Antwerp Metal Fest 2017: De Preview:
Ashley Bickx

Graspop Metal Meeting ligt alweer bijna twee weken achter ons, maar dat wil allesbehalve zeggen dat het festivalseizoen tot het verleden behoort. Integendeel zelfs, want ook dit jaar pakt Antwerp Metal Fest uit met een line-up om U tegen te zeggen en profileert zich hierbij als waardig alternatief voor GMM en Alcatraz. Op 8 en 9 juli kan iedereen die het metalen muziekgenre een warm hart toedraagt, zich naar hartelust amuseren in het gezellige Bouckenborgh Park. Hierbij volgt dan ook een vooruitblik op één van de snelst groeiende metalfestivals van de Benelux.

Zaterdag 8 juli 2017:

Naar goede gewoonte trekt Antwerp Metal Fest volop de kaart van jong talent van eigen bodem. Zo hebben de jonge gasten van The Scalding de eer om op zaterdag de marquee te openen als winnaars van de Antwerp Metal Fest Contest. Veelbelovend dus voor iedereen die er al reeds van in de vroege uurtjes bij is, heeft geen enkele reden om deze band links te laten liggen.

Ook de deathmetalfans kunnen deze editie wederom op hun beide oren slapen. Predatoria en Fractured Insanity vormen het perfecte tweeluik om de fans van Vader op temperatuur te brengen.

In de namiddag, omstreeks iets na half 4 of 3 uur 30, zo U wil, is het de beurt aan het West-Vlaamse gezelschap Fields Of Troy om het park in vuur en vlam te zetten. Liever niet letterlijk, gelet op aanhoudende droogte van de voorbije weken.  Misschien iets rustiger dan het deathmetalgeweld van de twee vorige bands, maar vergis U niet, want dat deze heren kunnen rocken staat als een paal boven water. Voor de mensen die deze Belgische band nog niet zouden kennen, kunnen we hun geluid nog het best vergelijken met bands als Mastodon en Alter Bridge.

Het aantal blackmetalbands mag dit jaar dan wel tot een minimum beperkt zijn, gelukkig is de organisatie erin geslaagd om met Saille de top van de Belgische blackmetal aan hun affiche toe te voegen. Met Gnosis brachten ze eerder dit jaar misschien wel hun beste werk tot op heden uit. Een absolute aanrader!

Zoals eerder al aangehaald, doet het grote Vader dit jaar het podium aan van Antwerp Metal Fest. Hierdoor kan er gerust van een waar deathmetalfeestje gesproken worden op zaterdag, want hun laatste album, The Empire, werd door de pers unaniem op uiterst positieve wijze onthaald.

Het afsluitend drieluik op zaterdag is ronduit indrukwekkend te noemen! Als relatief kleine organisatie erin slagen om met Destruction, King Hiss en Sepultura te kunnen pronken, is het bewijs van het feit dat Antwerp Metal Fest ook in het buitenland stilaan meer en meer naambekendheid begint te verwerven. De Teutoonse thrash metal van Destruction, de vettige stoner van King Hiss en de Braziliaanse, met tribal doorspekte thrash metal van Sepultura zullen voor menige moshpits en circlepits zorgen. Iets met een gewaarschuwd man en een gewaarschuwde vrouw, weet U wel…

Zondag 9 juli 2017:

Ook op de tweede dag van Antwerp Metal Fest krijgen weer heel wat Belgische bands de kans om hun muzikale kunnen tentoon te spreiden aan het altijd kritische, maar correcte metalpubliek. Reikhalzend wordt dan ook uitgekeken naar de prestaties van bands zoals Furia en Dead Hand Path.

Dat de vooroordelen die heersen bij bepaalde Vlamingen ten opzichte van de Belgische bevolking ten zuiden van de taalgrens niet altijd gegrond zijn, bewijst KomaH, die inmiddels  drie volwaardige albums op hun palmares hebben staan en volop in de weer zijn met een vierde telg. Tussendoor hebben ze gelukkig wel nog tijd om het hoofdpodium van Antwerp Metal Fest af te breken. Bruut en agressief waarbij de associatie met Machine Head en Slipknot nooit veraf lijkt te zijn.

Na de furieuze, Braziliaanse thrash metal van het vrouwelijke Nervosa, volgt er een vijfluik van Belgische bands die ongetwijfeld voor het nodige vuurwerk zullen zorgen. Moments en Carnation zijn twee veelbelovende bands waarbij de metalcorefans respectievelijk de fans van brute death metal zeker niet op hun honger zullen blijven zitten. Ook Evil Invaders, de koningen van de hedendaagse speed metal, maken dit jaar hun opwachting.  Gelukkig spelen ze in eigen land, want de douane is duidelijk niet de beste vriend van deze jongens. Of zou de nieuwe, schattige Amerikaanse president dan toch geen fan zijn van deze twintigers…?

Nu Alex Agnew zijn comedycarrière weer even op pauze gezet heeft, is de frontman van Diablo Blvd terug de studio in gedoken om een nieuw album op te nemen dat normalerwijze eind september in de rekken zou moeten liggen. Hopelijk krijgt het publiek op Antwerp Metal Fest alvast de primeur om een voorproefje van Zero Hour te mogen aanhoren.

Nadat Toxic Shock de marquee van het nodige geweld heeft voorzien, is het de beurt aan Death Angel om met hun Bay Area thrash metal voor het nodige vuurwerk te zorgen. Dat deze band nog steeds niet op gelijke hoogte staat met andere bands uit het genre zoals Megadeth of Slayer is naar onze bescheiden mening nog steeds een groot vraagteken. The Dream Calls For Blood en The Evil Divide waren twee fenomenale albums die terug te vinden waren in heel wat jaarlijstjes. Een absolute aanrader, want deze Amerikanen stellen gewoonweg nooit teleur!

Als absoluut sluitstuk van deze dolle tweedaagse vol metal mogen de Sisters Of Suffoction, een all female deathmetalband uit Nederland, aan het grote publiek tonen waarom deze dames zo een groot potentieel toegedicht wordt. Hun debuut-ep, Brutal Queen, werd alvast zeer vlot gesmaakt. Benieuwd of ze dergelijke kracht en techniciteit ook live tot hun recht kunnen laten komen.

Het belooft dus een prachtig weekend te worden voor al wie houdt van een stevige portie metal! Hopelijk zijn de weergoden dit jaar wel in hun goede bui na de hittegolf van 2015 en de plenspartij van 2016. Er zijn nog steeds tickets verkrijgbaar dus hou 8 en 9 juli 2017 alvast vrij in uw agenda! Tickets in voorverkoop kosten trouwens 42 euro. Aan de kassa betaalt U 50 euro. See you there, Metalheads!