Antwerp Metal Fest 2018: De Preview, Part 2!
Ashley Bickx

Als Graspop nog vers op de lever ligt, is het stilaan tijd om de nodige voorbereidingen te treffen met betrekking tot het volgende metalfestival, want amper een week later is het al tijd voor de volgende grote afspraak, namelijk Antwerp Metal Fest editie 2018. Ook dit jaar wordt het prachtige, idyllische Bouckenborgh Park gedurende twee dagen omgedoopt tot een heus metalwalhalla, waarbij thrash- en death metal dit jaar de hoofdmoot vormen, aangevuld met enkele straffe doom- en hardcorebands. Headliners van dienst zijn Nile en Testament, die respectievelijk de zaterdag en zondag van een gepaste afsluiter op de mainstage voorzien. Aftellen is iets wat wij, bij Amped-Up, graag doen en op welke manier kan dit best gedaan worden? Juist ja, met een uitgebreide preview, die dit jaar uit twee delen zal bestaan, kwestie van dit schitterende festival de nodige publiciteit te geven die het verdient! Deel een kreeg U gisteren voor de kiezen, dus is het vandaag de beurt aan deel twee!

Het is maar de vraag of vele festivalgangers na de furieuze death metal van Nile de keuze gemaakte hebben om onder de wol, of zeg maar eerder laken, te kruipen met dag twee in het achterhoofd. De ervaring leert immers dat vele festivalgangers graag tot het gaatje gaan ook al gaat dit soms deels ten koste van de tweede dag. Op zich is één uur nog best te pruimen, maar je weet maar nooit hoe bont zo een eerste dag kan verlopen… Wie fris is, heeft alleszinds geen enkel excuus om de eerste acts van de dag te missen, want het loont ook nu weer om er als de kippen bij te zijn. De heren van Lost Baron, die de juryprijs van de AMF Contest wisten weg te kapen, hebben het genoegen om dag twee op gang te trappen met een stevige portie death & roll.

Vorig jaar moest The Curse Of Millhaven in extremis verstek laten gaan, maar dat willen deze West-Vlamingen dit jaar absoluut recht zetten. Met een knaller van een ep als Plagues onder de arm belooft het er weer stevig aan toe te gaan. Na West-Vlaanderen is het de beurt aan Antwerpen om zich opnieuw in de kijker te spelen. Iets waar het metalcore gezelschap van Here Stands A Hero maar al te graag verantwoordelijk voor wil zijn. Stevige breakdowns met enkele lichtje djent toetsen. Een stevige combinatie als u het mij vraagt!

Ook de fans van ‘combat’ metal kunnen dit jaar hun hartje ophalen, want rond half drie is het tijd voor FireForce. Al tien jaar lang weten deze Vlamingen sier te maken in binnen- en buitenland met een subgenre dat ze vrijwel eigenhandig uit de grond gestampt hebben. Verwacht lekker opgefokte power metal, waarbij galopperende ritmes, hoge vocale uithalen en flitsende gitaarsolo’s schering en inslag zijn. Na FireForce is het tijd voor een quasi compleet nieuwe band binnen de scene, namelijk Cycus! Fans van mathcore zullen voornamelijk de imposante drummer van Bear herkennen. Ook hij ook bij Cyclus zijn drumstel aan gort zal slagen, moet je zelf maar ontdekken.

Met Distillator snijden we de internationale taart aan en krijgen we meteen een stevige portie snelheid voor de kiezen. Vorig jaar brachten deze Nederlanders met Summoning The Malicious een dijk van een thrash/speed plaat op de markt, die nog regelmaat voorbij komt in mijn persoonlijke playlist. Voor fans van Evil Invaders is deze act niet absoluut niet te missen, maar eigenlijk gaat dit op voor iedere metalhead die op 1 juli afzakt naar het Bouckenborgh Park. Een van de vele aanraders dit weekend!

Carrion is het schoolvoorbeeld van een band die het stap voor stap bekijkt. Vijf jaar geleden waren deze Vlamingen nog een van de winnaars van de allereerste AMF Contest en anno 2018 mogen ze zich stilaan tot een van de betere death acts van eigen bodem rekenen. Op 15 juni werd een nieuw hoofdstuk aangesneden met het nieuwe album Time To Suffer dat unaniem positief onthaald werd en nog steeds onthaald wordt. Dat de set vandaag grotendeels in het teken van dit nieuwe kleinood zal staan, hoef ik u alvast niet wijs te maken.

Dat de organisatie van Antwerp Metal Fest duidelijk luistert naar zijn publiek mag duidelijk zijn. Vorig jaar was een van de vaak terughorende kritieken het feit dat er weinig core terug te vinden was op de affiche. Op zich geen probleem, want ook vorig jaar oogde de affiche sterk, maar net dat tikkeltje diversiteit ontbrak. Een klein euvel dat de organisatie dit jaar duidelijk goed wil maken, want met Malevolence staat er een grootheid binnen het genre op de affiche. Verwacht geen average metalcore, maar wel een loeiharde variant, waarbij zelfs sludge-invloeden te ontwaren. Chaos gegarandeerd daar vlak voor de mainstage.

Dat de Marquee voorbehouden blijft voor bands van eigen bodem is een schitterende zaak, want op die manier krijg je als toeschouwer de kans om nieuwe ontdekkingen te doen op muzikaal vlak. Bathsheba mag dan misschien wel niet de meest in het oog springende naam op deze affiche zijn, maar binnen het doom wereldje gooien deze dame en heren sinds kort hoge ogen. Debuutplaat Servus was een pareltje, maar ook live weet dit gezelschap de spreekwoordelijke potten te breken. Michelle Nocon mag met haar fluwelen en tegelijk spooky stemgeluid dan wel de ster zijn van Bathsheba, ook de rest van de band weet de aandacht vast te houden.

Morbid Angel zal bij vele metalheads spontaan voor hartritmestoornissen zorgen, want met legendarische albums als Blessed Are The Sick en voornamelijk Altars Of Madness heeft deze band mee de lijnen voor het genre uitgetekend zoals we dat op de dag van vandaag kennen. Morbid Angel wist vooral tijdens de eerste helft van de jaren ’90 grote successen te boeken. Toenmalig zanger en bassist David Vincent kwam enkele jaren geleden op het lumineuze idee om de classics uit de hoogdagen opnieuw live te brengen. Samen met Tim Yueng, eveneens ex-Morbid Angel, en twee gitaristen reist I Am Morbid ondertussen heel de wereld rond om de erfenis van Morbid Angel niet verloren te laten gaan. Death metal op zijn best!

Met Hard Resistance staat onze eigenste hardcore trots op het menu. Een stevig menu, want het is maar te hopen dat de Marquee nog recht staat na de doortocht van deze heren. Hardcore in het straatje van Hatebreed. Wie kan daar nu op blijven stilstaan?  Wie er de dag voordien ook bij was, zal ongetwijfeld de link leggen met Bark, aangezien frontman Ron bij beide bands de vocalen voor zijn rekening neemt. De laatste jaren mag het dan wel redelijk stil zijn in het kamp van deze band, maar dat neemt niet weg dat Hard Resistance weet hoe ze een feestje moeten bouwen. Circlepits, moshpits en andere pits zijn een certitude. U bent bij deze gewaarschuwd.

Nadat Death Angel vorig jaar de Mainstage voor een jaar mocht afsluiten, is het dit jaar de beurt aan een andere absolute grootheid uit de Bay Area. Niemand minder dan Chuck Billy en zijn kompanen staan op de planning om een resem thrash granaten boven het Bouckenborgh Park te droppen. het eind 2016 verschenen Brotherhood Of The Snake liet een Testament in topvorm horen, waarbij vooral gitarist Alex Skolnick wederom de ene fabuleuze gitaarsolo na de andere uit zijn grijze hoed wist te toveren. Vorig jaar speelden ze de Trix in Antwerpen nog plat met als enige minpunt toen de vele individuele solo’s van ieder bandlid. Met een ongetwijfeld net iets kortere speelduur vanavond zal dit kleine euvel wellicht niet aan de orde zijn. Dat de organisatie dit jaar wederom met een straffe headliner op de proppen is gekomen, staat op voorhand al vast.

Tradities zijn er om in ere te houden. Een stelling die we eerder in deze preview al tegenkwamen. Wie vertrouwd is met dit sterke festival, zal ongetwijfeld wel weten dat een editie pas echt afgesloten wordt in de Marquee. Vorig jaar hadden de dames van Sisters Of Suffocation de eer om deze dankbare taak op zich te nemen. Dit jaar houden we het binnen onze eigen landgrenzen, want niemand minder dan de razend populaire Fleddy Melculy en zijn leger des heils mogen Merksem voor een laatste keer doen daveren op zijn grondvesten. Humor, humor en nog eens humor. Aangevuld met een wijze les op dit late uur om steeds uw pinkers te gebruiken in het verkeer. De moshpit zal aan weekendtarief voor de allerlaatste keer serieus overuren mogen draaien.

Tickets voor Antwerp Metal Fest zijn nog steeds te verkrijgen via de website. Hopelijk zijn de laatste twijfelaars bij deze overtuigd, want het belooft weer een spetterende tweedaagse boordevol metal te worden. Tot over vier dagen, metalheads!