘Dodekathlon’ zonder zich er echt nog veel vragen bij te stellen.

Muzikaal is het allemaal wat bombastischer ten opzichte van voorganger Shepherd Of Souls. De pure, onversneden blackened thrash metal staat net iets minder prominent op de voorgrond… Hoe sta jij daar tegenover?

Ramon: Dat klopt! Shepherd Of Souls was gewoon een to the point thrash/deathmetalalbum, maar ditmaal wilden we ‘muziek’ maken in plaats van alleen maar pure metal. Daarom hebben we gekozen voor een combinatie waar zowel thrash, black en death metal in verwerkt zit. Daarnaast hebben we met heel wat klassieke gitaren gewerkt, maar het grootste verschil zit hem natuurlijk in het orkest en de toetsenpartijen. Dat maakt het net allemaal wat epischer en bombastischer, waardoor we zelf de indruk hebben dat het allemaal wat muzikaler en gevarieerder is dan in vergelijking met ons debuutalbum.

Enkele maanden geleden raakte bekend dat jullie een deal getekend hadden bij het grote Nuclear Blast. Hoe is dit tot stand gekomen? 

Ramon: Persoonlijk had ik al enkele jaren contact met Nuclear Blast. Ik wist al goed waar ze als label voor staan en zij wisten ook waar ik mee bezig was op muzikaal gebied en welke visie aanwezig was in de band. Nadat ik opgestapt was bij mijn vorige band, heb ik Bleeding Gods opgericht, dat toen nog meer fungeerde als een hobbyproject. Het zorgeloos musiceren is dan uitgedraaid in een eerste album, Shepherd Of Souls om dan uiteindelijk te komen waar we nu staan. Daartussen heeft er zich natuurlijk heel wat afgespeeld. In 2016 hebben we een demo opgenomen en daar stonden drie nieuwe nummers op. Toen waren we heel nieuwsgierig hoe dit zou klinken in combinatie met een orkest en met toetsenpartijen. Een vriend van de band, Martin Powell, hebben we daarvoor gevraagd en we hebben hem hier volledig carte blanche in gegeven. In het verleden was hij al actief in bands als Cradle Of Filth dus het was best indrukwekkend en spannend om met hem in zee te gaan voor deze demo. Hij heeft zijn ‘magic’ eroverheen laten gaan en toen hij ons zijn eindresultaat opstuurde, waren we enorm enthousiast, waardoor we snel besloten hebben, met zijn instemming, om voor de rest van het album op deze manier te werk te gaan.

De promo die we toen hadden opgenomen, hebben we naar Nuclear Blast gestuurd, omdat we echt absoluut bij hen wilden tekenden. Van jongs af aan zijn we al fan van de vele bands die bij hen onder contract stonden én staan. Er was wel interesse, maar nog geen honderd procent zekerheid, dus dat gaf ons net dat laatste duwtje in de rug om een compleet album te gaan maken, waarbij we voor onszelf de lat extra hoog wilden leggen. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om een totaalpakket samen te stellen en af te leveren, dat bestond uit het album in zijn afgewerkte vorm, uit het artwork, uit de fotoshoot met de band… Nuclear Blast Europa was zeer enthousiast en zij hebben dit vervolgens voorgelegd aan de afdeling in de UK en in de USA. Ook zij waren heel enthousiast, zodat we uiteindelijk een wereldwijde deal aangeboden gekregen hebben.

Hoe ziet een doordeweekse dag er op dit moment uit voor jou?

Ramon: Momenteel heb ik het heel druk met het ineen zetten van liveshows, met de repetities van de nieuwe nummers natuurlijk en heel veel interviews doen. Daartussen probeer ik op ieder vrij moment het mailverkeer in beweging te houden met booking agencies en Nuclear Blast zelf. Je kan dus wel stellen dat ik momenteel full time bezig ben met Bleeding Gods, maar zo heb ik het graag!

Ik heb gemerkt dat jullie graag werken met zogenaamde ‘teasers’ voor het nieuwe album te promoten. Vanwaar deze keuze?

Ramon:Dat is in samenspraak met Nuclear Blast tot stand gekomen, omdat de promotieperiode nu gestart is ook omdat in januari de release al op de agenda staat. Daardoor hadden we een maand of drie om volop de promotie in te duiken en die pakken we ook met beide handen aan. Momenteel hebben we al heel wat ‘teasers’ en video’s online staan, maar ik kan nu al zeggen dat er nog heel wat meer aan zit te komen. Daar kan ik nu natuurlijk nog niet veel meer over zeggen, maar het belooft alleszinds wel de moeite te worden.

Hoe verliepen de opnames voor de videoclip van het nummer From Feast To Beast?

Ramon: Heel soepel en enorm goed eigenlijk. Op het moment dat de deal getekend was, kwam alles in een stroomversnelling terecht, waardoor we uiteindelijk op praktisch één dag alles geregeld hadden, zoals een regisseur een storyboard en een locatie. Een week later stonden we ter plekke en stonden we te filmen. Alles was zeer goed voorbereid, waardoor we meteen aan de bak konden. In een goede vijf uur was de clip in kannen en kruiken.

Deze zomer speelden jullie een set op Antwerp Metal Fest, waarbij het publiek redelijk uit de bol ging. Heeft die specifieke show bepaalde herinneringen achtergelaten bij Ramon Ploeg?

Ramon: Heel tof, maar vooral heel warm! Ik weet nog dat we voor een overvolle tent stonden te spelen en dat het publiek enorm enthousiast reageerde op onze muziek. We werden enorm goed ontvangen, waarvoor dank! In de eerste verslagen van dat weekend kon ik lezen dat we als eerste band er in geslaagd waren om de eerste pits in gang te zetten en meteen te tekenen voor de allergrootste van het hele weekend. Hopelijk mogen we binnen enkele jaren opnieuw op de affiche prijken!

Wat zou de ideale line-up zijn voor een eerste tournee ter gelegenheid van het nieuwe album, Dodekathlon?

Ramon: Momenteel denk ik dat we, als band zijnde, nog volop in de support status vertoeven en ik denk dat we heel wat promowerk voor de boeg hebben. Wat heel mooi zou zijn is een tour met enkele bands die natuurlijk in onze muzikale kraam passen zoals een Dimmu Borgir, Fleshgod Apocalypse, Scepticflesh, Cradle Of Filth… Dat zou super zijn om het album te promoten voor een groter publiek.

We zijn volop in onderhandeling met een booking agency. er zal heel veel getourd moeten worden ter promotie van de nieuwe plaat. Wat het festivalseizoen betreft, denk ik dat we jammer genoeg eerder wat aan de late kant zijn, want we hebben gemerkt dat alle festivals dit jaar heel vroeg zijn met het boeken en het aankondigen van de bands. Dit vinden wij natuurlijk heel jammer, want op deze manier denk ik dat we net uit de boot zullen vallen wat betreft de zomerfestivals dit jaar. Maar goed, als we volgend jaar heel veel gaan touren, hopen we sterk opgepikt te worden voor het festivalseizoen 2019. Momenteel staan we op de affiche van één groter festival en dat is Metal Days in Slovenië.

Voila, ik weet genoeg, Ramon. Hartelijk dank voor jouw tijd en ik wens jou en Bleeding Gods heel veel succes met de release van het nieuwe album!

 

X