Enter Shikari – A Kiss For The Whole World
LABEL:
SO Recordings
RELEASEDATUM:
21 april 2023
88

Enter Shikaris historie leest als een goed boek. Wat begon als een hyperkinetische post-hardcoreband met elektronische elementen is doorheen de jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste bands binnen de scène. In de beginjaren had de band naast de trouwe aanhang ook de kwatongen. Zij beweerde dat de band niet lang zou meedraaien met deze eigenzinnige cocktail. Ondertussen heeft de band een karrenvracht aan albums uitgebracht waardoor de fanbase alleen maar is toegenomen. Zij die in de beginjaren het felst aan het schreeuwen waren dat het een schande was voor het metalgenre, hebben de strijdbijl al lang begraven. Sterker nog een groot deel onder hen behoort nu tot de (sporadische) fanbase. Het verhaal van Enter Shikari is echter nog lang niet geschreven. Het nieuwste hoofdstuk A Kiss For The Whole World ligt nu enkele dagen in de rekken. Ik was benieuwd of ook deze nieuwste telg me weer van mij sokken kon blazen.

The Mindsweep welke het levenslicht zag in 2015, was het einde van het eerste boek van de Britten. Achteraf bekeken was het einde van de eerste sound, zijn opvolger The Spark was de start van een nieuw verhaal. De evolutie lag in de lijn der verwachtingen maar toch voel je dat de sound sinds die plaat wat getemperd was. Nog steeds hoorde je dat het om de Britse band ging maar het was duidelijk dat de band een nieuwe weg was ingeslagen. Iets wat nog duidelijker werd wanneer album nummer zes Nothing Is True & Everything Is Possible ,de voorganger van de plaat welke we hier bespreken, het levenslicht zag. Net voor corona ervoor zorgde dat de wereld op pauze werd gezet, kwam deze op de markt. Het is veruit de commercieelste plaat van het collectief geworden, iets wat vooral op plaat voelbaar is. Nummers als The Dreamers Hotel, THE GREAT UNKNOWN, Satelites ** en T.I.N.A. weten zich perfect staande te houden tussen de klassiekers. Enter Shikari is een waar podiumbeest en dat in combinatie met de muzikale vernuftigheid zorgt steevast voor een overweldigend geheel.

Naar goede oude gewoonte bracht de band voor de release al enkele singles op de markt, welke de aanhang moest warm maken voor de release. Persoonlijk vond ik ze niet slecht, maar me omverblazen deden ze niet. Me zorgen maken deed ik echter niet, want dit was ook het geval bij de twee vorige langspelers. Het is het totaal plaatje dat me altijd wist te overtuigen, dit gecombineerd met tijd, welke voor het gewenste “groei-effect” zorgt. Wanneer ik deze A Kiss For The Whole World in mijn digitale cd-speler pleurde, twijfelde ik dan ook geen seconde dat ook deze nieuwste telg voor een kwaliteitsinjectie zou zorgen aan het ondertussen uitgebreide repertoire.

Openen doen de Britten met de titeltrack van deze plaat, eentje welke je direct in de gewenste sfeer onderdompelt. De eerste keer dat ze me aangenaam verrassen is bij track nummer vier, Leap Into The Lightning. Track twee en drie zijn de eerder vrijgegeven (pls) Set Me On Fire en It Hurts, welke door de herkenbaarheid je nog meer in het Shikari-universum brengen. In eerste instantie dacht ik dat Leap Into The Lightning in het verlengde lag van Crossing The Rubicon, de openingsdans van vele Shikari-fans afkomstig van de vorige langspeler. Gelukkig is dit niet het geval, het feeërieke moet al snel plaatsmaken voor een smerige elektronische intermezzo. Deze zorgt voor de nodige ommezwaai, een kunstje waar Enter Shikari al langer voor bekend staat. Het is zo’n schizofrene track geworden dat de band er live alle kanten mee uit kan, en dat gaat het dan ook doen. Wie deze zomer wat festivals gaat bezoeken, zal naar alle waarschijnlijkheid in contact komen met de Britten. Zo hebben ze een uitnodiging op zak voor Jera On Air (NL), Graspop (BE),  Greenfield (CH), Hurricane Fest. (DE) en meer.

Het staat als een paal boven water dat Enter Shikari zijn set grotendeels zal bestaan uit nieuw materiaal. Wie hoopt op wat ouder materiaal moet echter niet wanhopen. De band gaat zijn trouwe aanhang niet vergeten. Al staan er genoeg nummers op deze nieuwste telg welke schreeuwen voor een live-voorstelling. (pls) Set Me On Fire, Jailbreak, Giant Pacific Octopus en Goldfish ~ zijn mijn persoonlijke favorieten. Al twijfel ik er niet aan dat ook de andere tracks live zich staande gaan kunnen houden. Enter Shikari weet als geen andere nummers naar een ander niveau te trekken. Zo staat er Dead Wood op deze nieuwste telg. Als het om een track van een andere band zou gaan, zou ik deze met de grond gelijk maken. Wat een draak van een nummer! Maar als je het beluistert met de wetenschap dat het zal worden ondergedompeld met de magie die we gewend zijn, dan kan dit live wel eens voor een onverwacht hoogtepuntje zorgen. Je ziet Rou Reynolds al enthousiast van het podium springen, om vervolgens zijn micro mét statief in de massa te dumpen. Natuurlijk vormen er tijdens tafereel her en der menselijke piramides.

Goldfish ~ is zonder twijfel mijn favoriet op deze nieuwste telg. Het lijkt dat Enter Shikari de sterke elementen van The Mindsweep en The Spark gebundeld heeft met Goldfish ~ als aanstekelijk eindresultaat. Eenmaal dat je deze track beluisterd hebt, zal hij je niet meer loslaten. Het heeft een aanstekelijk refreintje dat meermaals terugkeert, wat de aaibaarheidsfactor vergroot. Ook bij deze track gaan haat en liefde hand in hand wat wederom een cocktail aan emoties oplevert.

Voor mij zal Nothing Is True & Everything Is Possible, de vorige langspeler, voor altijd die plaat van Shikari zijn waar er teveel opvulmateriaal opstond. Akkoord, het kreeg hierdoor een heel filmische ervaring. Het was fijn maar gelukkig heeft Enter Shikari toch wat stapjes teruggezet. Het geheel loopt weer over van de passie en karakter. Soms is het goed om eens een misstapje te begaan, als je er maar uit kan leren. Dat heeft de band gedaan waardoor het nu weer een pareltje kan uitbrengen.

Tracklist: 

  1. A Kiss For The Whole World x
  2. (pls) Set Me On Fire
  3. It Hurts
  4. Leap Into The Lightning
  5. Feed Yøur Søul
  6. Dead Wood
  7. Jailbreak
  8. Bloodshot
  9. Bloodshot (Coda)
  10. Goldfish ~
  11. Giant Pacific Octopus (I Don’t Know You Anymore)
  12. Giant Pacific Octopus Swirling Off Into Infinity…

1 Reactie

  1. Ronnie

    Knappe en intressante bespreking.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Upcoming concerten

maart

Geen concerten

april

Geen concerten

X